Planerad kull - behöver lite genetikhjälp...
Hej!
Jag tänker ta en kull med min offwhite lh hona och en lånad bö sobel lh hane. Jag håller på att läsa om det för fullt, men det finns lite genetik som jag inte fattar. Jag vet vilka kategorier som får paras med varandra, men jag fattar inte vilka färger som kan komma i olika kullar. Jag tror att det kan komma silvergrått i min kull eftersom att båda färgerna har sg, eller är det så?? 🤔
Snälla hjälp mig!
Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com
Jag är inte alls så duktig på genetik, så de som är mer erfarna får gärna rätta om det blir fel, men eftersom att offwhite är eeSgsg och en bö sobel är eeUubb (rätta mig om jag har fel) så borde det alltså kunna komma silvergrå, creme, sobel, bö sobel, caramel (?) bö offwhite och offwhite. 🙂
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Nej det kan inte komma silvergrått, Sg är dominant, så en förälder måste vara det för att man ska få det i kullen:)
Detta fick jag lära mig av Jennifer (Silverlights)😃💋
Mvh Emmy
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus ♥
min campbellsuppfödning ♥Eldängens♥
Ah, där ser man. Man lär sig något nytt varje dag som jag alltid brukar säga. 👍😃
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Offwhite + bö sobel = sobel, creme, offwhite, bö sobel, caramel, offwhite bö. Om jag har lärt mig rätt?
Mvh Emmy
även silversobel och bö silversobel kan komma
Bö sobel, bö silversobelm caramel och bö offwhite kan bara komma om Offwhiten bär bö, annars kan det bara komma offwhite, sobel creme och silversobel
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Ja juste, silversobel och bö silversobel hade jag glömt bort!:)
Och precis som Nakuta skriver, så är bö ett recessivt anlag, så båda föräldrarna måste bära på det för att det ska uppkomma.
Mvh Emmy
Offwhite må vara en "silvercreme", så rent tekniskt kan det komma silvergrå efter en sådan. Men i detta fall är båda cremebaserade (ee), vilket innebär att de bara kan ge färger med creme i. Två föräldrar med samma recessiva anlag ger bara ungar med det anlaget, kort förklarat. 🙂
Åå tack! Nu har jag lärt mig lite mer. Det hjälpte värkligen. 🙂
Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com
Det kan inte komma silvergrå mellan två silvervarianter som är cremebaserade :) Dock kan det komma mellan en silvervariant och t.ex. en normalfärgad. Ang. vilka färger som kan komma så håller jag med nakuta :)
Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤
22/4-13 JUSTIN BIEBER
If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...
Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.
Tack så mycket! 😃