Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 3196 ggr
Anna4077
0

orolig för svullnad på testikeln?

När jag lyfte upp min sötnos idag så märkte jag att han var svullen i ändan eller vad jag tror är testiklarna. Den ena är betydligt mycket större än den andra. Den är inte hård och han har inte ont där. Han är väldigt pigg och glad, äter och kissar som vanligt. Ringde veterinären men hon jag pratade med verkade inte ens ha sett en hamster så jag ska ringa igen i morgon och prata med en mer van vid såna djur. Om någon vet eller varit med om liknande tar jag emot all information och alla råd jag kan få. Är nojig från början och nu är jag super orolig. Om han inte vore så pigg hade vi redan varit i Göteborg. Försökte ta en bild men gick inte att ladda upp just nu via telefonen. Han är ca 5 månader. Ska försöka med bilden igen senare. Tacksam för alla råd och tankar ni kan ha!

Anna och taxen Max

[sara&skrållan]
0

Har för mig att testiklarna kan vara ite olika stora på hamstrar ibland (såsom på människor ) … 🤔 

(beror ju på hur olik stora dem är)

nu vet ju inte jag hur din hamsters ser ut så kan ju inte garantera att det är så.

[Avarice]
0

Ibland kan min lille pöjks ena testikel vara liksom…"intryckt" mer än den andra, kan det vara något sånt? ^^

Anna4077
0

#1 jo fast den här inte sett ut så innan. Hon jag pratade med på veterinären trodde de0 kunde ha att göra med att han blivit könsmogen. Men det blir dom väl vid 4-5 veckor? Kanske är att han börjar bli vuxen? #2 Jasså? Läste någonstans att dom kunde reglera kroppstemperatur på det sättet men ingen aning om det är så eller hur det funkar. Den ena är nästan dubbelt så stor förut. Ska kolla om det blivit någon ändring i morgon. Kommer ändå ringa och försöka prata med någon på blå stjärnan som vet något. Han är ju pigg och glad så vore ju skönt om jag slapp åka in. Hade gärna sparat dom pengarna och resan för min lilla kille. Vet inte hur han skulle gilla en timmes väg till Göteborg och sen en timme till tillbaka. Usch jag är orolig men ja. Han är iallafall glad och pigg. Han har sovit mycket i ca 2-3 veckor men nu är han full av liv. Full fart i hjulet i natt och även i kväll i hagen. Det känns iallafall skönt. Sist jag upptäckte något med ett husdjur var när jag hittade min stackars katt hos mamma och pappa helt förlamad i bakbenen och i plågor. Tyvärr klarade han sig inte utan fick somna in. Vore skönt om det är fullt normalt. Han ligger äntligen helt stilla i handen och gosar en stund och märks tydligt att han tyr sig till mig. Vore hemskt om det var något allvarligt med honom :( fattar inte hur jag ska klaraav att åka till jobbet imorgon. Är så orolig :(

Anna och taxen Max

[Avarice]
0

Jag skulle hålla stenkoll på honom och se ifall det blir mer svullet eller ifall något annat ändras i hans allmäntillstånd, det måste inte vara något allvarligt :) Så länge han är pigg och glad, att han inte reagerar för smärta samt att det inte blir svullnare så hade jag inte åkt till veterinär med en gång iaf. Men som sagt, håll koll!

Anna4077
0

#4 jag ska iallafall ringa och kolla vad dom säger. Men tänker hålla stenhård koll på honom. Vi får se hur det går och vad dom säger. Är så orolig :(

Anna och taxen Max

Anna4077
1

Pratatmmed sköterska på blå stjärnans avdelning för exotiska djur och gnagare och hon sa att det inte var normalt. Aningen kan det gå tillbaka eller bli värre. Jag tänker inte riskera att ha en riktigt sjuk hamster i helgen så jag ska dit imorgon. Åker hellre en gång för mycket än för lite. Tittade på honom idag och tyckte inte det såg bättre ut. Inte värre heller men ja. Han är fortfarande pigg men oj vad arg han blev när jag väckte honom och vände över honom på rygg :p men han verkar inte ha ont. Skulle inte kännas bra om han blev sämre i helgen och jag fick åka till någon somhinte är van vid gnagare. Mår själv jätte dåligt av oro och ska stanna hemma från jobbet imorgon också. Har problem med ångest osv och ja. Min stackars hamster är min bebis just nu :( kanske är löjlig men han är det just nu. Ska äntligen fått så fin kontakt.

