Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2006 ggr
Vilmaan987
1

Köpa hamster utan tillstånd?

Hej!

Jag har haft 2 hamstrar tidigare, som jag älskade mest av allt. Tyvärr så lever ju ingen av dom idag! Men jag vill så gärna köpa en till hamster. Tyvärr så säger mina föräldrar att det inte är någon chans i värden att jag får köpa en, jag är 14 år.

Min kompis köpte en hamster utan tillstånd och det gick bra för henne. Jag vill så gärna ha en hamster, jag dör. Ni förstår inte hur mycket. Den enda chansen i värden är ifall jag köper en själv. Alltså om jag går till djuraffären och köper utan tillstånd och tar med den hem. Dom kommer säkert bli förbannade men det är nog värt det!

Vad tycker ni? :-D Kram! Sjukt tacksam för svar. :-)

Flöffo
1

Jag tycker inte det låter som en bra ide!…

//Flöffo

DannePP
2

Jag tycker inte heller att det låter osm en bra idé, bättre att försöka övertala föräldrarna först så dom är med på noterna än att du får ha din hamster i några timmar/dagar tills dom har hittat ett nytt hem till den…

Loveradio
3

Varför säger dina föräldrar nej?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

DeniceP
10

För det första tror jag att denna personen trollar lite eftersom hon har skrivit ett i princip likadant inlägg på kanin iFokus, och inget mer än detta. För det andra:

varför skulle personen starta ett ifokuskonto bara för att gå in här och på kanin för att fråga vad folk tycker om att hon ska köpa ett jdur utan tillåtelse?

Nej, troll säger jag.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Twisted_T
0

Nej det låter inte som en bra idé. Kolla runt lite på internet efter uppfödare nära dig annars och visa sidorna kanska ta kontakt och ställ frågor? Uppfödare är ju tryggare att köpa ifrån än djuraffär. Du får mer information plus att de finns där för en under hela tiden du äger hamstern så du kan ställa frågor om det är något med hamstern eller så.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

DjurTjejerna
0

Tycker inte att det verkar särskilt smart.

annars kan du vissa att du verkligen vill ha en hamster. Det kommer inte bli bra islutänden om du köper en utan tillstånd, Behöver man inte vara myndig elr med vuxen när man köper djur!

Mvh Stephanie

Medarbetare på Cockerspaniel.ifokus

Twisted_T
0

#6 På seriösa djuraffärer behöver du ha med en myndig när du köper djur. Men de oseriösa har jag hört en del om att de säljer ändå :) Därför är det inte heller bra att köpa utan tillstånd. Du vet inte vad för hamster du får när de är så oseriösa. Den kan ju vara livrädd och vara jättesvår att ha att göra med eftersom de inte hållt i hamstrarna alls t.ex.

// Linn

Twisted_T
2

#4 Jo sant men trollar de så brukar de vara lite mer grova för att folk ska bli mer förbannade. Kan ju bara vara att hon vill ha både en kanin och hamster. Vilket jag själv tycker är fel då det räcker med en åt gången för att se om man hanterar det. Men jag vet ej. Kan vara som du säger…

// Linn

lilyflower
0

Det är verkligen ingen bra ide att bara gå och köpa en. Om du vill ha en hamster, läs på om dem ordentligt och lär dig så mycket du kan om dem och vad de behöver. På så sätt kan du visa dina föräldrar att du är mogen, att du klarar av det och är redo för ansvaret det innebär att ha ett husdjur.

kieranoy
0

Jag tycker verkligen inte att du ska köpa en hamstrar utan lov. Det är elakt och respektlöst mot dina föräldrar. Risken är att de gör sig av med hamstern. Då tror jag att dom inte kommer lita på dig mer och då kommer du verkligen inte få en hamster.

