Uppfödare med silvergrå LH
Är i framtiden sugen på en silvergrå (homozygot) LH. Vart finns ni uppfödare med denna färg och hårlag? :) Är även intresserad av ds, i kombination med de flesta färger. Vart finns dessa? :) Bra att ha lite koll, eller åtminstone skoj! :)
Mvh Ellenfyrkant
Jag beräknar en kull om ca en och en halv månad där silvergrå beräknas komma. Pappan är silvergrå bandad satin lh och mamman vit rö lh :)
Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤
22/4-13 JUSTIN BIEBER
If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...
Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.

#1 Är mamma bärare av silvergrått? Heterozygota är inte av intresse. Vart finns du? :)
Mvh Ellenfyrkant
Oj läste lite för snabbt tror jag. Trodde det stod heterozygot och inte homozygot. ^^
22/4-13 JUSTIN BIEBER
Jag har en kull på 2 dagar nu där pappan är silvergrå Lh så i den kommer det komma silvergrått!:)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Jag finns i Borlänge :)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-

#4 Läs#2
Mvh Ellenfyrkant
Jag brukar få silvergrå, kommer få det i en av mina planerade kullar :) Finns ju i köping. :)
#2 Homozygot består av 2 anlag silver, vilket betyder att Jennifer kan få homozygot i den parningen. :)

#7 Fast det måste ju ärvas ned från båda håll för att bli homo. Jag vet inte vad mor är i detta fall. Kan ju vara avgörande om hon bär på anlaget eller ej. När är kullen planerad, ungefär? :)
Mvh Ellenfyrkant
#8 Hur menar du? :) Silver är dominant, för att då homozygot måste ju båda föräldrarna vara silver. Menar du att det måste ärvas ner från båda föräldrarna alltså precis som att båda är det, eller nu förstår jag inte riktigt. ;)
Vi kanske till och med sitter och talar om samma sak, men jag förstår inte ditt resonemag :)
Tänkte inte alls på att honan är vit rö lh och att jag kan få homo. Gud vad man kan va trött ibland ^^ Kullen är beräknad i början på juli :)
22/4-13 JUSTIN BIEBER

#9 Ja så måste det väl vara? För om bara ena föräldern till kullen är silvergrå får du väl heterozygota ungar i kullen? Neeeej just det! Du skriver att silver är dominant! Jag hade för mig att det var recesivt! Då är jag med på noterna! :D så då finns chansen för både homo och hetero alltså :)
Mvh Ellenfyrkant
För att få homozygot krävs mycket riktigt att båda föräldrarna är någon silvervariant.

#12 nu blir jag förvirrad! Då är det alltså som jag först mindes?
Mvh Ellenfyrkant
Nej det är som Ronja skriver. Silver är dominant så båda föräldrarna måste vara en silvervariant för att få homozygot. :)
22/4-13 JUSTIN BIEBER
#11 Hahah ja tänkte väll, det var därför jag inte förstod. ;)
Och ja silver är ju dominant, och båda föräldrarna måste vara silver för att du ska få homozygot i någon form. :)

#14 Jag mindes detta så som Ninni uttrycker. Då jag varit duktigare på guldhamstens genetik tidigare, men glömt endel. Blir jätteförvirrande mär alla säger olika. Menar du alltså att Ninni har fel? Vilka färger klassas för övrigt som "silvervariant"?
Mvh Ellenfyrkant
#16 Både Ninni, jag och Jennifer säger/menar exakt samma sak. :)
Silver är dominant, och för att få homozygot måste båda föräldrarna vara någon slags silvervariant. :)
Silvervariant är ju alla färger som har anlaget silver, typ silvergrå, offwhite, silversobel, silversvart, silverpearl m.m :) Alltså alla färger med genotypen Sgsg i sig. :) SgSg är ju genotypen för homozygot, 2 anlag silver. :)

Hah, då är kag med. Då är det helt enkelt Silverlight som missförstår mig. Då är det som jag först trodde! Såå… Hur som helst är en HOMOzygot silvergrå lh av intresse! …Vart finns du Jennifer?
Mvh Ellenfyrkant
Jag finns i Örebro :)
22/4-13 JUSTIN BIEBER

#19 Det kan ju absolut vara intressant, det är ju inte så långt! Du får jättegärna höra av dig när det är på G :)
Mvh Ellenfyrkant
Det gör jag! :)
22/4-13 JUSTIN BIEBER
Jag kommer få silvergrå i augusti….

##22 vart finns du? :)
Mvh Ellenfyrkant
Stockholm