Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 691 ggr
Emi&Musse
0

Hjälp mig!!!!

Hej! Jag vill verkligen ha hjälp med att min lilla sötnos som är en guldhamster.

Vi klippte hans klor förra veckan fredag och efter var han okej och där köpte vi ett nytt trähjul och 2-3 dagar efter så märker jag att det är rött i hjulet jagbär osäker om det är så att det kommit något vått eller om det är blod😭 Idag inspektera jag honom noga så hittar jag på hans högra fram tass att det är som ett litet rött streck. Jag är så orolig!!!! Snälla hjälp mig ge svar om typ hur jag ska göra!!!!! Jag är så himla orolig för min lilla älskling!!!1😭

Jag är super tacksam för ett svar!!!!!!!!!😭

Crucio
0

well det jag kommer att tänka på först är att man inte ska klippa hamstrars klor för hand sådär. de är för små och det är för stor risk för skada. spec eftersom hamstrar inte gärna sitter helt stilla och de kan sprattla till etc. de brukar hålla sig korta nog naturligt, har aldrig haft en hamster med för långa klor. om du skulle tycka att de är långa går det att t.ex. lägga in en gråsten åt den som den kan klättra lite på, då vässas klorna mot stenen. men i.a.f., vill understryka att ni inte bör klippa klorna på den.

vad gäller hans tass kan han ha fått en liten sticka från trähjulet. är nog ingen fara så länge han använder tassen normalt och det inte är någon svullnad eller något tydligt sår eller så. är du ändå orolig så far till veterinären.

Sajtvärd på Skrivlust

Bruden-Mbuti
0

ta bort hjulet i några dagar.

tror att ni råkade klippa för nära pulpan så att när han sprang i hjulet slet ner klon ändå mera och pulpan blev synlig så det började blöda.

pulpan är ett blodkärl som finns inne i klon.

klipp inte klorna på din hamster.

de sliter dom själva när de rör på sej.

Emi&Musse
0

1. Tack för svaren

2. Vi klippte inte klorna det gjorde en på en djuraffär

3.Det är under tassen inte på någon av klorna

4.Hans klor va lite långa så vi var tvugna och det sa på djuraffären att de kunde klippa lite.

5. Min hamster var duktig och var still!!!

Bruden-Mbuti
0

om det är under tassen så är det trampdynan.

det kan bero på att han fått skavsår av att ha sprungit i hjulet för mkt.

ta bort det i tre-fyra dagar så tassen får vila

Emi&Musse
0

TACK!!!! då vet jag!!!😂

Crucio
0

eftersom du nämnde klippningen i samband med det fick jag intryck av att du trodde att det kunde ha med det att göra. dock förstår jag inte att de på djuraffären ville klippa på honom. även om hamstern var stilla kan man aldrig veta, är svårt att hålla en hamster så stilla utan att göra illa den om den vill sprattla. aldrig hört talas om klippning av hamsterklor, och då praktiserade jag ändå på en djuraffär i många månader för ett par år sedan. skulle ändå vilja tipsa om det där med stenen, normalt brukar klorna hållas lagom långa av sig självt, men som sagt gör de inte det så är en sten ett bra sätt. hellre än att riskera klippning, oavsett hur stilla han var den här gången.

Sajtvärd på Skrivlust

Emi&Musse
0

oki tack för svaret