Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 2781 ggr
Pelzi
0

para guld och dvärg går det?

Jag undrar lite är det fysiskt möjligt att para guld och dvärg hamster? går det ens? har det nån gång gott eller? Jag har inte tänkt göra det men jag undrar lite bara :P

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Elin-Li
0

Jag är ganska säker på att det inte går.

Och om det nu skulle  så är det inget man ska göra!

// Elin-li, 

Digitalis
0

Nej, det går inte. Det är inte samma art. Dessutom finns det olika arter av dvärghamster som man helst inte heller ska blanda. Det borde iaf vara teoretiskt möjligt mellan Campbells, Roborovskis och Rysk vintervit men då kollar jag bara på det latinska namnet.

//frida

wildalia
0

Fast jag tror att det går, dem är i stort sett samma djur. Kan man para lejon o tiger och Zebra och häst, åsna o häst. Hare med kanin.  Så vist går det ! Men man vinner nog inget på det.

Vad är en sibirisk dvärghamster ??

Frosstis
0

#3 Sibirisk dvärghamster är arten Rysk vintervit som djuraffärerna ändrat namnet på (samma som färgerna sapphire=safir blå ex). Dock är sibiriska blandisar av campbells och rysk vv =)

Guldisen skulle antagligen döda dvärghamstern, och dessutom tror jag att guldhamstern (om den var pappan) skulle ge för stora bebisar till dvärgisen- om nu inte ungarna anpassar sig i livmodern. Fast det borde ju vara samma som att det kommit parningar mellan hermeliner och fransk vädurar, kanske även hermelin och belgisk jätte. 

Sen, om dvärgisen skulle para guldisen, det kanske inte skulle kunna gå för dvärghamstern är så liten, och det kanske inte går för att hamstern är liten på fler ställen på kroppen.. hmm.

Emmyz
4

Det går inte.

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens

jossa5
2

#3 Jo, man kan para dessa djur, vilket inte alltid bör göras, men det går inte med hamstrar, då guldhamstrar och dvärghamstrar är av olika art, och dom har inte samma uppsättning av gener i kroppen.

Sedan är ju storleken en viktig faktor. Lejon och tigrar är ju oftast lika stora, medan en guldhamster och en dvärghamster har olika storlekar. Så skulle en guldhane para sig med en dvärghona, och det skulle kunna blir ungar så skulle honan kunna dö på kuppen för att ungarna blir för stora och honan skulle inte kunna föda dom.

Men nej, guld och dvärg kan inte para sig. Det är bara Campbells och Vintervita som skulle kunna få ungar, för dom har lika många kromosomer i kroppen, dock ser dom inte likadana ut.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

wildalia
0

Storleken på ett djur avgör inte fostrets strl. Det finns shettis ston som har blivit tjyvparade av halvblodshäst och det var inga problem med fölet eller fölningen. Avkomman anpassar sig alltid efter utrymme och dylikt så det behöver man inte bekymmra sig om. Avkomma växer Efter födseln.

Det finns dv taxar som har blivit parad med bla schäfer utan problem. En släkting ägde bla en cockersp som var parad med en stor schäferhane. Såg ut som en mindre svart labbe. Avkomman anpassar sig. Så det fungerar.

Frågan var om det skulle kunna gå och svaret är JA, till hamstern.

Jossan generna på djur har väldigt stor anpassningsförmåga, något inte en människa har. Så det skulle fungera att para guld o dv hamster. Sedan om dem vill göra detta är en annan fråga. Djur parar sällan sig med annan art ute i det vilda. I fångeskap är det annorlunda, som typ lejon - tiger. Häst -Zebra, åsna - häst. Dessa avkommor blir sterila och kan inte fortplanta sig. Och det är inte rätt heller, att para olika arter med varandra.

Frosstis
0

#7 Ja, fostrets utrymme spelar mycket roll. Nu ger jag mycket exempel på kaniner, men om en större kanin (som oftast får fler ungar) endast skulle få 1-2 ungar, skulle ju ungarna bli mycket stora och det är inte säkert att honan får ut dom. Då får man åka till veterinären.

