Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 7230 ggr
Michaela-N
1

Är detta en tumör?

Sitter här, livrädd. Det är nämligen så att för ungefär 1½ minut så såg jag något konstigt i Pufis öra… Tror att det är en tumörGråter Det är något brunt och sen är det liksom skinn runt. Det går inte att pilla bort och sitter som en lös klump. Gråter Vill verkligen inte att det ska vara slutet för honom än, han är inte ens 2 år Gråter

Iallafall så tänker jag vänta tills den blivit stor och börjat göra ont. Gråter Men det är klart att det är jobbigt ändå…

Michaela-N
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 1

Michaela-N
0

Bild 2

Michaela-N
0

Bild 3

Imasy
0

Svårt att säga, men du är helst säker på att det inte är en skrov?

Tumörer brukar ju vara "knöliga" och missfärgade tyvärr. men om det nu är en tumör, så hade nog jag gjoprt som du, låtit honom vara med så länge han orkar.

man får väl kolla på allmäntillståndet också, och så länge han inte verkar ha ont eller den växer så han får besvär att röra sig etc så hade inte jag låtit honom somna in.

Michaela-N
1

#4 Skrov? "Ett skrov är en båt eller fartygs sidor och botten, bordläggningenutan inredning eller däck."Tungan ute

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skrov

Imasy
0

Sorry, menade skoRv, inte skrov ;)

Shjimm
0

Svårt att se, växer den UR örat eller vid kanten liksom? Det påminner om något min allra första dvärghamster hade i sitt öra. Min mamma knöt sytråd runt den och drog åt, efter några dagar utan blodtillförseln ramlade den av. Låter kanske lite radikalt men det var faktiskt en veterinär som föreslog det!

Michaela-N
0

#7 Den kommer ur örat, med en lång skinntråd.

Imasy
0

Men sitter den och hänger som i en skinntråd eller är det som en utväxt?

Tänkte om de är en sån där grej på skinntråd så brukar det väl inte vara farligt? Kommer inte ihåg vad de heter, men min hund fick sådär vid ögat en gång som bara trillade bort.

Michaela-N
0

Nej den hänger så man kan liksom dra i den (inte dra ut den då men ja) okej, då kanske det inte var något farligt ändå.. :)

Imasy
0

Ring veterinären och hör om man kan ta bort den själv då? Eller så kanske den skrumpnar ihop med tiden och trillar av?

Ellenfyrkant
0

Googlar på hamstersjukdomar. Hur gick det med detta? Fick du reda på vad det var?

Mvh Ellenfyrkant

Rebornbabyn
0

Jag undrar också vad som hände sen??

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Michaela-N
0

Det var troligtvis en tumör och han avlivades efter att ha påvisat beteendeförändringar

[etsan]
0

Även om det var länge sedan beklagar jag verkligen. Väldigt sorgligt med tumörer!

Rebornbabyn
0

#14 Vad tråkit! Ja, det är aldrig kul när djur dör. ❤️Beklagar!

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Michaela-N
0

Tack, det var ett jättejobbigt beslut eftersom han var min första hamster. Men det är länge sen nu.