Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 3899 ggr
ChinemysReevesii
1

Hundmat till hamster

Jag har en fråga.Filar hundmat ner tänderna på hamstrar? om inte vart kan man hitta bra pellets till dom?Har letat över allt men hittar inget så funderar på att köpa torrfoder för hundar istället.

[dynamitella]
0

Hamstrar är gnagare, inte carnivorer.

Så nej, det bör du inte endast göra :) Det finns gott om hamsterfoder att köpa. Eller så kan man göra eget.

Har du provat att gå till en djuraffär? 

Frosstis
3

Ja absolut kan du ge hundmat :) MEN, dock inte BARA hundmat. Du kan blanda eget torrfoder och ha hundmat i :) Eller ge lite hundgodis som hamstergodis ^^

#1 Gnagarblandningar är Inte bra för hamstrar!

ChinemysReevesii
1

Ja det var det jag tänkte.Bland hund´mat med kanske typ musli och hamster frön eller något sånnt.Men filar det ner deras tänder?

Frosstis
2

I musli finns det socker och frukt och bär (oftast). Jag rekommenderar dig att köpa "Grynblandning", det är BARA de 4 sädeslagen i :) Då kan du blanda den, hundmat, bovete, groddar, pumpakärnor osvosv. Finns mycket att välja på! (finns en artikel på hamsterlyan om foder).

Ja det måste väl fila ner tänderna eftersom de måste gnaga på fodret. Men inte havregryn typ, det är ju mjukt.

Ge massa kartonger och grenar att gnaga på, det hjälper :)

pinku
3

Uppfödaren till mina hamstrar rekommenderade doggie junior, som finns i typ alla mataffärer. Det använder jag som bas för torrfodret jag ger hampisarna. Tycker det funkar bra!

ChinemysReevesii
1

Tänkte mig socker fri & frukt fri musli annars eller eco musli utan frukter annars :)

haha hade hand om 3 dvärghamstrar över sommaren och dom rörde inte ens grenarna och ändå var det dom ifrån äppelträdet :)

Frosstis
1

#5 Bas? 😮 Basen ska ju vara typ..havregryn/grynblandning om man blandar själv..

#6 Jag känner igen det där med grenarna ;)

pinku
4

Ja hon har ändå fött upp hamstrar i många år så jag litar på henne. Men bas kanske var missvisande ord, jag blandar lika delar hundmat, duvblandning och en slags grynblandning.

ChinemysReevesii
1

ok :)

Frosstis
1

#8 Jaha, jag trodde du hade typ 8 dl hundmat, 2 dl havregryn, 2 dl duvblandning m.m xD Så blev ltie orolig där :P

ChinemysReevesii
1

Kanske typ 1/2 DL hundmat om man ska blanda så eller?

pinku
1

😉

Ja, det låter som en bra mängd, man kan till och med ta 1dl.

ChinemysReevesii
1

Hittade annars en råttpellets.Men den såg ut som katt mat ochså var det sviiiiin dyrt.

wildalia
0

Förstår inte varför man ger hundmat till hamster. Råfett och råproteinet är kanske inte samma för en hamster som en hund.
Många hundfoder vill även utesluta gluten i sina Foder och är baserat på majsmjöl och rismjöl. Tänk även på detta.

Frosstis
5

#14 Därför att hamstrar är allätare och behöver kött, så man ska ha så högt köttinnehåll som möjligt. Man kan inte direkt blanda ner rå nötfärs. Men man kan välja att ge kött vid sidan av istället, men många har det direkt i fodret också.

wildalia
0

#15 Då vet du väl om att det är inte mkt kött i hundfoder, tyvärr ! Och är det kött så tillhör inte köttet den bästa kvaliten precis i hundfoder. Vill man ge allsidigkost till sin hamster bör man i stället ge dem fin kalvfärs om dem behöver kött. Kött i hundmat är all skit som finnes på ett köttdjur, och det är köttmjöl :-)

Gur4m1
5

Läste rätt nyligen en tråd här i iFokus som även tor upp om taurin. Det lilla man ger som är sådant- kan man även ge av kattfoder. Man kan även ge blötfoder. Ser inte varför en hamster msåte få finaste kvalitétköttet. Duger köttet åt hund/katt så duger det nog även åt hamster. Även människor skulle nog kunna leva på sådant- Måste inte vara dålig kvalité- småbitar som blir över som inte kan bli annat gissar jag? Bra att använda slaktade djur så mycket som möjligt. Att börja mata hamstrar med kalvkött kändes lite… Men folk ger väl oxhjärta och annat mumsigt också.

Men man väljer proteinkälla själv, sen verkar hamstrarna välja lite också.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
0

Idag kolladejag i min butik och där fann jag "torkad kycklingfilé" och "torkad kycklinglever" som var 75% protein. Resten är väl fett, vätska osv. Såg inget tillsatt salt eller så. Däremot finns det lite aska i köttet för det är väl torkat vid eld eller något.

Är detta okej att ge till hamstrar tror ni? Det är ju både hårt att gnaga på och samtidigt väldigt proteinrikt, och en torkad råvara som knappt är processad förutom torkningen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com