Hamster bet mamma
Hej, mamma tog upp lilla Muffin för att gosa lite. Mamma har fäst sig vid min hamster, precis som jag. När jag är förkyld är det mamma som tar hand om henne för att jag inte ska smitta henne. Hon är van vid mammas händer.
Mamma tog upp henne ikväll i sin famn och satte sig ner. Helt plötsligt bet hon mamma 2 gånger. Mamma luktade inte mat eller något sånt.
Stackars mamma blev så paff att hon nästan började gråta, och nu är hon rädd att inte Muffin tycker om henne.
Varför gjorde Muffin så?
Live
Laugh
Love 
Ja, ibland är det omöjligt att säga varför en hamster biter. Bet hon hårt? Ibland nafsar dom ju lite grand för att känna efter.
Jag har själv en hamster som biter ibland, ganska ofta. När jag försöker plocka upp henne och så. Men när hon sitter i handen är hon snäll.
Så ibland kan ju hamstern bita för att den är sur eller så.
Men hon tycker säkert om din mamma ändå. Jag tror inte Muffin tycker illa om din mamma.
Det kan ha varit så enkelt att din mamma luktade annorlunda (som inte vi känner själva) eller att Muffin blev överraskad av något.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Min hamster bits i princip aldrig. Men om jag tex väcker honom för att jag ska städa buren, brukar vänta tills han är vaken men ibland går det inte. Då kan han bita mig när jag tar upp honom för han blir surig på mig, haha!
Tänk på att han också kan vara på dåligt humör och han har ju inte så lätt att uttrycka sig haha :)
Om hon inte bet jätte hårt kan det ha varit för att känna efter. Är inte muffin ganska ung fortfarande? Många barn/ungar i alla olika typer känner efter med tänderna. Betyder ingenting. Jag tror hon bara ville känna efter.
Anna och taxen Max
Okej, Muffin är ungefär 2 månader nu. :) Hon bet ganska hårt, men det blev inget märke eller blod.
Live
Laugh
Love 
Jag tror det har med hennes ålder att göra och att hon kände efter med tänderna. Eller att hon blev rädd för något.
Anna och taxen Max
Jag håller med er andra! Din mamma måste ju inte ha gjort nått fel, utan hamstern kanske hörde något ljud eller så ville den bara känna efter vem som höll i henne.
:)
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Föresten, en gång bet min hamster mig (jag är bara 11 år).
Han höll sig fast i fingret och det gjorde jätteont. Men till slut släppte han ju. Det blödde jättemycket! :/ Men Hugo (hamstern) skadade iaf inte sig!
❤️
Nu börjar jag nästan må dåligt. Nyss tog jag upp henne för att gosa, och för att hon skulle känna att jag var snäll gav jag henne en av hennes favorit godisar. Sedan när hon hade ätit upp bet hon mig!
Det gjorde ju inte jätte ont precis, men jag blir ändå lite små ledsen. Känns som hon inte gillar mig. Jag gör allt för henne! Hon har aldrig varit på det här viset förut.
Vad ska jag göra?!
Hon var super tam innan, man kunde se på tv med henne i knät! Man kunde ha henne lös på golvet, inga problem! Men nu börjar jag bli rädd för att ta ut henne.
Live
Laugh
Love 
Det troligaste att som alla andra säger att hon testar lite /känner efter .
Du kan försöka träna bort det med handksar på om du blir rädd för att hon ska bitas så det gör ont .😉
#8 Jag förstår att det känns konstigt!
Men jag vet inte vad det beror på för så har inte mina hållt på,
så vi får ju hoppas på att det är någon här som är lite mer erfaren än mig,
som säkert kan hjäpa dig! ❤️
Jag var med om exakt samma sak! Men det kommer försvinna snart om kanske någon dag eller så, jag lovar! Men bli inte rädd, ta ut honom mer en vanligt så blir det nog bra (min blev det) Har han många saker som han kan gnaga på i buren? Det kanske har med det att göra, hehe. Hoppas allt blir bra, det kommer bli bra jag lovar!
#11, åh okej tack. ♥ Hon har 3 såna där gnag-godisar som hänger i taket, dock gillar hon bara en. Haha. Sedan har hon som en liten boll som är ganska hård med frön och sånt i, den är bl.a till för att vässa hennes tänder.
Live
Laugh
Love 
Jag tror att det är för att hon inte vill gosa. En kanin jag hade i somras som inte alls trivdes hos mig, låg i knät en stund sedan började han gräva på mig och nafsas. Tror det är likadant för din hamster, att hon tycker hon suttit för länge i ditt knä och vill bort.
#13 men om hon inte vill gosas skulle hamstern nog visa det genom att typ försöka gå ifrån först, innan den biter :p
#14 det är ju inte alla djur som gör det, exempel kaninen jag berättade om.

Vad är det för hamster? Guld eller dvärg? Från uppfödare med stamtavla, eller djuraffär? Att jag frågar detta som kanske verkar irrelevant så beror det dels på att en ensam dvärghamster kanske inte mår bra psykiskt av att vara själv, och guldhamstrar är de djur som orsakar flest skador hos personal på djuraffärer så djuraffärsguldar verkar ha lätt för att bitas och då kanske det inte ligger mer än så bakom. Det kan ju till exempel vara så att hamstern har ont någonstans och därför helt plötsligt blivit grinig.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#16 kan svara åt henne.. Dvärghamster från djuraffär (vad jag läst från dig iallafall :) )
Det som är viktigt när det faktiskt gäller alla djur så är det ju att inte rycka bort handen och bli rädd för dem.
Att sluta ta ut dem m.m. för då kommer de lära sig att de kan få sin vilja igenom.
"Biter jag henne så låter hon mig va" typ.
Har ju haft såna råttor och en del har ju slutat att bitas och en del fortsätter men då tillrättavisar jag dem istället och säger nej eller aj eller fy.
Dock kan jag ju inget om hamstrar direkt men antar att det är lite samma sak. + att hon är ju såpass ung och testar sig fram och det är då man ska vara stenhård på dem när de bits (om du förstår vad jag menar 😃)
// Stephanie och hårbollarna 
Nu mår både jag och Muffin bättre. 🙂 Mamma köpte handskar idag åt mig, så ikväll tog jag upp Muffin. I början bet hon lite, men då blåste jag lite på hennes ansikte. Tillslut slutade hon och jag gav över henne till mamma som inte hade handskar.
Det gick super bra! Hon bet inte mamma alls, och hon slutade bita mig.
Ska ha handskarna lite grann i kanske 2 dagar till, sen är det nog bra. 😃
Live
Laugh
Love 
Fortsätt med blåsandet varje gång hon biter hårt. Även om det gått månader. Ett annattipsär att ha något gott i handen med så blir det nog bra. Hade samma problem med Roffe men han biter nu bara om jag tränger mig på och efter han tydligt visat att han tycker jag är jobbig. Och det är ju helt ok. (Självklart menar jag inte att tränga mig på och låter självklart honom vara om han vill det)
Anna och taxen Max
#20, tog upp henne nyss då bet hon några gånger, men antar att hon ville vara ifred så jag la tillbaka henne i buren. 🙂
Live
Laugh
Love