Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningvintervit
Läst 1037 ggr
Dvärgvädur
0

Tämja hamster?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag hämtade idag en dvärghamster. Han är nyfiken och glad, men människo skygg. Mina förra hamstrar har bara bitit, inte varit speciellt skygga.

Någon som kan hjälpa mig med råd? 🙂

Kan övrig hantering, allt utom skygga hampisar :) RÄtta mig om det är fel grupp!

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

The Idizen
0

Min Muffin är riktigt tam, man kan kolla TV med henne osv..

När hon börjar komma ut och du känner att ni båda är redo för att du ska ta upp henne kan du lägga henne i en liten plastlåda med någon leksak. Bara någon minut. Gör det några gånger i nån dag. Sedan när hon är van vid plastlådan kan du sticka ner din hand utan att det finns leksaker som distraherar.

I början känns det jätte jobbigt när man inte kan ta upp och gosa osv, men ge inte upp så kommer det nog gå jätte bra för er. :)

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

The Idizen
0

Min Muffin är riktigt tam, man kan kolla TV med henne osv..

När hon börjar komma ut och du känner att ni båda är redo för att du ska ta upp henne kan du lägga henne i en liten plastlåda med någon leksak. Bara någon minut. Gör det några gånger i nån dag. Sedan när hon är van vid plastlådan kan du sticka ner din hand utan att det finns leksaker som distraherar.

I början känns det jätte jobbigt när man inte kan ta upp och gosa osv, men ge inte upp så kommer det nog gå jätte bra för er. :)

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

LLinneaW
0

Låt henne vara något dygn, så hon får landa. Sedan kan du Sitta brevid buren och prata med henne sedan kan du försiktigt sätta ner handen i bussen och låta henne nosa på din hand. Upprepa detta några gånger dagligen, ge henne också något gott. Sedan kan du försiktigt ta upp henne , men tvinga henne inte till något. Så kommer hon till slut bli tam. Det tar tid men om du gör på detta vis kan jag nästan garentera att hon blir tam :) " mina är iaf världens mysigaste och vi började såhär" både guld och dvärg hamstrar:)

LLinneaW
0

Bussen =buren hehe!

jossa5
0

#3 Har skrivit precis som du borde göra. Men låt det ta tid om det behövs. Vissa hamstrar kan börja komma upp väldigt snabbt. Min första hamster tog det två veckor för att bli tam och komma upp frivilligt. Så ibland tar det lite tid, men det är det värt. :) Lycka till!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Dvärgvädur
0

Ok, tack! Min förra hamster blev verkligen tam, jag hade honom i famnen vid datorn och han bet aldrig efter tämjingen. Shadow är inte intresserad av mat, Mini var ett matvrak. Shadow gräver mest, vilket Mini aldrig gjorde.

Älskar när man får något helt nytt! 😃

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus