Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1605 ggr
louisestar9
0

AJ! han bits! vågar inte

Min hamter teo är född i september förra året, när jag fick honom försökte jag klappa andra veckan, men då bet han mig! det blödde jättemycket och sedan nästa vecka tror jag, så var han berädd igen. nu nåon månad sen tog min kompis upp honom, det fick jätte bra men nästa gång så bet han henne med. jag vågar inte längre klappa eller så, och är nu väldigt rädd för honom… :( 

vad ska jag göra?

Scorpio97
3

Försök inte ta upp den, den ska själv klättra upp i handen. Att klappa är också dumt, hamstern ser dig som ett hot om du kommer uppifrån. Ha handskar om du är rädd för att bli biten. (Tills du kan ta upp den kan du låta den krypa upp i ett rör eller liknande när den ska till hagen). 

Sitt bredvid buren och småprata med hamstern när du ser att den är vaken. Upprepa några dagar. Efter ett tag brukar hamstern inte reagera på din röst, den kan även bli nyfiken.

Lägg handen i buren med en godisbit på och fortsätt småprata. Om den biter kan du blåsa lite försiktigt på den, eller långsamt ta bort handen(om du gör plötsliga rörelser/ljud kommer den bara bli ännu mer rädd, vilket förvärrar problemet). Låt hamstern komma fram och nosa. Rör inte handen, inga plötsliga rörelser eller ljud. Ta det bara lugnt. Handen ska vara nytvättad (får ej lukta mat eller annat husdjur, det kan uppmuntra den att bita). Gör detta några gånger per dag, när du ser att hamstern är vaken (det kan vara smart att göra vid speciella tider, så hamstern vänjer sig vid det)

I början kommer hamstern förmodligen ta godisen och springa iväg. Ta det bara lugnt, och fortsätt. Efter ett tag kommer hamstern lita på dig, och kunna sitta bredvid handen och äta. Efter ännu ett tag kommer den sitta kvar i handen. Prova då att lyfta lite på handen. Verkar den rädd så avbryt genast och prova igen senare. När du kan röra försiktigt på handen utan att hamstern reagerar kan du prova att lyfta upp den.

Tålamod, tålamod och ännu mer tålamod är viktigt när det gäller djur (:

//Jessie

louisestar9
0

TACK!😇

louisestar9
0

men bara en sak, jag har försökt att inte röra mig när han bits, men det gör så himla ont. som om någon sticker en nål i mitt finger om och om igen. då är det lite svårt att ha kvar fingret som droppar blod och gör ont. vad ska jag göra?

[Ingunn_1969]
1

Om han biter dig oprovocerad, dvs biter din hand även fast du håller den stilla och inte försöker ta honom så kan det vara jättesvårt att få honom att sluta. Vissa hamstrar accepterar aldrig att man tar i dom, så är det bara, och då får man ta hänsyn till det. Jag har en gammal hona här hemma som inte tål att bli upptagen, men hon vill gärna komma ut ur buren och vara i lekhagarna. Hon får gå upp en plastburk som jag håller ner i buren och åka "hamsterhiss" till hagen. När det är dags att komma in hoppar hon upp i burken och åker tillbaka igen. När hon är i burken kan jag stryka henne lite över ryggen med ett finger, det tål hon, men mer än så vill hon inte vara med om.

Visst är det lite trist att inte kunna hålla henne men vi har en bra relation ändå, hon blir glad när hon ser mig och hon mår bra nu när hon slipper vara med om att bli upptagen med händerna och det är det viktigaste.

Rebornbabyn
0

#4 Jag håller med dig! :) Min hamster vill inte heller att man bär honom, men han gillar att bli klappad och springa i "joggingbollen"!

Men som du säger, man har ändå en bra relation. :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Anna4077
0

Hur länge har du haft honom? #1 har jätte bra råd. Jag använde godis på min och han är mega mysig nu. Ibland kan dom behöva tid. Sen kan man blåsa försiktigt på dom ifall dom biter hårt. Hårt brukar jag kalla när man får med sig hamstern om man flyttar handen. Man bara om det är hårt. Då brukar dom släppa. I början springer dom kanske och gömmer sig men ha kvar handen tills den kommer fram och nosar. Ev med ny godis. Sen låt inte andra lyfta din hamster om den inte själv vill det. När jag håller min hamster så är han helt stilla hur jag än tar upp honom eller undersökt honom. Men om min sambo håller i honom sitter han nästan aldrig stilla även om han kommer till honom. Han biter ibland min sambo helt oprovocerat men mig har han inte bitit på flera veckor och då har jag lagt han sa rygg och undersökt honom osv men han sitter snällt i handen på mig precis efter även om han inte gillar att bli undersökt. Ibland behöver dom mer tid och trygghet. Kan tillägga att han hoppade på mig och attackerade mig i början. Lycka till. Tålamod och godis :)

Anna och taxen Max

The Idizen
0

Prata med honom, om du vill kan du köpa en leksak och sova med den någon natt satt den luktar som du.

Köp ordentliga handskar. Du kan prova att lägga honom i en liten plastbox utan leksaker. Sedan sticker du ner din hand (med handske på.)

Förmodligen tycker han att det är tråkigt och bestämmer sig för att inspektera din hand. ;)

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

louisestar9
0

#6 jag har haft honom sen i september.. 

Jag tror han är en sådan hamster som inte vill bli upp plockad för när kompisen gjorde det, även om det gick bra, såg jag att han var väldigt rädd och inte riktigt tyckte om det.. men jag får bara ta det. jag njuter ändå att ha teo

_Charlie
0

Jag har haft min guldhamster i snart ett år och har aldrig någonsin kunnat hålla honom i min hand. Jag kan inte ens fylla på mat eller annat i buren om han är vaken. Det tar en halv sekund så hänger han i min hand och blodet sprutar.

Han är Imazouppfödd och djuraffärstraumatiserad och trots det skriker han efter närhet och sällskap. Jag tycker otroligt synd om honom, och alla övriga tusentals grossisthamstrar som föds till ett liv där människohänder utgör en sådan stress att de attackerar.

Jag älskar vår hamster. Men önskar att jag bara en endaste gång fick känna hans mjuka päls mot mina fingrar. I ett år har vi umgåtts genom galler, och så kommer hans liv se ut. Det är tråkigt.