Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1029 ggr
jossa5
0

Hamstrar = friska djur?

Hejhej,

Tänkte starta en liten diskussion eller vad man ska kalla det. Sitter ju här på iFokus lite nu och då, och hamnar titt som tätt på andra djur.ifokus-ar. Katter, hundar, illrar, möss, osv…

Och nu slog mig en tanke, så jag blev lite nyfiken. Jag vet att hamstrar har diverse sjukdomar, precis som andra djur, men jag tycker det låter som att hamstrar över lag är friskare djur än andra sorter. Iller verkar ha mycket problem, precis som möss och råttor.

Är det bara en tillfällighet att jag inte sett så mycket av dom sjuka hamstrarna, eller är det så att hamstrar är friskare än andra djur?

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Candela
0

Vet inte hur det är rent generellt, men enligt min egen (begränsade) erfarenhet verkar det så. Har haft många hamstrar och väldigt få av dem som dött på grund av sjukdom. Hade däremot 4 gerbiler en gång och alla fick cancertumörer.

ElviraNym
0

ingen aning faktiskt

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Lojs
0

Jo, jag tycker hamstrar är väldigt friska för att vara smågnagare. Jag har knappt haft någon sjukdom alls, de dör av ålder när de är gamla. De få gånger de blir förkylda så kryar de på sig precis som oss, dör inte eller blir rossliga för resten av livet som verkar vanligt på andra smågnagare.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Wellcraft
0

Hamstrar är rent allmänt friska djur. Mina hamstrar har bara blivit sjuka i samband med ålderdom, då immunförsvaret inte är lika starkt längre och det är inte ofta mina hamstrar har dött av sjukdom, oftast har de bara somnat in när de blivit gamla av sig själva.

Aldrig haft någon ung hamster som blivit sjuk, mina hamstrar som blivit sjuka har alltid varit över ett och ett halvt år.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Emma--]
0

Jag tycker dom verkar väldigt friska allmänt. Dock vet jag ett par hamstergubbar som fick en tumör i slutet. Och jag har haft en hamster som eventuellt hade en tumör i magen men samtidigt som jag började misstänka att det kändes som en knöl vid magen så somnade han in och antagligen av ålder så jag hann inte till veterinär för att kolla upp det. Och min första hamster fick antagligen en hjärnblödning eller liknande. 

Men i jämförelse med råttor har det varit stor skillnad. I princip alla mina råttor hann vara sjuka nån gång. Är EN som fått dö av ålder här hemma och han hann vara sjuk ett flertal gånger under sitt liv.

luddtuss
0

Boris visserligen den enda hamster jag haft men han dog tyvärr av sjukdom endast 9,5 månad gammal. Han drabbades av lunginflammation och det gick så fort så det fanns inget att göra😕.

Frosstis
0

Jag tycker också dom är väldigt friska djur. Iallafall jämfört med möss och råttor. Dom tål inte spån som ett exempel, och sedan blir dom sjuka väldigt lätt och av min erfarenhet (har inte ägt några möss eller råttor, än) så får nästan varje råtta en sjukdom under livet.

Och om hamstrar blir sjuka är det oftast en förkylning som brukar gå att bota hemma, annars så kan de få medicin av veterinären och sedan blir det friska igen (några få som inte överlever förkylning).

Att hamstrar är friska djur hör också till att de är billiga, eftersom det inte blir så många veterinärskostnader :)

Nu pratar jag i genomsnitt, eftersom det såklart blir många hamstrar ändå som får åka till veterinären. Min hamster ex dog inte av ålder, utan han fick fel på njurarna.

[sara&skrållan]
0

Tycker också att hamstrar är väldigt friska, beror ju lite på vart man köpt den också. Fick min första hamster från en djuraffär som fick någon sjukdom som gav henne sår på kroppen😕 (hon var dock över 2 år då).

Min hamster Skrållan har varit hur frisk som helst och har aldrig varit sådär seg som dem kan bli när dem är sjuka🙂.

Annars är det många som jag känner som haft hundar,katter eller liknande som fått sjukdomar som typ cancer mm.

The Idizen
0

Dom håller sig oftast friska, men så är det ju så att dom endast lever ett par år. Om man sköter sin hamster som man ska, inte utsätter den för drag eller badar den i onödan så brukar det inte var några problem. Min kompis hamster hade cancer.. :/

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

minihamster
0

Jag tror att hamstrar är fiska djur i allmänheten om man jämför med andra smådjur. Men pga grossist aveln finns det ju även ärftliga sjukdomar som grossister avlar vidare på och sjukdomar av inavel. :(

//Josephine :)