Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
Läst 16660 ggr
[körsbärsblomma]
16

hur mycket kostar en hamster i månaden ?

jag vill veta hur mycket hamster mat och mer till hamstern kostar per månad funderar på att köpa mej en hamster🤔 ska nämligen räkna ihop med min kanin mat och spån så behöver lite priser

äger en kanin

Frosstis
4

Dom kostar inte alls mycket. Spån kan du ju köpa 25 kilo för 79 kr på granngården, och så finns det andra typer av underlag också. Finns en artikel om det på hamsterbloggen (se signatur).

Mat är också billigt, det beror på vad du köper också. Gör du eget så kan det kosta runt 50-70 kr om du har mycket frön och sådant i.

Om du vill köpa leksaker kan priset gå upp mycket, men jag gör mina egna leksaker av kartonger, äggkartonger m.m.

[körsbärsblomma]
1

Ok spån har jag ju redan för min cesses toa

jossa5
2

Jag räknar på ca 50 kr i månaden, och då räknar jag in spån, mat och Sand. Sen blir det ju inte så att jag köper en ny påse mat, spån och Sand en gång i månaden, utan det blev ju lite kostnad där i början, och sen lite nu och då när spånet tar slut tex.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[körsbärsblomma]
1

behöver en hamster vitaminer

Unicornpopcorn
3

nej! 

så länge du ger mycket näringsrik mat så är det okej!

de ska inte heller ha hamsterludd eller saltsten då båda sakerna är farliga för dem!

[körsbärsblomma]
0

ok

[körsbärsblomma]
0

vad hittar man billig Sand till sandbadet då

jossa5
2

Antingen på Bauhaus eller Biltema. Jag har sanden från biltema, och det var 18 kg för 79 kr tror jag. Bauhaus tror jag är lite billigare än så.

Mvh,

Frosstis
1

bauhaus=20 kg/40 kr

[körsbärsblomma]
0

kan man ta Sand i från en lekplats det är ju gratis

jossa5
0

Man kan nog, men det är inget jag rekommenderar då du inte vet vad som finns i sanden. Katter som kissat andra bakterier.

Mvh,

[körsbärsblomma]
0

ok men behöver hamster ha Sand bad

jossa5
4

Ja, den använder sanden dels till att tvätta sig i, och sen som toalett.

Inte för att vara elak eller så, men det låter som att du behöver läsa på lite mer om hamstrar ifall du tänkte köpa en.

Mvh,

Frosstis
5

Ja du måste verkligen läsa på mer. Om du ska ta Sand från en lekplats så måste du koka den, iallafall minst 2 gånger.

De behöver sandbad för att hålla pälsen glansig och ren, den blir fettig och smutsig utan den. Och det är deras toalett.

Vill inte heller låta elak- men vill du bara ha en hamster för att dom är söta?

[Hamsterstråle]
0

Nu har ju jag ett par hamstrar.. Men om du vill ha mer Info angående hamstrar så kontakta mig via PM! Men när jag skaffa mig första hamster för sisådär 5 år sen så var ju buren dyrast. Men nu kan du ju bara köpa en stor samla låda från Ikea för 49.90? Haha,men som sagt PM.A om du behöver hjälp. För du kanske behöver veta lite mer;) låter så:) hjälper dig gärna! Mat kanske ligger på 20 kronor. Sen ska du ha chinchilla Sand för sisådär 10 kr kg! Billigt! Och sen spån som du kan köpa billigt på gramgården! Pma vid mer hjälp!😜

jossa5
0

#15 Den stora Samlan kostar 149 kr. Men det är fortfarande billigt jämfört med en Dunabur.
Sanden går som sagt att använda Bauhaus eller Biltemas Sand, mycket billigare än chinchilla-sanden. :)

Mvh,

UlrikaD
0

Undrar varför man startar en tråd och sen avregistrerar sitt konto samma dag?

