Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 491 ggr
LLinneaW
0

Stamtavlor

Hejsan! Jag undrar om man kan regga hamsterungarna i SHF även om bara en förälder har stamtavla? Alltså om jag är medlem i SHF såklart. Men min hona har en så kallad hemmagjord stamtavla och pappas riktig alltså reggad och så :) men min fråga är alltså, kan man regga ungarna om bara ena föräldern har en "riktig" stamtavla ?:)

jossa5
0

Ja, det kan man göra. Man kan registrera hybrider, men varför vill du registrera dom för? Dvs, har du en plan, och inte bara registrera för registrerandets skull?

Skulle ju säga att det är bättre att du ansöker om att få bli registrerad uppfödare, då SHF har ganska bra regler för uppfödare. Och jag köper ju hellre en hamster från en SHF-uppfödare, än bara en uppfödare som registrerat hamstrarna, då det inte säger så mycket, iom att man kan registrera hybrider med.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

LLinneaW
0

# 1 jo jag har en väldigt bra plan, hemsida och fina djur med ett bra mål och syfte. Men man måste vart medlem i SHF i ett år för att få registreras som uppfödare, så tills dess kan jag bara registrera djuren. Dessutom vet jag ju allt om honans föräldrar bara att hon inte är reggad i SHf:)

jossa5
0

#2 Okej, det låter ju himla bra. Du kan ju själv registrera modern, eller är hon inte din? Har för mig att hon är din, men iaf så kan du registrera henne, vet dock inte hur det är med hennes föräldrar, men i såfall kommer ju båda finnas med i stamboken framöver, och du kan se båda föräldrar, dock inte längre bak än modern i hennes sida. Men längre fram i tiden kommer det ju spela roll att man kan se på hennes barnbarn osv.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

LLinneaW
0

Jo men då gör jag nog så :) tack så mycket för hjälpen !