Bada hamster?
Hej jag ska köpa hamster men jag har fortfarande lite frågor kring det:):/
Ska man bada en hamster med vatten och tvål eller shampo någon gång under hamsterns livstid?
MVH Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Nej, du bör inte bada den
okej tack!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Nu har du ju redan fått svar, men bara för att förtydliga lite grand. Att bada en hamster kan göra den förkyld, vilket den kan dö av i värsta fall. Har hamstern blivit väldigt smutsig av någon olja eller dylikt kan man försöka torka av den med en urkramad trasa.
Men annars så rengör sig ju hamstern med sandbadet som den ska ha. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
nej, man ska aldrig bada en hamster. De kan få lunginflammation och dö. Om det inte är sådär jätteakuta fall att man verkligen måste få bort någonting, och om det inte går med bomullsrondell med lite vatten så blir man ju tvungen att skölja. Det man får vara Riktigt noga med är att torka hamstern ordentligt, ta en hårtork och ha på ljummen/kall luft (inte för kall, då blir hamstern förkyld). Om du bara kan få varm så får du ha handen emellan så det inte blir för varmt.
Så regeln är: bada Aldrig en hamster.
jaha tack så mycket!
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#3 #4 Jag har badat min hamster två ggr och hon mår utmärkt! Jag fyllde badkaret med ca tre cm vatten och så fick hon simma runt i vattnet! Sedan gnuggade jag med lite tvål, sköllde av och torkade. P.s mild tvål!
Cookie
Sam
Mvh Ella
#6 Du ska absolut aldrig bada din hamster!! ALDRIG! Varför gjorde du ens det?! Usch vad jag blev upprörd nu! Arrhh😡
#6 Neej, inte bada en hamster! :O Den sköter allt det där själv!
Och dessutom är 3 cm högt! Det går ju till halva hamstern..
#6 Man badar inte hamstern för att den sköter pälsen utmärkt själv med sin putsning, bada behövs absolut inte och det är inte nödvändigt. Skaffa ett sandbad med chinchillasand istället så kan den bada där. Hamstrar är ökendjur, glöm aldrig det. Nu kanske hon mår bra men tänk om hon inte gjorde det när hon badade? Det är obehag för hamstrar, kanske inte märktes på din, men hon kanske inte orkade visa att hon inte mådde bra för att hon kämpade i vattnet?
Hoppas du inte gör det igen iaf :)
TS har fått svar så vi kan sluta putta upp den nu ^^ Och TS, inte bada hamstern! ;)
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Ja nu har TS fått svar på frågan. Ingen badning av hamstrar alltså.
Låser tråden då TS fått detta svar från många av er.