Vet inte om hon dricker.
Jag ser ingen skillnad när jag byter vattnet i min hamsters vattenflaska! Hon verkar vara helt besatt av att bara klättra på den. Vet inte vad jag ska göra. Ska jag fixa vattenskål istället för att vara säker? Detta var varit så ett litet tag nu och blir mer och mer orolig.
Hon är lika aktiv så det är inget fel och hon äter som hon ska men bara fruktansvärt orolig.
Byt gärna titel.. Detta är inte en passande titel. :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
#1 Behöver bara snabba svar därför jag skrev det. Har ganska så panik just nu. Men fixat.
#2 Bra! :) Jag tycker du ska testa med att ha både vattenflaska och vattenskål så att hon kan välja!
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
#3 Ska göra det, satte in en vattenskål men hon brydde sig inte om den men sätter in båda så får jag hoppas jag får se någon förändring :)
Innan jag var helt säker på att mina pluttar drack ur vattenflaskan hade jag en vattenskål också :) Men under dagen var det bara vattenflaskan som gällde, hade en väldig koll och när de var uppe visade jag vattenflaskan och att det kom vatten därifrån genom att ta ut en droppe på fingret och låta dem nosa och förstå att det var vatten. Så lärde de sig :) Men som #3 skriver, ha gärna vattenskål tills du ser att din hamster lärt sig dricka ur flaskan :)
/ M
#5 Hon kan dricka ur den, hon har druckit ur den innan utan problem. Försöker visa henne att hon ska dricka men hon vill bara klättra upp på min arm då.
Min äldre hamster drack inte på ett år. Han är född i juni 2011, drack dom två första dagarna hos mig och sen inget mer förrän i november 2012. Sen dess dricker han ett par gånger per dag.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#7 klarar de sig så länge utan vatten? :o Jag ger henne en gurkbit per dag så att hon får i sig lite den vägen också.
Ge din hamster lite gurka eller någon annan grönsak som innehåller mycket vatten nu när hon inte dricker.
Lydia & Tindra 
Hon får en ganska stor bit gurka varje dag samt en bit broccoli och de båda blir snabbt uppätna, helst broccolin.
Vad bra! <då får hon ju vatten av dom iallafall :)
Lydia & Tindra 
Hamstrar dricker ju inte så mycket, ca 1-2 matskedar per dag, och det är många som aldrig sett sin hamster dricka.
Så jag skulle tro att hon dricker, bara det att du inte ser eller märker det. Men det är ju bra att hon får gurka som innehåller vätska med.
TS, du kan ju prova sätta en liten tejpbit på flaskan, när du nyss fyllt på, och sen när du tömmer så kan du ju se om vattennivån ändrats något. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#12 Kan vara att hon dricker när jag inte är i rummet eller medan jag sover. Det finns mått på den men är aldrig riktigt säker så ska testa att sätta en tejpbit på :) Bör jag ge henne en lite större bit gurka än jag brukar göra? Om man skär en bit som är ca 1 cm bred och sen delar den på hälften, det får hon varje dag.
#13 Jo, jag var orolig åt andra hållet ett tag, tyckte min hamster drack alldeles för mycket, så började mäta med tejp, och det visade sig att den drack ganska lagom. :)
Hm, jag vet inte riktigt. Jag brukar skära en skiva gurka och sedan bara dela den på två. Sen får hon äta det hon vill, så tar jag bort resten dagen efter. Skivan i fråga brukar vara ca 4-5 mm bred.
Äter hon upp alla grönsaker hon får av dig? I sånafall kan du ju prova ge henne lite mer. Grönsaker är ju nyttigt, för det mesta. :)
Mvh,
#14 Jag får hålla lite mer koll, annars får jag sätta in en kamera ;) Jag hittar aldrig rester av hennes grönsaker, var bara så i början men nu är allting alltid uppätet :) Vet inte riktigt vilka grönsaker hon kan få men som sagt så får hon broccoli och gurka varje dag och morot ibland då jag hörde att det var son godis.
#15 Haha, det har jag funderat på med.. Se vad dom pysslar med på natten ^^
Nu när det är fint ute kan man ju gå ut och plocka lite maskrosblad (och blommor), även blåbärsris går bra att ge dom. :)
Men ja, gurka och ärtor är det jag har hemma oftast, så det brukar bli sånt. Dock inte för mycket ärtor.
Här är en bra liten tråd på vad man kan ge för färskt ifall man inte kommer på något mer än gurka! :) Väldigt bra att komma ihåg :)
http://hamster.ifokus.se/articles/4d715ff2b9cb462239070921-tips-pa-farskmat
Mvh,
#16 Plockade maskrosblad hos min mormor och morfar men när jag kom hem så såg de inte fina ut :/ Då jag bor i stan så är det svårt att hitta men jag ska leta :) Tack! Ska kolla in den :)
tänk på att hamstrar är ökendjur dvs de dricker knappt!:) men ge du gurka ifall du är orolig:)
Jag trodde samma sak om min hamster hon har börjat dricka mycket mer nu på senare tid men när du sover så dricker h*n :) nästan säker på det…….annars om du är jätte orolig ring och fråga vetrinären om råd :9
#18 Har aldrig tänkt på det! Tänker mig bara gerbiler som det! #19 Hon är helt normal annars så tror hon dricker, har mycket energi, äter både vanlig mat och massa gurka och broccoli så tror inte det är något fel men blir jag ännu mer orolig så får jag ringa och prata med veterinär :)