Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3239 ggr
jmellberg
0

Linfrön.

Jag gjorde egen hamsterblandning igår med:

de 4 sädeslagen
frömix för fågel
kattmat
& sen hade jag i hamsterblandning jag hade kvar lite i en påse.

nu till själva grejen, jag skulle ha i solrosfrön, för min hamster har vart sjuk så han är så benig, så ville ha något så han går upp i vikt. Då råkade jag ha i LINFRÖN istället, läste nu att det kan vara farligt för hamstern? 
Jag kanske gjorde 4 Liter mat och kanske råkade hälla i 2 dl linfrön. Då kan det väl inte vara skadligt?

[Wilbur]
0

Mina hamstrar har fått linfrön under hela tiden jag haft dom. De är dunderfriska och pigga.. så att det skulle vara farligt är jag tveksam till!

Scorpio97
0

Vi människor får max äta två matskedar om dagen, sen kan det bli giftigt. Så om din hamster skulle gilla linfröna och till stor del bara äter dom så kan det bli farligt :/ Vore ju bra om du kan blanda mer så att det blir lite mer "utspätt"…?

Men i så liten mängd bör det inte vara farligt, men man vet ju aldrig.

//Jessie

Cafesinner
0

Så liten mängd är kanske okej…

Emmny
0

Du skulle kunna spä ut det ännu mer och försöka plocka bort lite av dom, väldigt piligt men annars är det ju 4 liter helt bortkastat.

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

Cafesinner
0

Haha första gången jag gjorde min blandning såg jag inte att det var lite linfrö i müslin jag köpt. Satt flera timmar sedan och rensade bort varenda j*vel xD

Gur4m1
0

Lite Linfrön är inte farligt om jag förstått det rätt när jag läst runt på nätet. Man gör nervgift av linfrön. Det jag nästan tycker borde vara farligast med linfrön är ju att den får en gelehinna och blir väldigt kladdig om den får fukt på sig- borde det inte finnas en risk att de fastnar inne i kindpåsarna?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

jmellberg
0

haha, sitter och plockar ur alla linfrön i hans skål nu innan jag ger han den, problem solved