hamster eller råtta...
hej!
jag har köpt en hamster för ett tag sedan men börjar ångra mig en smula, jag tycker råttor verkar så härliga, så vill jag inte tycka för att nu har jag en hamster å jag får inte köpa fler djur, och vill ju ändå njuta av den tiden vi har å inte bara tänka på råttor. så kan någon som haft råtta berätta fördelarna med hamster (ni måste inte haft råtta) men bara ni får mig att tycka om hamster mer
😃.. jag vill ju det men vet liksom inte skillnaderna så bra.. tack på förhand!!😉
Råttor är härliga men här kommer några "avskräckande" saker med dem: De får rätt ofta sjukdomar och åkommor, som rossel, tumörer etc. Jag har haft råttor regelbundet i drygt 3 år och de har under den tiden kostat mig åtskilliga tusen i veterinärbesök. Så njut av din förhoppningsvis friska hamster nu och fundera sen på råttor när h*n är borta👍
Som #1 säger så blir råttor ofta sjuka. Det är egentligen bara en fråga när dom blir sjuka.
Sen luktar inte hamstrar lika illa, och är duktiga på att använda sin toa om dom får en. Dom skräpar inte ner lika mycket som en råtta.
Guldhamstrar ska bo själva, ska man ha råttor måste man ha minst 2 och då blir det mer skräp, större kostnader m.m
Jag gillar både hamstrar och råttor, men tycker du ska njuta av tiden med hamstern. Det går alltid att skaffa råttor senare :)
I know the feeling. Ändå är jag SÅ glad att jag faktiskt har hamster! Under den tidsperioden jag var hamsterlös efter min första hamster (6 månader) så längtade jag ihjäl mig, och varje gång jag läste om hampisarna på HiF så kändes det som att någon sparkade mig i magen för jag saknade mig älskling så mycket.
Fördelar med hamstrar:
- de är så otroligt söta!
- de är sociala och gosiga bebisar
- de är väldigt billiga
- de brukar hålla sig friska
- man smälter när hamstern tittar upp ur spånet eller ut ur sitt hus, SÅ söta!
Jag tycker du borde vara superglad över din lille kille, du har många år kvar i ditt liv som du kan ha råttor! Jag vet att det är svårt att behöva vänta, jag VET! Men jag har kommit över det, jag vill bara ha alla djur samtidigt (råttor, möss, hamstrar, gerbiler, kaniner, marsvin, hundar) men jag vet att det inte kommer fungera. Så jag har helt enkelt valt att vänta :D ♥
tack för alla svar, mycket hjälp faktiskt, det känns bättre nu faktiskt men en sista fråga: när det gäller hur sociala dom är så vinner väl ändå råttan?🤔😕
Ja jag tror råttan vinner vid socialitet. Fast det finns ju såklart väldigt keliga hamstrar också :)
tycker det är dåligt att tänka så när du redan har en hamster att ta hand om. skaffa inte ett djur nästa gång innan du har bestämt dig.
det är ett liv du tar dig an och då kan man inte "ångra" sig.
blir väldigt irriterad när jag läser sånt här
Fast #6 nu är det nog mer att hon även ville ha råtta men inte får ha mer än ett djur. Att starta den här trådne var ett bra initiativ. Jag har själv varit småsugen på råtta men valt att skaffa hamster istället. Nu får jag ha precis så många djur jag vill ha, men jag har redan en katt och känner att två hamstrar räcker- då jag dessutom funderar på att ta ungar på dem. Man måste välja ibland men ändå fortfarande ha en önksan "om mer" och känna tvivel om man valt rätt.
Det togs upp en hel del bra skillnader mellan Hamster/Råtta här som gör att man kan uppskatta hamstern- förutom att de är så otroligt söta.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
tycker det fortfarande är oansvarigt att säga något sånt överhuvudtaget visst om hon hade skrivit detta innan hon skaffat något djur, men nu sitter hon med en hamster hon "ångrade" att hon köpte vilket jag blir irriterad över.
Jag har haft råttor. Fick sälja de pga. andningsproblem. De har en mycket stark lukt och mina var inte alls lika renliga som hamstrarna. Det stank kiss varje dag från råttorna, de kissade på hängmattor, burkanter, väggar… ja allt. Fick skura igenom hela buren jämt och tvätta alla saker och rengöra buren väldigt ofta. Det var för mig alltså säkert minst 5 gånger mer jobb med råttorna än jag någonsin haft med mina hamstrar. Hamstrar luktar inte särskilt mycket. Sen kan du ju ha en hamster ensam, så dör en så är det inte akut att du behöver kolla efter någon ny kompis. Utan vill du ha en till så kan du ta den tid du behöver. Det är svårare att få tag på råttor från uppfödare än hamstrar tycker jag. Sen tycker jag att Hif är väldigt mycket trevligare ton på än Rif(Råttor ifokus). Tycker också att hamsteruppfödarna ger en mer hjälp och är lite trevligare än råttuppfödarna. Detta är dock min åsikt, finns säkert en hel del trevliga råttuppfödare med som hjälper en med det man behöver.