[fina solros]
0

råkade radera och behöver ej hjälp mer

michane
3

Tycker det är lite tråkigt att folk skriver att "man behöver läsa på mer" innan man skaffar en hamster, kan hålla med till en viss del men å andra sidan så skapade hon denna tråd för att fråga och få hjälp!
Jag har haft djur i hela mitt liv, alla möjliga sorters djur men aldrig dvärghamster.
Jag läste inte på innan jag skaffade min?
Däremot så har jag ganska stor kunskap om djur i allmänhet, men förlitade mig på att jag kunde gå in på det här forumet och skriva och få hjälp om det är något, kanske var fel vad vet jag..
Det är alltid en första gång för alla att skaffa ett djur och det som glädjer mig är att personen som skapade denna tråd tog sin tid att hitta detta forum, bli medlem och fråga saker!
För mig är det bevis nog att TS faktiskt försöker lära sig hur hamstern ska ha det, hade personen i fråga inte velat sin blivande hamster väl så hade hen nog inte tagit sin tid att hitta detta forum..

[fina solros]
2

du har rätt nummer 19

jossa5
3

#19 Ja, det är absolut bra att folk gör användare och kommer in och frågar saker. Men sen får man komma ihåg att bara för att du har stor kunskap så har ju inte alla det, och att ha veta lite grund om vad hamstern behöver bör man kolla upp anser jag.

Jag anser nämligen att om man tänker skaffa ett djur så läser man på lite först, och sen om det är något man undrar över så är det självklart att man ska fråga. Det blir lite bakvänt om man kommer in och börjar fråga saker utan att ens ha försökt läsa på, särskilt som hela internet finns till förfogande att hitta information på.

Mvh,

michane
1

Jo därmed varför jag skrev att jag delvis håller med..
Men å andra sidan så är det ju så att detta forum skapats av en anledning, i mitt tycke så är det bättre att bli medlem på ett forum och fråga saker istället för att sitta och läsa sig blå om saker som ändå kanske inte stämmer?
Hade det inte varit så att jag varit medlem på detta forum så hade jag förlitat mig fullt ut på djuraffären och då hade min lilla skrutt inte haft ett särskilt bra liv..
Jag uppmuntrar alla till att istället för att endast läsa på internet där informationen ofta är olika från sida till sida och sedan gå sina egna vägar, var med i gemenskapen på detta forum och få ut så mycket mer rätt information och vägledning, visst ska man ta sig lite tid att läsa på men då gör man det bäst på alla trådar här på forumet, absolut inget fel med det men att uppmuntra till att vara med på iFokus och fråga saker som är väldigt nödvändiga och dessutom få den bästa hjälpen av kunniga personer är ju det ultimata och absolut det bästa för djuren, annars är ju största delen av alla trådar på detta forum helt meningslösa?

jossa5
2

#22 Jo, det är klart att man får ut mer av ett forum, och gemenskap än att bara sitta och bläddra sig less på internet. Så självklart ska TS få ställa sina frågor, men då det även finns en sökfunktion här på iFokus så kan man ju använda den med.
Och det är nog ingen som skriver i en tråd som vill vara dryg eller besvärlig med någon, utan det mesta som skrivs är ju för att folk vill djurens bästa. Och låter det då som att en person inte har så mycket kunskap så sägs det ju att denne bör läsa på lite mer. Och då antingen genom att läsa på här inne, eller starta en tråd med viktiga frågor den kan ha. Och det finns ju även en superbra tråd som är klistrad högt upp på denna sida, Snabbguide till hamsterfakta, där det ligger en del länkar till bra faktatrådar som tagit upp och skrivits om, både här på Hamster.ifokus och även Dvärghamster.ifokus.

Mvh,

michane
1

Precis! 😉

[Ingunn_1969]
2

#23 Klockrent, håller med Jossan till fullo. Bra att ställa frågor om man undrar över något men en liten arbetsinsats genom att läsa på själv är inte för mycket begärt.