Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 984 ggr
[trofast]
0

Rätt eller fel?

Stör mig på djuraffärer där dom säljer smådjur, Det finns väll ingen speciell hamster ras som heter "Angora hamster"? De kallas ju bara för Långhårig Guldhamster, inte sant??? 

Och de så kallade "Panda-hamstrarna" eller som de egentligen heter Svart-bandade guldhamstrar…

Ja men i allafall på djuraffären i närheten så finns det hamstrar, Priserna står så här: 

Guldhamster 150 kr. 

Angorahamster 250 kr. 

Panda hamstrar 300 kr. 

Detta är väll lite falskt marknadsföring? , Det tycker jag i allafall, men vad tycker ni? 

Ursäkta om det blev lite rörigt :)

Pelzi
0

Ja jag tycket också det låter som falsk marknads föring för alla dom där hamstarna är ju samma art bara färgen och varför höjer dom priset på Panda hamstrarna eller svart bandad som dom heter i gentligen. det är ju dumt jag tror dom har sattit priserna bara för att barnen tycker att panda hamster låter roligare.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

CupcakeGod
0

ANGORA HAMSTER? HAHAHHAHAHAHAAHAHHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHHAHAHA!!!

Kan man inte anmäla sånt här till Länsstyrelsen?

wiis
0

Men herregud! Att de döper sina olika "hamsterarter" till vad de tycker passar har jag väl möjligen kunnat acceptera, men att de skulle ta högre pris för de?! Haha, och sen ska de ha mer för hamstrarna än vad man ger hos uppfödare också.

Mvh Isabelle

jossa5
0

Jo, dom gör så här på dvärghamstrar. Vanliga agouti heter bara dvärghamster, medan den med pearlteckning heter Dvärghamster special, och det skiljer 25 kr i pris på dom.

Men det kan ju ha att göra med inköpspris från grossisten med. Att dom har flest av "vanliga" hamstrar, och dom med annan färg blir lite dyrare just för att grossisten inte har lika många av dom, och med roligare namn och mindre tillgång och ev hög efterfråga så går det att ta ett högre pris.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Frosstis
0

Dom säljer även sapphire dvärghamstrar för "safir blå"…

[CruellaDeVil]
1

Att det är olika priser på olika färger har, som sagt var, med tillgång och efterfrågan att göra. Dock fattar jag inte att de envisas med att kalla djuren för helt olika saker. Måste ändå säga att det skett en förbättring från tidigare då de flesta djuren har sina riktiga artnamn och man sällan ser "indisk takråtta" och "dansmus". Varför då färgerna ska ha påhittade namn just för butikerna vette tusan… deras riktiga namn är väl tillräckligt flashiga?
Eller kan det vara så att grossisten importerar sapphire och pearl dvärghamstrar och översätter det till safirblå och pärlemo för att de tänker det ska bli mer lättbegripligt? 
Panda vet ju alla vad det är för färger… och angora är ett långhårigt djur överlag tydligen… Sköldpaddsfärgade hamstrar blir trefärgade, precis som okunniga i kattvärlden kallar det. Att vi "nördar" stör oss på felaktigheterna bryr de sig nog inte om.

fossingen
0

Såg också en "Angora hamster 250 kr" på en djurbutik. Jag köpte min satin hona på den andre som tar in från en lokal uppfödare och den kostade 129 kr, likaväl som alla andra.