Nybliven mamma dricker dåligt
Hej alla!
Nu har vår Merida äntligen blivit mamma till 8-10 ungar, har inte kunnat kolla så noga av rädsla för att störa henne. Men hon dricker dåligt, har knappt minskat något i flaskan. Hon får en gurkskiva varje dag som hon förhoppningsvis äter upp.
Bör jag oroa mig för detta? Vet ju att det går åt mycket vätska för att producera mjölk så hon borde vara törstig. Räckte fram flaskan till henne idag då slickade hon i sig några droppar men sen var det stopp.
/Camilla
De brukar dricka mest på natten, men hamstermammor brukar också stanna inne väldigt mycket i boet första tiden. Det är bra att du ger henne gurka så du är säker på att hon får i sig vätska. Tycker inte att du behöver oroa dig! :)
P.S, har du kollat så att flaskan fungerar? Kan också vara så att det är luftbubblor i pipen.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Tack för svar nu känns det mindre oroligt. Om jag trycker in kulan så kommer det vatten, tycker dock att den flaskan alltid varit lite dålig modell. Ska nog skaffa en annan.
Låter bra. :) Grattis till kullen förresten. 🙂
Justin Bieber - 23/4 13 
Det blir nog bra! Grattis till kullen
Tackar! Det är verkligen spännande att få följa de små liven. När tar man upp de och kollar kön?
#5 Sådant ska man ju ha kollat upp före, eftersom det är otroligt viktigt då om man rör de för tidigt så kan mamman bita ihjäl bebisarna eller stöta bort de.
Men när de är 2 veckor gamla kan man ta upp och kolla kön. Även då kan man börja hålla i dom osv. Inte före två veckor.
Justin Bieber - 23/4 13 
#6 Vad menar du att man skulle ha kollat upp det före? Eftersom jag inte har viljat störa mamman och bebisarna så har det varit svårt att se ev kön..de ligger ju i en hög.
Om man tar en kull på sin hamster så borde man läsa på INNAN och kolla upp när man kan ta upp och kolla könen.. men nu vet du det till nästa gång. Grattis till kullen:) Jag skulle som tidigast vid 10-12 dagar gamla, lyfta upp och kolla könen på bebisarna:)
Precis, det var det jag mena med innan.
Justin Bieber - 23/4 13