Para en vecka innan?
vad tycker ni om att para en hona innan hon är 5månader?? har lov nu och har tid att sitta uppe länge och leta efter högbrunst vilketjag inte har på vardagar. men vill höra vad ni tycker. honan är uppe i ca200 gr ovärderlig i superfin form och hälsa Cohen är verkligen redo.
En vecka innan 5 månader skulle jag tro gå bra. Är honan i bra form så bör det inte vara någon fara. 5 månader är ju vad man bör vänta, men det finns ju dom som parat reda på 3 månader.
Lycka till.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
5 månader är väl ändå ett minimum, personligen skulle jag hellre vänta längre.
Tycker det är synd att man har så bråttom med avel i hamsterkretsar överlag, att en hona får paras vid 5 månader innebär ju inte att man måste göra det just då - tvärtom hinner man ju se mer av hennes utveckling om man väntar några månader till. Nu är det ju inte alls långt kvar till sommarlovet heller, varför inte helt enkelt vänta till dess?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Nää, som #2 säger så är 5 månader minimum. Du kan ju lika gärna sitta uppe en fredag eller lördagskväll när du har skola. Vänta en månad eller 2!
Därför att hon hinner bli för gammal innan lovet
#4: Nej verkligen inte. Det är inte ens 3 månader kvar till sommarlovet, hon hinner bara bli typ 7-8 månader gammal om du väntar tills dess.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#5 Fast är det första kullen kan det komma risker att hon inte klarar förlossningen..
Men varför kan du inte bara para henne en helg som jag sa? Och vem är du, varför är du anonym?:)
Nu säger jag inte att man bör para för tidigt, men enligt jordbruksverket så ska honan vara minst 3 månader. Svenska Hamsterföreningen rekommenderar 5 månader.
Så sen är det ju upp till den som ska avla. Vill man ta tidig kull, eller kan man vänta? Det är ju alltid bättre att vänta.
TS, kan du vänta så gör det, det är bättre för honan.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#6: Absolut, komplikationer kan alltid hända - men blir det komplikationer vid 7-8 månaders ålder så har det knappast med åldern att göra.
#8 Nä. Hamstern måste ju vara i bra kondition först och främst :)
#9: Absolut. Bra kondis och i rimlig ålder. 7-8 månader för en hona låter alldeles lagom i mina öron, varken tidigt eller sent. Hanen däremot kan gott få vara äldre :)
Nej,jag tycker definitivt inte 8. Helldre att du väntar 1,5 månad. Då är hamstern 6,5 månad ungefär vilket är det bästa åldern enligt mig! Jag tycker inte 8. Eftersom man säger högst 8. Sedan måste du vänta ett tag innan du får ta nästa kull. (om du nu ska göra det) en gång till kanske Så är det too late. Men du gör som du vill. Du känner honan bäst! 6 mån är en perfekt ålder!:) vänta en månad!:D
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
Nu när det är lov kan du ju ändå leta efter brunst, och sen vet du ju i alla fall vilken dag den är på (visst är det var 4:e dag?). Då kan du ju räkna ut vilken gång brunsten infaller på en helg och så sitta och vänta.

Själv brukar jag försöka para så att födseln inte ska inträffa på en helg. Det blir så förbaskat dyrt när någonting går fel och man måste åka till veterinären då. Bättre att hålla sig på vardagar:)
Jag har hittills bara tagit en kull per hona, den har då varit 7-8 mån vid parning. Skulle jag däremot någon gång fundera på att ta två kullar skulle jag göra det vid 6 mån för att hon ska få rejäl vila tills nästa kull.
Har också planerat så kullarna kommer på en vardag, vilket det blivit varje gång 🙂
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se