Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 944 ggr
LLinneaW
0

Para creme med svart!

Hejsan! Nu är det så att jag tänk att para min svarta hona med en creme ba hane. Vet att färgerna inte är att rekommenderar, men va jag vet så får man göra så enligt shf om man har ett bra syfte med parningen? Tänkt höra vid ni tycker? Jag har ett bra syfte med parningen , för båda föräldrarna är helt underbara i temperament, mycket fina kroppar och väldigt stora! Så vad tycker ni? Tacksam för snabbt svar!

Lojs
9

Jag tycker snarare att ett bra syfte är till exempel att ta till vara på en särskild linje, att det kanske är enda parningsalternativet om papovan är väldigt spridd eller något liknande. Det är ingen brist på hamstrar med bra typ och temperament, så det ser inte jag personligen som en god anledning. Sedan finns det inga perfekta djur heller, utan i avel försöker man hitta djur som även kompenserar varandras svagheter, har du tänkt på det? :) I vilket fall, när det gäller den här typen av parning så skulle jag vilja se att någon mycket erfaren person (tex en erfaren uppfödare) får träffa djuren, studera stamtavlorna och säga sin åsikt, när det gäller en kontroversiell parning så är det inte bra att bara bedöma själv och (troligtvis) vara partisk. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Bruden-Mbuti
2

creme är från färgruppen som tillhör ee

svart är från färgruppen aa

ee och aa bör ej blandas.

varför just de färggrupperna inte bör blandas är för att den svarta färgen kan bli brunsvart, alltså inte sådär fint svart som en svart bör vara. likadant med cremefärgen den kan bli ful.

så mitt råd är att inte blanda svart med creme i början.

när du är mer van och haft några kullar och vet mer om genetiken då kanske men inte nu utan vänta.

LLinneaW
0

Okej , men hittat en fin cinnamon ds hane att para med !:)