Koppel-problem!
Jag har köpt ett koppel och tänkte testa det på Lydia. Meeen hon är omöjlig! Hon förstår inte alls vad det är och vill inte samarbeta… hur gör ni som har koppel på era när ni sätter på det?
Har aldrig testat ett koppel men jag undrar varför du ska henne i koppel? Är det inte enklare att ha henne lös i hage etc?
Enligt mig så tycker jag de är vansinne att ha koppel…
Ja jag vet att många är emot koppel, men jag tror att detta är en bra lösning för Lydia. Hon vill gärna springa helt fritt, vilket inte går. Har jag henne i hage sitter hon större delen av tiden och försöker komma därifrån.
OM hon nu tycker att kopplet är okej när det är på, alltså om hon inte försöker få bort det och så, tror jag att det är en superbra lösning till henne :)
#3 Om du tror att det är en bra lösning så måste man ju få testa det! ;)
Tyvärr har jag inga tips till dig… Men jag önskar lycka till!
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Jag har absolut inget mot koppel, men märker du att hon inte gillar det så ska du ju inte ha det! Då är det bättre att ha henne lös under uppsyn. 🙂
Jag vill gärna ha henne lös men hon är supersnabb och jag har så många platser där hon kan gömma sig..
Har testat så mycket nu men det enda hon vill är att springa utan att jag stänger in henne i en rasthage eller så. Därför tänkte jag testa koppel med :)
Ang. koppel eller ej…
Ibland går det ju inte att ha hamstern lös hur bra koll man än håller, eller heller ens ha en hage, man kanske bor ganska trångt exempelvis eller har väldigt många ställen hamstern kan krypa in i där det blir svårt att få tillbaka hampisen igen, eller så kanske man har andra djur, som är farliga för en hamster (även om man är jättejätteduktig på att hålla koll på lös hamster så kan det hända även den bästa att hamstern springer iväg och man missar att få tag i den, så tar den sig till det djuret trots att man sett till att djuret inte kan ta sig till hamstern, osv.)…
Då är ju koppel ett alternativ - om hampis accepterar det naturligtvis. 😉 Tyvärr är de hamsteranpassade selar jag har sett inte särskilt ergonomiska… Annars ser jag inga problem med koppel för hamstrar. Precis som hundvalpar och andra djur som får lära sig att gå i koppel så lär de sig att acceptera det till slut med lite tid och vana.
TS: Jag skulle börja med att bara sitta ner och låta hamstern få känna selet mot där det egentligen ska sitta utan att sätta på selet, sätt det runt halsen utan att spänna fast, runt magen utan att spänna fast, några gånger om dagen. I början. Låter som att hampisen din är rädd för att "fastna" (lite likt som människor ofta har klaustrofobi).