Hö i bur.
Hej, jag har läst lite om man ska ha hö i hamsterburen. På vissa sidor står det att man kan ha hö i och vissa säger att det är farligt för att det kan vara vasst.
Blir väldigt förvirrad så hoppas på svar.
Det finns inget ska, utan det är frivilligt :) det ska dock vara mjukt, för annars kan det spricka kindpåsarna om de skulle få för sig att hamstra :) det gör fina gångar om hamstern skulle vilja gräva ex.
Jag skulle säga precis som Paulina #1
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Okej får skaffa nytt :) Har fått hem min lilla älskling nu, dock inte fått något bra kort så det får komma upp sen. Vill inte skada henne det första jag gör :(
Allt beror på höets kvalitet. Jag kör med halm och hö till mina. Tumregeln jag har är att höet/halmen ska kunna kramas ihop till en boll utan att det gör ont eller sticks. Jag skulle exempelvis aldrig ge samma hö till hamstrarna som mina marsvin och kaninen får, eftersom det är mycket grövre. Men ett väldigt mjukt ser jag inga problem med att ge.
Däremot finns ju aspekten med eventuell ohyra, vilket jag dock aldrig upplevt.
#4 Angående ohyra! Hos möss exempel måste man göra någonting med höet/halmen innan det ges till mössen, ex ha i ugn, låta stå någonstans i 28 dagar m.m. Men det måste väl vara någon ohyra som inte överlever på marsvin och kaniner? Eftersom det höet ger man ju direkt från bonde/ridskola ex. Men hö i påsar från djuraffären kan man väl ge möss.
Är det samma sak med hamstrar? Liksom, det måste ju vara någonting som överlever på möss men inte på kaniner.
Jag köpte mitt hö i en stor påse på djuraffären och de sa att det funkade bra till hamstrar men det är hårt och sticks så jag tog ut det nu direkt för hon har än bara luktat på det och har inte tuggat i sig det, gav henne rivet toapapper istället så hon kan gosa in sig utan stickande kanter :)