Anna och taxen Max

[sara&skrållan]
1

Det är bra av dig att tänka på din hamster och se till att han inte blir sjuk.

Du gör ju vad du kan och du verkar sätta honom främst av allt så jag tycker inte du ska må dåligt !

Hoppas han tillfrisknar helt och hållet och slipper bli sjuk !

Lycko kramar från oss ! 🤗

Anna4077
2

Va fina ord! Tack <3 

Jag tror att det inte är så farligt och tror han kommer bli bra om det nu är något. Har är pigg och glad så känner mig väldigt hoppfull.

Anna och taxen Max

[körsbärsblomma]
0

styrke kramar till dej och en kram till din hamster med🤗

Anna4077
0

Tack :) jag tror det blir bra.

Anna och taxen Max

Anna4077
0

Sitter och väntar på att klockan ska gå så vi kan åka till veterinären. Han är fortfarande sitter pigga jag men han börjar tröttna på att jag undersöker honom och lägger över honom på rygg. Han tycker jag kan sluta med det. Hoppas inte det förstör våran relation för mycket. Kände att jag behövde skriva av mig lite. Jag är så orolig.. vet inte riktigt om jag vill utsätta honom för någon operation. Vet liksom inte mycket om hamster lidande. En katt säger ju ifrån om den har ont. En hamster säger ju bara ifrån om den har skit ont. Jag avskyr att vara vuxen i såna här lägen… nu får jag byta om och stoppa min älskling i en liten burk. Han som avskyr att känna sig instängd :(

Anna och taxen Max

[sara&skrållan]
0

Det är väl bra att få det gjort … istället för att han skulle kunna bli värre.

En operation kan ju vara utmattande men om det blir så så kan du ju se till så han får vila upp sig ordentligt… ge honom extra mycket toapapper som han kan boa med och få det varmt och mysigt och låta honom vara ifred ett tag så han får vila upp sig .

Jag tror inte det förstör er relation, det är ju som för typ hundar eller katter dem kanske blir sura en liten stund men det varar ju aldrig för evigt 😉

Vet att det känns lite bättre att skriva av sig så det är helt okej ! 🙂

Gör det så "ostressigt" för honom som möjligt, lycka till och tänker på er !🤗🌺

Anna4077
2

Nu är vi hemma och Roffe är nerbäddad i buren. Han var så duktig och sov 90% av resan. Allt är bra med honom också. Det som hade hänt va att ena testikeln ramlat ner men att den andra inte kommit ner än. Det händer när dom blir vuxna och är inget konstigt. Fick mycket beröm att han var fin i hull och päls och även att han va tam och snäll. Hon trodde mig knappt när jag berättade att han brukade attackera mig. Han fann sig i att bli undersökt trots att hon höll fast honom och klämde. Tittade nyfiken runt sig och höll sig lugn och fin. Inte ett pip gav han i från sig

Anna och taxen Max

Frosstis
0

Gud vilken bra matte du är! Hurra för dig😃 Får man fråga hur mycket det kostade?😊

Anna4077
0

Tack :) gullig du e :) Det kostade 710kr men de betalar jag gärna om han mår bra :) är så otroligt lättad. Och jätte stolt :) han försökte inte bita henne eller ens en antydan till att nafsa. Och att få så mycket beröm va riktigt roligt :)

Anna och taxen Max

Frosstis
1

#15 Ja, det är alltid kul att få positiva kommentarer när man lyckats med någonting bra :D