Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 704 ggr
cleia80
0

Vanligt med skador vid parning?

Vill börja med liten uppfödning och har nu fått reda på att min hamster inte på något sätt utsatts för smitta. Kollade med en vän till mig som har hamster och tidigare haft djuraffär, hon avrådde mig för att Väldigt ofta biter dom och skadar varandra ordentligt. Men är det verkligen så eller var det helt enkelt så att hon satte ihop par när honan inte var i brunst?

Nu ska jag få hjälp av en hamsteruppfödare som är van så det känns bra, men om det är risk för skador så vill jag inte utsätta min hamster för detta. Har det med vana att göra eller är det så parning går till med hamster?

Mvh Angelica.

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com

jossa5
0

Är det guldhamster eller dvärghamster? Men ja, dom kan säkert bitas och bråkas om honan inte är i brunst, eller efter parningen. Så när dom är klar (det brukar synas tydligt har jag för mig) så är det bara att säga på dom så fort man kan. 

Jag har inte provat själv, så jag är verkligen ingen expert på det området, men jag har förstått att det är så av det jag läst på internet. 

Men det är ju jättebra att du ska få hjälp av en uppfödare också. :) Jag hoppas det går bra för dig. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Zvintos
0

Jag har aldrig varit med om skador vid parning så länge honan brunstar. Brunstar hon inte är det klart det kan bli skador, för då vill hon helt enkelt inte ha hanen i närheten.

Tazzar
0

När jag sätter ihop två guldhamstrar för parning så kollar jag alltid att honan brunstar först - ordentligt, jag har märkt att det inte räcker genom att själv klappa dem på ryggen eller känna om de "luktar brunst", en del honor ger intrycket av att brunsta fastän de inte gör det, andra verkar det som att de inte brunstar fast de är mitt i högbrunsten. Då är det även lätt att sätta ihop guldhamstrar som sedan hamnar i slagsmål direkt…

Sätt in hanen i en petbox och lägg den snett på golvet (eller i rasthage, soffa, vad som verkar bäst), eller i något annat så att lufthålen är i honans höjd, hon får springa fritt på golvet och lukta på hanen som sitter innanför petboxen. På så sätt får de inte tag i varandra.

Snabbt därefter att hon luktat ordentligt på honom klappar du honan bak på ryggen och kollar om hon ställer sig i parningsställning, gör hon det kan du släppa ut hanen till henne utan risk.