Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 9180 ggr
Aleqto
0

Guldhamsters ögon ploppar nästan ut.

Ibland då jag håller i min hamsterpojke och han drar iväg lite och jag inte släpper efter är det nästan som hans ögon åker ut.
Idag gjorde ena det extra mycket men åkte tillbaka direkt jag släppte efter typ nån hundradel efter ögat åkte ut.
Jag har fått för mig att det inte är så vanligt när det gäller guldhamster.
Jag är orolig för att dom senare ska ploppa ut.
Han verkar inte lida av det och är helt normal och reagerar inte ens när ögat blir så..

hjälp snälla?

/Alexander

NinjaKakan
0

Är du orolig så prata med veterinären och boka en tid och kolla läget :)

Aleqto
0

fast veterinären där jag bor är inte så duktiga på smådjur.
När jag haft sjuka råttor har jag fått berätta allt och säga vad för medicin och hur mycket dom ska ha

/Alexander

Linda3046
0

Jag kan ju inte säga säkert utan att ha sett honom, men vissa hamstrar har ju mer utstickande ögon än andra. Tycker generellt sätt dom ser mer utstickande ut på korthåriga. Håller man i hamstern på vissa sätt och den stretar emot kan det se ut som de sticker ut lite mer, men jag tror nog inte de håller på och ploppa ut.

Dock kan ju hamstern bli stressad av att bli fasthållen så det ska man försöka undvika.

ElviraNym
0

Oj da det lät inte så bra. Har ingen aning vad du kan göra tyvärr.

//Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Aleqto
0

han är långhårig..
Och jag han är okej med att vara fasthållen osv, men han är väldigt nyfiken och vill springa runt överallt.
Men då han är lugn så kan han sitta hur stilla som helst i händerna och kan får göra så gott som vad som helst med honom.

Jag skulle kunna försöka få en bild på det, men är lite rädd för att göra så hans ögon blir så.

/Alexander

Anna4077
0

Du kan ju alltid ringa och rådfråga en annan veterinär. Jag hade samma problem när jag ville ta min till veterinären och vissa hade inte den blekaste vad en hamster ens va. Jag ringde till blå stjärnans avdelning för exotiska djur och gnagare. Dom verkar vara jätte bra. Jag var iallafall nöjd med hur dom hanterade min hamster och med den informationen jag fick vad veterinären. Man kan ju alltid ringa och fråga vad dom tror

Anna och taxen Max

Aleqto
0

Fast jag bor i umeå…
Finns två veterinärer i närheten som alla gånger jag varit där inte har haft en aning om vad som är fel eller vad som ska göras.
När jag var mindre och hade småkrabbor ringde vi till veterinären eftersom dom bara dog.
Svaret vi fick från alla veterinärer var "sätt dom i en burk och kom hit med dom så kan vi avliva dom"

Jag försökte ta kort på han nyss men gick inte så bra och fick inga bra bilder.
Han har väldigt stora och utåtstående ögon i vanliga fall också, så kan ju vara att dom lätt kommer utåt.
Jag ska iaf se till att han inte "sliter" i huden varken i buren elelr utanför.
Och så ska jag försöka ringa en veterinär som kanske vet något.
Om han blir värre har jag tyvärr inget val förutom att avliva honom för hans egen skull.

kan leta upp andra bilder på honom så ni kan se hur han ser ut i vanliga fall.

/Alexander

Aleqto
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ser man att han har rätt utstickande ögon i vanliga fall också.

/Alexander

Aleqto
1

här ser man liite när han försöker ta sig framåt.
Sådär ser han ut nästan hela tiden.

/Alexander

Sara1214
0

Det där ser helt normalt ut!

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Frosstis
0

Vissa har lite mer utåtstickande ögon än andra,och de kommer inte ploppa ut..  :P Om inte hamstern har någon form av fatty eye, fast då sprängs väl ögat.

Anna4077
0

#7 ringa kan du göra ändå :)

Anna och taxen Max

Aleqto
0

Ska ta och ringa vet imorn då det är öppet :)

/Alexander

Linda3046
0

#9 Det där ser helt normalt ut :)

Aleqto
0

dom åker dock ut lite mer ibland. men jag ska försöka se till så att han inte "drar" i huden och sånt :)

/Alexander

Sara1214
0

fatty eye kan bara dvärgar ha

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Aleqto
0

jo jag tyckte det, därför är jag lite chockad över hans ögon.
Men hoppas det inte är något :)

/Alexander

Digitalis
0

Ögon sitter fast med både muskler och synnerv så det finns ingen risk att ögat hoppar ut. Förmodligen är det bara så att ögat trycks utåt när han spänner sig. Känner igen det från mina råttor.