Mitt tips är att söka upp en massa fakta om hamstrar och så kanske du kan göra en liten bok/häfte om hamstrar med massa fakta och tips om hur man tar hand om en hamster. Visa den för dina föräldrar. Då kan du bevisa att du vet massa om hamstrar och hur man tar hand en hamster och att du kan ta ansvar för det. 

Boken/häftet behöver inte vara lång, du behöver bara bevisa att du har lagt ner mycket tid på det här. 

Du kan också göra en ekonomisk planering!

Annars säger jag bara lycka till! Skrattar

Rebornbabyn
0

#10 Jag vill gärna ha en mus eller en till hamster. (jag har redan en).

Men det går verkligen inte att övertala mina föräldrar!

Fast jag har gjort en bok om möss, en powerpoint om möss, en film om möss + planerat hur jag ska få råd med den m.m.! Hur ska jag göra?!

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

minihamster
0

#10 Den här tråden är gammal. #11 Bara så att du vet måste möss bo minst 2 och 2. :)

//Josephine :)

Rebornbabyn
0

#12 Kan hanar också det??

minihamster
0

#13 Ja, hanmöss kan också bo tilsammans.

Rebornbabyn
0

#14 Ok. Vilket är bäst att köpa, hanar eller honor??

minihamster
0

#14 Glömde säga att alla möss ska ha fått en chans att få bo med minst 1 kompis. Sen om de bråkar ska man naturligtvis sära på dem. Det är vanligast att hanar bråkar så jag skulle nog rekommendera honor som första möss. Annars är det helt upp till dig vilket kön du gillar bäst! :)

Gerro
0

Jag skulle faktiskt rekommendera att köpa hanmöss då dom oftast är lugnare. Det var iaf mina.
Efter ett tag så började dom att bråka, men då var det bara att sära på dom.

Candela
0

Du har ju haft hamster förut, så varför säger dina föräldrar nej den här gången? Det kanske finns en orsak..

Rebornbabyn
0

#18 Jag har 1 hamster och en kanin nu. Så mamma tycker att det räcker med 2 djur för tillfället. Men kanske om ett tag! :)

Wellcraft
0

#17 Det är ingen skillnad temperamentsmässigt mellan honor och hanar, det är individuellt. Hanar bråkar oftast med varandra och luktar mycket mer än honor.

Jag hade hanmöss som jag tyvärr fick sälja då de luktade sjukt mycket hur mycket jag än städade och min pappa blev allergisk. De gick däremot bra ihop tillsammans.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Rebornbabyn
0

#20 Okej, tack. 🙂

LinneaJohaanson
0

#12 Alltså hanmöss bråkar väldigt ofta och jag skulle nog inte säga att idén att ha två hanar tsm är överdrivet bra! Vissa går men flesta inte. Hade två hemma som älskade varandra mer än något annat och var jäthe Goa och sen en natt jag sovit borta hade dom haft ihjäl varandra. vet ej varför men något slog slint. OT

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Candela
0

Är det du som startade tråden?

[rabbitkanin]
0

Det låter inte som en bra ide. 

Ville inte du ha kanin också? 

Är det samma kompis som har tagit hamster och kanin utan lov? 

Det är både elakt och respektlöst mot ens föräldrar att göra så, jag förstår inte varför du tänker på att ta både kanin och hamster utan tillstånd från dina föräldrar, det är verkligen ingen smart ide och bara för att det kanske funkade för din kompis/kompisar så betyder det inte att de funkar för dig, Om jag hade varit din mamma eller pappa så skulle jag blivit väldigt besviken om du hade gjort på det viset. Jag tycker du ska bestämma dig vilken av djuren du vill ha, en hamster eller en kanin? sen så om du så verkligen vill ha ett till djur så tycker jag du ska diskutera det noggrannare med dina föräldrar, visa bilder och berätta hur du har tänkt igenom saken, sen ska du fråga dina föräldrar varför de tycker att du inte ska skaffa ett till djur, de måste ju ha någon anledning. 

Lycka till. 

Rebornbabyn
0

#24 Säger du till mig eller TS??