LUNISEN
Min hamster har blivit sjuk, och jag är jätte orolig för det värsta, hon är kladdig runt ögat, det klippar i hop och är ganska svullet, hon nyser också ganska mycket! men jag brukar tvätta bort klippet med kokvatten (svalt ofc)
Jag har varit till vetrinären med henne, och hon tipsa om droppar som jag skulle testa, och har precis börjat med dem. Luna är även inte som hon brukar, hon är mer trött, fast hon äter och dricker, kissar och bajsar som hon brukar. tacksam om någon vet nått och svarar!
här kommer en bild, från innan ögat är tvättat
Vilken stackare. Jag önskar lycka till sötnosen!
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Låter som en förkyldning. :/ Står hon i drag eller badar ni henne? De kan ju bli förkylda av sig själva också självklart. :/
Tyvärr kan det fara illa när de är förkylda, men det kan också gå bra, om hamstern får tex antibiotika. :) Lycka till! :)

Var det allt veterinären sa? Om hon nyser så kan hon ju vara förkyld och behöva antibiotika för att bli frisk.
Tycker det låter som om hon skulle behöva lite mer hjälp än bara ögondroppar.
Ställ henne på ett lite varmare ställe, sätt in extra mycket bäddmaterial (toapapper), ge henne t.ex välling och ring till veterinären igen. Som Ulrika sa kan hon behöva mer än bara ögondroppar!
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
tack för svar, hon tyckte att hon värkade pigg ut, men jag sa att jag märkte ganska stor skillnad, på hur hon brukar vara. men hon gav mig droppar och sa att jag skulle höra av mig, så jag får be henne om atibiotika. jag har inte badat henne, eller låtit hon stått i drag, igen aning vad det kommer ifrån, kan ju varit nån kompis till mig som varit förkyld kanske och lek med henne. Jag ringer till vetrinären imorron om antibiotika! tack igen!
ska göra det, vill bara att min lilla plutt ska bli frisk, tack så mycket!

Förkylda kan de bli alldeles på egen tass. Så man behöver inte alls ha gjort någonting fel utan de kan bli förkylda ändå.
Huvudsaken är att de står varmt, torr och dragfritt med massa bomaterial nu.
Men i och med att de är så små så klarar de inte alltid av att klara av en sån sak som en enkel förkylning på egen hand utan de behöver lite hjälp utav antibiotika.
Viss kan bli friska själva, men då brukar man se en förbättring efter bara nån dag efter de blev sjuka.
Annars skulle jag be om lite mer hjälp.
Hoppas på det bästa, tack för bra tips! ska ringa vetrinären i morron !
Hoppas att hon blir bättre!
Mvh Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Förkylning är ett virus och kan inte behandlas med något. Antibiotika hjälper endast mot bakterier och förkortar sjukdomsförloppet. Eller är det något annat för hamstrar? för förkylning är ett virus hos människor :) Antibiotika är helt onödigt om det inte finns några bakterier inblandade….

#10 Jag är vare sig läkare eller veterinär. Men en hamster som är förkyld, trött, hängig, snörvlig osv behöver medicin. Om det botar själva förkylningen eller "bara" förkortar sjukdomsförloppet så att hamstern mår bra igen vet jag inte. Baytril är det man brukar få iallafall.
Vad jag vet är att en hamster med de symptomen inte alltid kan vända det själv och väntar man för länge så är det svårt att få hamstern på benen igen. Har själv förlorat en hamster pga att en veterinär sa åt mig att jag skulle vänta och se. De andra två klarade sig.
Sen kan ju naturligtvis hamstern ha en sån lindrig åkomma att den börjar bli bättre efter någon dag. Då behövs kanske ingen veterinär.
#11 kanske är någon annan typ av medicin då :)

#12 Baytril är ett bredspektrum antibiotika. Det är även det första man skriver ut till råttor som är förkylda.
Stackars lillan. Hoppas hon kryar på sig snart
Anna och taxen Max

Hur mår hon idag? Verkar hon bättre?
nja, hon ser lika trött ut, men igår kväll klättrade hon runt lite, vilket känndes skönt, men jag ska hämta ut medecin till hon snart, får hoppas det hjälper mer med den!

#16 Men det låter ju ändå bra att hon vill röra på sig. Hade hon mått jättedåligt så hade hon bara sovit. Så allt sånt är ju bra:)
Vad fick du för medicin?
jag fick baytril, har gett henne de nu! så nu är det bara vänta och se, annars tror jag att det inte finns så mycket mer jag kan göra. tack igen för tips och sånt :)

Tror det blir bra:)
lunis, fick lite baytril vid 6 tiden, hon verkar piggare nu, hon sitter just nu vid luckan och vill ut direkt efter hon vart ute, som vanligt, ögat är inte lika svullet, kan vara tackvare dropparna eller medecinen, nu hoppas jag att det fortsätter öppåt ! <3