Skadad/chockad hamster?
Min hamster har blivit biten/slagen av katten.
Kom hem från affären och hittade katten i hamsterburen. Hamstern skrek och katten hade panik. På något märkligt sätt har katten lyckats öppna dörren in till hamstern och även på något sätt tagit sig ner i buren (hur vet jag inte) och kom sedan inte upp igen. Efter att ha tittat lite snabbt på min hamster såg jag att hon hade ett sår på huvudet och var i fullkomlig chock.
Min fundering är nu, ska jag låta hamstern vara eller ska jag kolla huruvida den är skadad? Kommer den att överleva efter chocken?
Har aldrig varit med om detta tidigare. Känner mig som sämsta hamsterägaren! Hamstern är bara en unge (ca 6 veckor), haft henne i 7 dagar. Aldrig tidigare har någon av mina katter visat intresse för hamstrarna :(
Åh, stackars hamster! Jag vet inte vad som är bäst för hamstern, någon mer erfaren hamsterägare kan säkert svara på din fråga.
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Oj, så hemskt! Men förvånansvärt lätt hänt. En olycka händer så lätt.
Jag hade, om inte hamstern blöder väldigt eller har ett djupt sår, låtit den vara. Försiktigt lagt in extra papper om det behövs så den håller sig varm. Sedan hade jag gett den lugn och ro. De blir chockade och jag tänker att det kan vara minst lika skadligt att utsätta den för bilresa och veterinärsbesök än att låta den vara om inte skadorna verkar vara akuta. Men det beror som sagt helt på hur skadorna ser ut tycker jag.
Hoppa lilla hamstern mår bra igen snart!
Hälsningar
/Emma Öhr
Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.
Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.
Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning
Jag hade i första hand låtit hamstern vara om jag inte sett ngn jättesvår skada, lägg en filt över buren och ha den i ett tyst rum. Efter några timmar hade jag försiktigt tittat till hamstern och kollat av läget, verkar den ha lugnat ner sig så kan man testa att ta upp den för att undersöka skadorna. Chock kan tyvärr göra så att hamstern dör, därav är det viktigt att låta den vara.
I framtiden så bör inte katterna kunna komma åt hamstrarna, man kan tyvärr aldrig helt lita på dem 😕
Lycka till!
Jag håller med #3.
Jag hoppas verkligen att din lilla sötnos blir bra snart! ❤️
Tack för tipsen! :)
Jag vet inte hur katterna har kommit åt hamstern idag, har alltid hamstrarna i eget rum men på något sätt har de öppnat dörren :/
Såret kan ju bli infekterat men ser det inte farligt ut så skulle jag låta hamstern vara. Blir det varit/infekterat så kanske du ska kolla med en veterinär.
Lycka till !
Tycker inte du ska känna dig dum. Det finns inte mycket man kan göra när dom väl envisas med att ta sig in. Kan hända vem som helst. Jag tappade min hamster rakt i golvet första gången jag höll i honom. Va helt förstörd och kände mig som världens hemskaste. Men olyckor händer. Det enda man kan göra är att ta extra åtgärder för att förhindra det. Du verkar vara en bra ägare. Du bryr dig och söker råd och information när du känner dig osäker. Det märks tydligt att du älskar dina djur. Man kan inte göra mycket mer än så. Hoppas hamstern återhämtar sig
Anna och taxen Max
#7 Vad hände med din hamster när du tappade den?
#8 han blev överlycklig och försökte springa runt på golvet. Jag höll han i handen och helt plötsligt blev han typ vätska och hoppade ur handen. Gick så fort att jag inte kunde gjort något eller förhindrat det i det läget. Jag gick för fort fram och hade inte vant honom vid handen tillräckligt (det var inte samma dag som jag köpte honom men ändå). Jag hade inte vant mig heller. Jag trodde det var tillräckligt när han satte sig snällt och stilla i min hand. Skämdes jätte mycket men det är ju olyckor som händer. Han klarade sig fint och blev inte rädd för handen eller mig. Han blev arg när jag försökte undersöka om han skadatsig och ttror det var mer dramatiskt för honom. Nu ligger han platt i handen trots att han är från djuraffär. Dock har han problem med att han vaktar sina 'revir'
Anna och taxen Max
Ts hur mår din hamster?
Anna och taxen Max
#9 Vad bra att han inte skadade sig! :)
#11 ja. Det var en hemsk upplevelse för mig. Va helt förstörd i timmar innan någon lyckades lugna ner mig.
Anna och taxen Max
Har låtit hamstern vara helt o hållet till nu. Kollade precis till henne o hon verkar pigg men extremt rädd för min hand(vilket är förståeligt). Eftersom jag ännu inte fått henne tam är jag ju troligtvis tillbaka på ruta ett nu efter gårdagens händelse. Tror ni att det kommer bli svårare att få henne tam nu eller det är bara till att fortsätta prata med henne o ha lite mat i handen när jag stoppar ner den i buren? :)
#13 Jag tror inte du är tillbaka helt på ruta 1, men fortsätt bara prata och ha gott i handen, så kommer hon ju snart tillbaka. Det var ju inte din hand som anföll, men det är klart hon är lite reserverad än.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jag är långt från expert men kan tänka mig att hon kan vara lite rädd. Det är ju som sagt förståeligt. Vet inte om det blir svårare att få henne tam men fortsatt som du gör och ha tålamod så borde du få henne tam. Vet inte om du har dvärg eller guldhamster men har läst att det tar i regel lite längre tid för guldisar att bli tama. Själv har jag dvärg och har aldrig petat på en guldhamster så om det är sant vet jag inte. Tror det kommer gå bra med tålamod. Vet du något hon gillar typ sallad eller gurka (min älskar ärtor) såaanvänd det i handen när du tar ner den i buren. Berätta gärna hur det går :) håller tummarna för dig.
Anna och taxen Max
#15 nej då! Det är olika för olika individer! Guldhamstrar kan bli mycket tamare och snabbt tam en vad vissa dvärgar blir!!:/
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
#16 som jag skrev var det något jag läst men att jag inte vet eller påstående att det var sant. Bara delade med mig av information men utan att hävda att det var så. Jag har som sagt aldrig ens petat på en guldis, känner ingen som har någon hamster över huvud taget.
Anna och taxen Max
Oj vad hemskt hoppas hamstern klarar sig för den har ju inte fått leva så länge ens :( men om den inte är djupt skadad så låt den vara sätt in extra nyttigheter o papper så den håller sig varm !
Mvh: Emmy&Kokos ❤️🙂