Hel havre
Jag har provat att ha hel havre i min fröblandning. Men det lämnas tillsammans med den hela veten. Äter era hamstrar hel havre och vete? Det är antagligen inte gott nog att motivera dem att få av skalet tyvärr. När detta blir kvar tömmer jag skålen och fyller på igen. De får trots allt i sig havre- och veteflingor. Men om det aldrig skulle erbjudas annat, tror ni då att det skulle duga? Jag är tveksam faktiskt.
Mvh Ellenfyrkant
Du syftar på oskalad helt enkelt?
Vissa tycker inte man skall ge oskalad havre (eller "hela" korn alls) pga att det kan sticka hål på kindpåsarna…
Själv har jag lite havre i min blandning. Är ju inte värre än en vass pinne eller knäckebröd eller något de skulle äta i naturen.

Ja precis, oskalad. Äter dina havren eller lämnas den?
Mvh Ellenfyrkant
testa att ge den uppsvälld eller grodd.
skölj havren och veten. lägg sen i blöt ett dygn, skölj låt den rinna av och servera.
då brukar mina gilla det bättre.
jag tror inte de är för lata att skala utan det handlar mer om att oskalad havre och vete sväller i magen så de kan få magknip om de äter för mkt.
Det är samma sak här både med hamstrar och möss. Hel havre lämnas och jag tror de hade fått svälta bra mycket om de skulle äta den haha. Flingor och groddar är bättre :-)
Hälsningar
/Emma Öhr
Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.
Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.
Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

Mina är så olika, vissa lämnar hela frön, andra plockar åt sig det fort, de har väldigt olika tycke och smak. :)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#3 det ska jag prova Roffe var förtjust i det innan men nu vill han inte ha det längre.
Anna och taxen Max
2 av mina lämnar sina, den ena äter upp allt :P och då menar jag allt XD