Borde jag ?
Hej jag har en fråga som vanligt hehe.
Jag har en liten vintervit dvärghamster på 3 månader snart och hon har fint temprament !
Jag har funderat på att para henne med en hane men vad är bäst jag kan mycket om det har ni några SPECIELLA TIPS VID "PARNING"
Men har aldrig parat en hamster själv borde jag för alla är ju nybörjare någon gång? tacksam för svar!
Mvh: Emmy&Kokos😛❤️
tycker du ska vänta eftersom det är din första hamster, det är ett väldigt stort ansvar att para hamstrar, även om det kanske verkar lätt, man ska kunna sjukt mycket, jag har haft hamstrar i 5 år och skulle aldrig para nu då ja inte tycker jag kan tillräckligt och går fortfarande i skolan då du behöver sjukt mycket tid, du måste också ha mycket pengar undanlagda ifall dem skulle bli sjuka, många burar, även måste du tänka på om du inte får sålt bebisarna, har du plats och råd för dem då? osv osv
och jag tycker inte heller man ska fösa upp på djurbutiks hamstrar då man inte vet deras gener osv. även allt med sjukdomar som kan finnas hos dem.
så mitt tips är att vänta och bara njuta av din lilla kompis och när du är lite äldre och mer erfarenhet att gå kanske ta upp tanken igen!
lycka till!
Okej tack för svaret får se hur jag gör lutar nog åt att låta min lille Kokos bara leva livetmed mig men är så sugen på att köpa en liten hamster till….. Tacksam för svar jag låter nog bli att para henne.
Du har inte ens haft din hamster i 3 månader och funderar redan på att ta kull? Jag började fundera på det när min hane var kanske 6 mån, och tog min första kull ett år senare. Det de flesta som vill ta kull gör fel är att inte läsa på noga, för jag lovar dig, det blir inte roligt om man inte vet vad man ska göra. Sen så tar man ju inte kull och inte vet vad man ska göra, det finns otroligt många risker och det är små liv man har ansvar för. Det är det jag tror att många måste inse, att bara för att man tycker det vore kul och gulligt med hamsterbebisar så är det ok att bara ta en kull, så är det inte. Vill man verkligen sin hamsterhonas och ungarnas bästa så läser man på, väldigt länge. Det är ingen barnlek att ha hamsterbebisar.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Håller även med #1 att det är inte bra att föra vidare djuraffärshamstrars gener.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Nej det ska du inte. Du har en Djuraffärshamster och även om "den är så snäll och gosig" så ska man inte ta kull på en sådan. Du vet inte om bakgrunden- finns det några defekter? Dom kanske visar sig senare i livet. Och du har haft din hamster en väldigt kort tid, du är knappast redo för en kull nu, med tanke på att du dessutom bara har en dvärghamster och att du förmodligen inte kvar kunskap av avel.
Alltså alla är liksom nybörjare i början osv men alltså jag har läst på jätte mycket om det o att jag har pratat med hamsterkunnig person som haft hamstrar i 15 år tack för alla tips o sådär men att jag kännde mig lite " sårad " när ni skriver att du har inte kunskap för det ….
Vissterligen inget PROFFS direkt men alltså struntsamma skall iallafall INTE avla henne.🙂
pss… frågade bara om jag borde 😉
Ha det fint :) !!
Jaha okej, jag trodde detta var din första hamster :)
Men om du vill avla borde du köpa dvärghamster från uppfödare :) Om det är något mer du undrar får du gärna fråga ^^♥
#8 okej tack för ditt stöd uppskattas 🙂
@8 psss skickat ett PM här på sajten to u :)
Sedan finns det mycket information på hamsterföreningen (skickade en länk till uppfödare), och så kan du prata med en eller två uppfödare och bolla tankar, ideer och fråga lite :)