Men om hon har 5-7 ungar i magen, då har dom ju inte sådär supermycket utrymme och då blir dom inte så stora och blir normalstora istället, och då får honan ut dom.

wildalia
0

Ja så kan det vara. Men nu stod det att läsa att en stor avkomma inte kan para sig med en mindre pga avkomman strl. Avkomman anpassar sig efter strl hos den värd den födds hos. Det har inget med strl på " platsen "  att göra. Det är helt naturligt att en enstaka avkomma har mer plats att växa på än med flera syskon, beroendes på arten och hur livmodern ser ut. En häst har EN plats att växa på, en hund har livmoderhorn och " egna " utrymmen. Således bör även en hamster har större plats för avkommor att växa med tanke på att dem föder många ungar. En ensam valp behöver inte vara större för att den är ensam valp heller. Djur anpassar sig oerhört mkt. Att det kan vara svårare för en kanin att föda fram ungar kan beror på flera andra orsaker än att avkomman är för stor. Den kan bla ha dåliga förvärkar och då öppnas det inte som det skall. 

P.s jag har fött upp många kaniner, hundar, katter ;-)

Men som sagt, man skall hålla sig till djurets egna art och strl :-)

Digitalis
5

#7 Svaret är NEJ, det går inte att para två olika arter.

Lejon och tigrar tillhör båda släktet Panthera. Hästar, åsnor och zebror tillhör alla släktet Equus. Guldhamster och dvärghamster (oavsett underart) kan inte få ungar för guldhamster tillhör släktet Mesocricetus och dvärghamstrarna tillhör Phodopus eller Cricetulus. Det har ingenting med storlek och allt med genetiska förutsättningar att göra.

//frida

wildalia
0

Ja du har helt rätt 🙂 

Nu har jag kollat hos dem olika släktena och olika arterna hos hamsterfamiljen.  Hamstrar (Cricetinae) är en gnagare i familjen cricetidae som omfattar 18 arter indelade i 2 eller 3 släkten.

Zvintos
0

#3: Fast kanin och hare kan inte få levande ungar, genetiskt omöjligt då de har olika antal kromosomuppsättningar samt tillhör olika släkten. De kan para sig, men "ungarna" kommer inte längre än att de tillbakabildas ganska snabbt i livmodern.

Pelzi
1

Jo då har och kanin kan visst para sig jag har ett levande bevis på det :P

http://emmaskaninselar.blogg.se/

wildalia
0

NinniH vart hittar du den info om att de har andra kromosomer :-) Det räcker inte med att " någon " skriver detta !

Zvintos
1

#13: Nej, de kan inte få levande avkommor. Inte riktig hare. Däremot kanin och vildkanin.

#14: Jag försöker hitta lite mer vetenskaplig sida, men hittar i nuläget enbart dessa:
http://kaninmagazinet.se/2012/november/gener-sitter-i-par-fardig-2.html

http://hem.passagen.se/gotlandskaninen/kaningenetik.html

Sen är det ju inte bara rent kromosommässigt som kaniner och harar skiljer sig åt. Dels dräktighetslängden, ungarna osv.

Sen är det ju också så att om man parar en skogshare och en fälthare blir dessa avkommor sterila. De i sig är ju bra mycket närmare släkt än kanin och hare. Om det redan där blir problem med avkommorna så kan man ju bara tänka sig vad resultatet blir med kanin + hare.
http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUBLIKATIONER/Skogsskotselserien/Flippbok/12-Skador%20pa%20skog/files/assets/seo/page85.html

wildalia
1

Tack NinniH

Kollade lite snabbt på sidorna bara. Dem gav inte så mkt hänvisning till författare och dyl. Varför jag frågade är för att det finns oerhört mkt fel och missvisningar på nätet. Allt är inte sant som skrives tyvärr, och många ggr är det bara den egna erfarenheten. Luskar man vidare till äkta källkritik så visar det säg att det " bara " är någon som har kopierat en text och fört den vidare utan hänvisning till ursprungstexten.. Nu behöver det inte var så i detta fallet, men många ggr är det detta. Många ggr hänvisar man till olika forskningar. När man har granskat dessa s.k. forskningar har det kommit fram till få egna forskare och deras teorier.

Du har rätt i att det skiljer sig rätt mkt mellan hare och kaninungar. 
Hararsungar födds färdiga med päls och ögon och kan äta med en ggn. Kaniner är nakna och blinda. De flesta som troligtvis tror att dem har en kanin blandat med hare är troligtvis en kaninsort kaninhare ;-) Då tror många att det är riktig hare som de har blandat.