Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningvintervit
Läst 1552 ggr
[Sniff]
0

Kanske bäbisar!

Hej hamsterfolk! 

Idag berättade mamma att min lillebrors kompis har dvärghamstrar som kanske ska få ungar. Om jag förstått rätt så är det en honan och hanen syskon, och deras föräldrar är syskon. De tänkte ta bort ungarna direkt efter födseln, men jag har erbjudit mig att ta hand om kullen istället. 

Så jag ska dit och prata med föräldrarna ikväll (har pratat med pappan i telefon bara) och komma överens om när vi ska ta honan och sånt. De såg en parning någon dag förra veckan, så visst vore det bra om jag kunde flytta hem honan så snabbt som möjligt? Hon går tillsammans med en annan hona just nu, borde hon få följa med? 

Vill tillägga att de tar jättebra hand om hamstrarna och att de verkar må hur bra som helst🙂

Candela
0

Om ungarna verkar friska när de föds så tror jag det är okej att behålla dem, men man bör ju absolut inte avla vidare på dem.

Frosstis
0

Vänta- bor honan med sin syster, och någon i familjen har låtit honan träffa hanen? Förstår inte riktigt xD

[Sniff]
0

Honan bodde med en hane (sin bror) men bor nu med en hona. Tror jag😛 Ska dit ikväll som sagt och prata med föräldrarna🙂

#1 Ja visst är det så? Precis vad jag tänkte också. Det är ju självklart inte bra med den parningen, men nu får vi göra det bästa av situationen om det blir ungar👍

Frosstis
2

Jaha,okej! :) snällt av dig att ta hand om ungarna, cred till dig :D

ElviraNym
0

Jag tror att det är okej att behålla dom om dom är friska:)

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

[Sniff]
0

#4 Aw tack🙂 Det ska bli jättekul att få ha en kull, om det nu blir bäbisar! 

Går det att se på dvärgar om de är dräktiga? Har bara haft guldar tidigare.

[Sniff]
0

Nu har jag pratat med dem och bestämt att hon får komma hem till oss imorgon. Superhärlig liten hamster! Det visade sig att det är hennes pappa som är pappa till hennes ungar, inte hennes bror. Pappan är väldigt mysig han också.

[Sniff]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår hämtade vi hem lilla Snow🙂

jossa5
1

Jag hoppas det går bra för dom! Och det är väl bättre att det är pappan och inte brorsan som är pappa även till dessa, för linjeavel finns ju, och används ibland med bra resultat. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[Sniff]
0

#9 Tack! Jag hoppas verkligen att det går bra🙂

Lilltjoffan har gått upp två gram sen igår. Om det beror på mat eller bebisar får vi väl se så småningom… 😛

Vildvittrans
1

Det är inga problem att de är nära släkt. Man ska givetvis inte inavla i flera generationer, men en gång (om de inte redan är väldigt inavlade) kommer förmodligen inte påverka. Risken som finns är att OM det ligger någon sjukdom eller defekt bakom honan och pappan kan det poppa upp på dessa ungar eftersom de kan ärva båda föräldrarnas anlag för den sjudomen/defekten. Turligt nog har vi inte många defekter och sjukdomar på Vintervita så det går säkert bra :-)

Jättebra att du tar hand om bebisarna och att mamman får bo hos dig tills ungarna blivit flyttklara! Lycka till!

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

[Sniff]
0

#11 Dock är Snows föräldrar syskon (om jag nu förstått rätt), så det blir lite mer invecklat än bara pappa-dotter. Men jag hoppas verkligen att det inte blir fel på ungarna. Det är svårt att veta om det finns sjukdomar i släkten, då de kommer från en uppfödare som föder upp hamstrar till Foder. Så vad som helst kan egentligen finnas bakom.

Tack så mycket! 🙂

Vildvittrans
0

Ja det kan det ju då. Men som sagt, vi har inte mycket sjukdomar på Vintervita. Skulle vara diabetes om de är hybrider. Jag hade inte varit särskilt orolig. Det kommer gå bra :)

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

[Sniff]
0

#13 Tack, nu känner jag mig lugnare🥵

The Idizen
0

Har dom små sötisarna kommit än?

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Hamsterlycka
0

Åh vad roligt Signe!! 👍

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Gabriella.L
0

Vad spännande! När är ungarna beräknade att komma?

[Sniff]
0

Vi vet inte när de kommer. Familjen hade sett en parning "förra veckan", så den här veckan eller nästa gissar vi på. Vi får se helt enkelt👍

Anna4077
0

En överraskning som väntas då ;) som ett paket på posten :p

Anna och taxen Max

Gabriella.L
0

Du måste skriva i forumet då de små har kommit! :)

[Sniff]
0

Det ska jag absolut göra! Jag kommer fota jättemycket också😃

[Sniff]
0

Idag väger lillskruttan 51 gram. När hon kom hit vägde hon 45, så hon har ökat en del🙂

[Sniff]
0

I morse vägde hon 52 gram🙂

[Sniff]
3

Nu har det kommit en bäbis! 😃

Hen ska få heta Doris, tills vidare🌺

Dvärgvädur
0

#24 Gud va kul 😃

Men… Bara en? 😮

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[Sniff]
0

#25 Ja jättekul! 😃 Jo det bidde bara en. Mamman själv har bara ett syskon, så vi väntade oss ingen stor kull🙂