Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 912 ggr
Frosstis
0

Hamstern kan knappt rastas..

Åh jag behöver verkligen hjälp. 

Min lilla hampis vill inte rastas! Han har ju upptäckt att han kan komma in i vägen i min garderob (han kan inte komma någonstans förutom det rummet han är i där, problemet är dock när man ska få ut honom..) så han vill bara samla mat och bosätta sig där inne.

I rasthagen har jag gjort den mycket mindre, hade 2 st rasthagar så det var en jättestor, men så gjorde jag så det blev en liten rasthage med den andra rasthagen ovanpå. Så det är 2 galler/sida, 4 sidor. Pyttelitet! Iallafall, jag har en anteckningstavla och whiteboardtavla som lock, så han kan inte klättra ut. Dock så har jag ett av gallren som galler på samla lådans lock, fast med limpistol! Så på "ovanvåningen" på rasthagen så är det bara 7 galler istället för 8. Så där smiter han ju.

Hur sjutton får man av gallret från limpistol?! 

Där det inte finns galler klättrar hamstern ut, fastän jag har ett låd-lock på. Men han är riktigt akrobatisk och vill bara rymma!

Hur ska jag rasta honom? I badrummet får han inte vara för föräldrarna då förra hamstern gnagade på gummilisterna. Annars skulle det vart jättebra där.

Och så är han inte särskilt gosig av sig.. hmm..

Tips?!

annakarin_li
0

Min lilla skrutta drar också från hagen. Jag köpte byggskivor på ett byggvaruhus som hag sågade till. Jag har måtten 1 m x 2 m (men jag har plats) och den är den 60 cm hög. Helt rymningssäker och ju mer jag suttit med henne i hagen, ju mer har hon vwlst gosa:-)

Frosstis
0

#1 Någon hage vill jag inte bygga då jag redan har 2 st.. Men kanske kan klämma mig ner i rasthagen med honom och ta iPaden med mig.. hmm :)

annakarin_li
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Även om du inte vill bygga en hage så skickar jag en liten bild på min 😉. Jag byggde den i ren desperaton när hon hade som livsprojekt att rymma..

Frosstis
0

#3 Jättefin hage :D Min hamster har också en matta/filt i botten och den biter han små hål på, samlar tyget och sparar till sitt hus xD

Han har även fått hundhår från mig, det tyckte han var jättegosigt (han försökte para sig med det först.. *host*) och nu sover han på det :)

jossa5
0

#4 Ahahaha, ser framför mig din hamster och hundhåret! 😂 Men kan tänka mig att det är jättemysigt. :)

#3 Jättefin hage! Önskar jag fick bygga en sån!

Paulina, har du inget badkar som han kan få springa i? Så kan han ju inte gnaga på listerna iaf. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

annakarin_li
0

#4 Tack! Vad roligt att han försökte para sig med håret :). Min biter också hål på hela påslakanet och strör fin konfetti överallt. Men nu har jag kommit på henne med att bygga bo i lakanet. Hällde ut små pluttar, mat och konfetti ;). Men det bästa är att den är rymningssäker så jag kan lämna henne och göra annat än leka jaga hamster hela kvällen :)

Frosstis
0

#5 Hahaha ja, det såg roligt ut ;) Sen försökte han äta det, men då la jag det bredvid huset istället så han inte skulle stoppa det i munnen (ifall det skulle vara som vadd).

Nää, har inget badkar..:/

#6 Ja, det skulle vara jättebra om jag slapp titta bort mot rasthagen varje sekund! Min förra hamster stoppade jag bara i rasthagen och la lock på och gick till mitt rum igen, så var han där hela kvällen. Eller, han rymde till soffan och sov där.. ;) Ska be pappa försöka få bort gallret från samla lådan, så kanske jag kan fixa rasthagen..

Frosstis
3

nu får stackars hamster dela rasthage med mig.

[Hamsterstråle]
0

Jag tycker att du ska ta lite kuddar tecken m.m och bara slänga ihop en Hög på golvet. Har du tid så kan du också snickra för hålet. Eller sätt bara någonting för. Han kommer få det super mysigt med allt tecke Och mycket att göra! Sätt dig på golvet och gör olika rörelse. Så Som gångar m.m min ena hona ÄLSKAR det. Hon blir aldrig trött på det.. Haha!❤

Frosstis
0

Jag har faktiskt provat det med kuddar :) fast han vill bara komma ut och springa någonannanstans xD jo jag har satt för hålet, men har för mkt gömställen och sladdar i mitt rum så kan inte ha han lös..

[Hamsterstråle]
0

Du får vi hoppas att det löser sig med lekhagen då!:) eller har ni kanske ett vardagsrum. Vet inte riktigt :/ knepigt det där!? Men Lycka till iaf!:)

Frosstis
0

Haha ja vi har vardagsrum, vi bor i en stor villa:)

[Hamsterstråle]
0

Då kan han ju springa lite fritt om du kryper efter ;P

Frosstis
2

Yay, jag fixade rasthagen idag!:) Fick bort gallret från burlocket, trots att det var fäst med limpistol.. Det var pilligt ;)

Men iallfall! Nu är rasthagen fullbordad med 2 våningar galler och ett heltäckande lock :D Nu kommer inte hamstern ut vilket han upptäckt själv, istället upptäckte han att det är fullt av leksaker istället:)

Han har fått vara ute i hela 2 timmar idag, innan var han ute i typ en halvtimme! Hade så dåligt samvete, men han mådde bra och hade dunderkul i rasthagen. Men 2 timmar är ingenting jämfört med min förra hamster- han var ute 6 timmar/dag på helger och lov.

Imorgon blir det längre för Arne, för nu ska jag hem till en kompis. 

glad! :D

Bine93
0

Vilken smart konstruktion :)! Hur får du hagarna att stå på varandra sådär :)?

Frosstis
2

Det kommer alldeles strax upp en video om det på hamsterlyan! Vänta några dagar så får ni se ^^

[Hamsterstråle]
0

Ser hur hon gjort ;)