Fundering om campbells
Hej! Ska nu ev. skaffa två små campbells pojkar.
Vill egentligen ha vintervita då jag har haft såna själv, och det var såå mysiga.. Låg helt stilla i handen och somnade där ibland. Men uppfödaren har precis två campbells pojkar redo att flytta så jag funderar på att ta dem.
Så jag undrar är det stor skillnad mellan campbells och vintervita? Har sökt runt lite och vissa säger att campbells är lugnare och tamare, andra säger helt tvärtom.
Jag söker "gose" hamstrar, visst ska de få komma ut och springa av sig men när man har guldhamstrar så saknar man dessa små som faktiskt kan ligga stilla längre stunder och är lite gosigare. Vore ju inte så lyckat om jag köpte två krutdurkar till 

Ska såklart snacka med uppfödaren om deras temperament, men vill höra nu rent allmänt från er dvärghamster ägare vad ni har för erfarenheter av campbells!
Har lite frågor också:
1. Räcker en rasthage till campbells? Ska köpa hem en sån här http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/loebegaarde/metal/247775 isf. Mina guldisar skulle få spunk i en sån, men jag tänkte att campbells kanske är mer "tacksamma" än guldar?
2. Jag vet att campbells kan få diabetes, de jag ev. ska köpa var testade och föräldrarna med tror jag. Vilken mat är då bra att ge? Vill verkligen inte riskera diabetes, menar då basfoder.
3. Kanske låter löjligt men jag är livrädd för att mina hamstrar ska få fatty eye! Jag skulle dö om någon av deras ögon ploppade ut.. Så hur förhindrar man fatty eye? Har hört att det händer pga. övervikt. Isf vad är idealvikten hos en campbell, så man kan väga de regelbundet.
Skulle vara skoj om någon orkar ta sig tid att svara på mina frågor :)
Mvh Emmy
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Ingen svarade på dvärghamster.ifokus så testar här.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag tycker att campbells och vintervita är ganska lika i temperamentet. Har haft båda raserna och upplever att det är individuellt. Men jag har bara campbells nu, därför att mina tre är ganska lugna. Menhar haft jättepigga campbells också.
#2 arter inte raser ;)
Det är bara röd fatty eye som är farlig och då måste man avliva. Men vit fatty eye är helt ofarlig. :)
Det blev två vintervita då en av pojkarna jag skulle hämta visade sig ha diabetes. Tack för er hjälp
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Sålde du inte precis en vintervit? Inne på Djurannonser.Ifokus?
Jo letar hem åt honom då han vill bo ensam, precis som det står i annonsen. Hur så?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tål att tilläggas att det var över en månad sedan jag fick hem de vintervita.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jaha men då förstår jag, det är bara jag som inte läser tydligt nog ;)