Edit: En guldhamster kan du ha ensam såklart ;) Inte dvärgar.
#6 Fast jag vill också ha marsvin, kanin, råttor, möss och gerbiler- samtidigt som jag har en hamster. Och jag får inte heller ha fler djur. Var det fel av mig att skaffa hamster då?
10 ditt inlägg var bra tycker jag jag vill också ha en hamster men får bara ha min kanin men kan ju köpa en när jag är vuxen
#11 Ja, jag känner precis likadant. Jag vill jättegärna ha en kanin, ligger på delad förstaplats (med marsvin) som favoritdjur, men jag får inte. Kanske sommarkanin i år, jag tycker det funkade bra i somras med en hamster och kanin, och hund. Så jag tycker bara mamma har dåliga argument mot att inte köpa marsvin, hon tycker jag inte gav djuren tillräckligt mycket tid.. xO
ja men som tur är är man 18 nästa år som tur är och då ska jag satsa på att köpa mej en hamster men som tur är har jag ju värdens bästa kanin nunmmer 12 hoppas du kan få ha en kanin i sommar om du får kommer du vara glad men hoppas att du får en kanin som gillar att kela
4# Om de är osociala?
Hmm..nä.. det beror ju helt på dig, de blir vad du gör dem till!
(Precis som råttor, chinchillor, kaniner, katter, hundar hästar..)
Mina hamstrar är fruktansvärt sociala och de klänger över varandra alla tre för att få plats i handen.. ett djur precis som barn föds inte socialt, det är en egenskap som tränas fram genom goda erfarenheter.
Upplever djuret dig som pålitlig och snäll så föredrar djuret till sist att vara i din närhet mot att inte vara det, vilket resulterar i ett djur som är enligt våra termer "socialt"..
I ALLA djurs ögon är vi rovdjur som man bör skygga för tills de blir bevisade motsatsen. Vilket oftast är när de är ungar.
Bara lite OT så kan man visst födas social/osocial 😉Nu syftar jag främst på människor eftersom jag har två barn som är varandras motsatser vad gäller den saken. Men efter vad jag läst här på HiF så verkar det också variera mellan hamstrar.
Men om du fortfarande bor hemma så får ju dina föräldrar ändå bestämma över husdjuren oavsett om man är 18 eller inte? 😉
Som jag har förstått det är även råtta mer allergena än hamstrar, dvs det är större risk att bli allergisk mot råtta än mot hamster. Jag själv har haft hamster sen jag var 9, men med några års uppehåll när jag var 18-22, och har aldrig reagerat på dem.
Däremot hade jag gerbiler under 3,5 år som jag blev väldigt allergisk mot. Gjorde blodprov på vårdcentralen och fick bekräftat att jag var allergisk mot råtta, katt, marsvin, kvalster och diverse pollen. Men hamster har jag som sagt aldrig reagerat på ❤️
ja men då tror jag mamma säger ja för att jag har väntat så länge och har då egna pengar vilket jag redan har mer nästa gång efter sommar lovet typ🙂 har nu bara 500 så det räcker bara till cesse och mamma tar vet kostnader och så
Okey 🙂
15# Det är klart att det finns undantag ja, men majoriteten föds varken supersocial eller överdrivet asocial. Det jag menar på är att alla anpassas efter omgivningen vare sig man vill eller ej. Pillar du alltid på din hamster så blir detta vardag för den, slutar du tvärt så kommer din hamster att reagera på ett eller annat vis. Tar du alltid ut din hamster klockan 18 kommer den till sist att stå och vänta på dig då.
Både människor och djur gillar rutin och påverkas av sina närmsta.
Är du social med din hamster och ger den stora mängder kärlek och så kommer den så småningom att "kräva" kärlek och uppmärksamhet för att det är vad den är van och uppfödd med.
Därför tycker jag inte att man kan säga att det finns mer eller mindre sociala arter, bara mer eller mindre vana djur. Vissa har lättare att lita på en annan art medan andra kanske är mer skeptiska, men allt handlar i slutändan om tillit och personlighet på djuret och även tålamod och välkomnande hos ägaren.
Körsbärsblomma försök att lära känna din hamster så mycket det bara går och älska den för vad den är under sina levnadsdagar, det är ju helt fantastiska små djur och det finns bara ett exemplar av just din! :)