//frida

Aleqto
0

jo mina råttor brukade ploppa med ögonen, men ibland ser det verkligen ut som hela ögat är på väg ut o:
har inte fått tag på veterinär än, telefontiden öppnar nu, så ska försöka ringa

/Alexander

nlinds
0

har en hona som har betydligt mer ut"ploppande"/stickande ögon, detdär ser helt normalt ut :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

minihamster
0

På bilderna ser det normalt ut. Men jag har inte sett det du har sett för det kanske har varit värre. Är du osäker så tycker jag att du ska ringa och fråga en hamsterkunnig veterinär.

//Josephine :)

Be-Bopz
3

Jag tycker det låter som att du håller fast din hamster kanske lite väl hårt om man är rädd att ögonen ska ploppa ut, du kanske bör överväga att hantera din hamster med mildare handlag så behöver du inte oroa dig för det :)

ElviraNym
0

Jag tycker att det ser helt normalt ut med ögonen. Det är olika på olika hamstrar.

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Aleqto
0

#21 Jag ringde två olika veterinärer i min närhet och båda svarade "tyvärr vi har inte hand om hamstrar"

#22 jag håller inte fast honom hårt? jag är 20 och har haft en hel del djur, om man bara ska borsta hans päls eller ibland när han till och med  har boat in sig i huset så det är tajt att ta sig ut blir hans ögon mycket utstående.

/Alexander

snigelcancer
0

Jag är Aleqto's flickvän, och jag kan intyga att vi inte håller i hamstern "för hårt". Det krävs bara att man håller om honom normalt, och han ska krypa ut ur handen, så "stretchas" ögonen ut och ploppar nästan ut.
Han har otroligt stora ögonglober bara tror jag, men det är en aning läskigt då man inte vet om dom verkligen kommer ploppa ur eller inte.

Här är en bild då han hålls i löst och ska krypa ur handen:

Det krävs verkligen ingenting för ögonen att stretchas ut.

Kram! ♥                 //http://majanorberggg.blogg.se/

Roonja
3

#25 Det där är helt normalt. 🙂 Jag har haft bebisar som försökt hoppa ur händerna sådär och då har jag ju självklart ändå hållt fast, men inte alls hårt men det blir det ju så där med ögonen, det ser ut som man håller hårt fast man inte gör det. Som bilden du visade nu. Dock kan du ju bara släppa lite och låta honom gå i handen istället för att hålla sådär. Men ibland kan det ju självklart bli så om hamstern försöker hoppa och du måste hålla imot så man inte tappar den, så kan det bli ibland, men såklart ska man försöka unvika det, det är ju inte så bekvämt för hamstern att sitta sådär. 🙂

Inget fel alls med er hamster så ni behöver inte oroa er. 🙂

Aleqto
2

åh tack så mycket! då slipper jag oroa mig! :D

/Alexander

ElviraNym
0

:)

Mvh ELvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

minihamster
0

#25 Är det där verkligen normalt?! Ögonen ser väldigt utstående ut! Men jag har inte mycket erfarenhet av detta och tror att Ronja har rätt. Men det ser rätt läskigt ut.

//Josephine :)

Roonja
2

#29 Jodå det gör det ju, men det blir ju så om man håller sådär. 

Själv tycker jag han hålls lite för hårt där :S

Frosstis
0

Här var han ju inte påväg ut (titta foten), men jag tycker Puffs ögon var väldigt små jämfört TS's hamster? Jag upplevde varken att Puff eller Hamstern hade stora ögon.. är det verkligen så normalt/vanligt?

Gerro
1

Säger som andra att det är normalt.
#25 Haha har en liknande bild på Tindra

Aleqto
0

Han hålls faktiskt inte alls hårt där.

Han är en hamster med mycket lös hud, han är inte smal, han är inte tjock, men huden är bara väldigt lös och har alltid varit.
Jag har haft råttkullar, massa råttor, och massa andra djur.
Jag vet hur man håller i djur och jag skulle aldrig hålla i min hamster hårt.
Även om jag bara håller i honom så att han stannar, helt utan att hålla hårt så blir hans ögon sådär.
Och som jag skrev tidigare så blir hans ögon även sådär ibland när han ska ut från sitt hus efter att ha bäddad fullt med toapapper så det knappt när något hål.

/Alexander

Aleqto
0

på bilden i inlägg 25 ligger min tumme lite löst på honom så att han inte ska ramla ner i sängen.
Han gillar nämligen att hoppa och gör det från vilken höjd som helst.

/Alexander

UlrikaD
3

Jag tycker att hamstrar med smalare huvuden har mer utstående ögon. De hamstrar som är lite större och ser mer ut som nallebjörnar i huvudformen har jag aldrig sett såna ögon på.

Men det är ju inget farligt och ingenting man behöver kontakta veterinär för.

Angående att hålla hårt eller inte så brukar väl jag alltid släppa mina ifall de skulle vilja streta iväg. Sitter de inte still i mina öppna händer utan vill gå så får de göra det.