Köttfärs?
Eftersom hamstrar är köttätare vill jag ge lite köttfärs,fisk,kött? M.m.. Men vad är det för köttfärs man får ge? Visst var det nötkött? Eller är det tvärtom? Vilken fisk? Vilket kött? Och sen vill jag ge lite kladd kattmat. Alltså inte torrfoder. Kan man ge vilken som helst? Snabba svar uppskattas!:D
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
Nötfärs/nötkött kan du ge rå, annan färs eller kött måste tillagas och utan några kryddor :) Fisk ger jag inte så mycket men lax är bra och gott i alla fall. Vad gäller kattmat i blötfoder så har jag ingen erfarenhet av att ge det till hamstrar så vet inte huruvida det är bra eller ej 🙂
#1 okey tack!:)
Blötfoder… Kattmat… Nörköttet kan man ge rå dom andra ska man tilllaga utan kryddor. När det gäller kattmat så kan man nog köpa blötfoder i burk. Men jag ha inte så mycket erfarenhet av blötfoder hos katt. Men läs helt enkelt på baksidan så set di vad som är i och då merker du om hamstern får äta det:)
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#3 ja exakt! Har hört många som har gett det och enligt mig då värkar det "gott" för Hanstern..
Man kan ge blötfoder till katt. Däremot är det bättre att ge kött/kyckling/fisk oftare då man inte har några tillsatser i alls.
:) roligt när man kan hjälpa till:)
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
jag ger ibland burkhundmat vilket uppskattas.
även torrfodret gillar de.
är så mysigt å höra när de sitter och knaprar på hundmatskulorna.
även hundkex får de ibland.
vår hund blir lite sur på mej för hon vill ha sin mat ifred.
#7 haha! Lite avensjuk;P
Varför ska man tillaga annat kött än nötkött?
Hundarna är också allätare precis som hamstern och de tuggar gärna på rått kött av alla sorter. Vet att vissa är rädda för trikiner men vårt kött är så pass testat så risken är minimal.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#9 Risken må vara liten men den finns, jag hade inte själv velat äta rått eller delvis rått fläskkött eller kycklingkött och därför ger jag inte heller det till mina djur :)
Har gått kurs i matsäkerhet. Efter den har jag blivit ännu mer noga med att tillaga både blandfärs,fläskkött,kyckling och fisk extra noga.
Det finns risker med alla de djuren tyvärr. Sedan har vi en hel del importerat kött med och slarv med märkning av kött osv.
I naturen äter hamstrar mest insikter och dyl. vad jag förstått det som.
Det är inte bara trikiner man ska akta sig för:
Ett av många exempel:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/
Så det är fortfarande en dum risk att antingen själv äta eller ge sina djur rått kött som inte är av nöt.
Nu är dock inte hundar allätare i samma utsträckning som hamstrar, men tror ni förstår poängen i det jag menar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#12 #13
Hamstrar kanske är känsliga än hundar då eftersom är allätare på "heltid". De flesta jag känner (och de flesta vettiga hundägare) barfar sina hundar med alla sorters kött, kanske inte som helfoder men ett par gånger i veckan iaf. Djurens magar fungerar ju inte som våra, de kan äta en rå kycklingfilé utan att bli sjuka, det kan inte vi.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Ett till exempel:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/yersiniainfektion/
Nu pratar vi dock om hamstrar, som inte riktigt kan jämföras med hundar på samma sätt.
Sammafattningsvis: Nej, det är inte stor risk att bli dålig av rått kött, men i min mening är det dumt att chansa med såpass små djur som hamstrar vilka är känsliga. Hur man utfordrar sig själv eller större djur som dessutom är köttätare är ett helt annat kapitel. Jag skulle dock aldrig att rekommendera rått kött (förutom nöt) oavsett art eller ras eftersom det är onödig risk, om än liten.
Det var det jag skrev, "Hamstrar kanske är känsliga än hundar då eftersom är allätare på "heltid".
Hundar äter mestadels kött, men de är ej rena köttätare. Vet mycket väl att de inte kan jämföras på samma sätt då dessa två djurarter är de jag vet mest om och har haft kontakt med sedan barnsben.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#19 Jag har också stor erfarenhet av hundar, av många djur för den delen, men känner att diskussionen hamnat på snedden lite när vi blandat in andra djurarter 🙂
Hur som helst: Allmänna regler ifrån bland annat Livsmedelsverket råder en att inte äta rått fläsk eller kycklingkött, hur man själv sen bedömer huruvida detta är riktigt eller inte är upp till var och en. Hamstrar äter dock varken fläsk, fisk eller kycklingkött i naturen vad jag vet så ser det inte som en naturlig föda som matsmältningssystemet är utformat för, därför bör man vara väldigt försiktig med just hamstrar och andra smådjur.
Känner att jag gjort min åsikt väldigt klar nu så jag säger tack för mig ^^
Jag ger mina dvärgar mjölmask. Massa protein samt aktivering! Kunde mina hamstrar prata skulle de säga att det bästa som finns är att jaga mask!
:)
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira