"Lekhage" till hamster?
Min hamster får väldigt ofta springa i bollen men jag känner att hon kanske borde få vara mer "fri" så jag funderar på att köpa en sådan här lekhage. Någon som har/haft en sådan som skulle tipsa om att köpa en sådan?
Jag hade en sådan till min hamster! :) Men han gillade den inte så mycket och lyckades klättrade över väggarna, haha tror han tyckte "världen" utanför lekhagen verkade mer spännande :)
~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~
Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter
www.LesPhotos.blogg.se
Jag har en sån, köpte dock två (så det blir extra stort) Hade vintervit dvärghamster när jag köpte hagen, och då funkade den utmärkt. Ibland försökte han klättra över, men jag var ju alltid där och passade så det gjo POrde inget. Nu har jag robbar, och eftersom dom är mindre då kan dom smita igenom där varje del möts, det blir nämligen en glipa på ca en centimeter där. Har man guld så har jag hört att den kan vara för låg…? Att dom helt enkelt hoppar/klättrar över. Har aldrig haft guld själv, så någon med mer erfarenhet av guld får gärna rätta mig om jag har fel.
//Jessie
#1 Haha, tror min hamster skulle vara ungefär likadan! Riktigt nyfiken tjej.
#2 Ja, det kanske är sant. Har inte riktigt förstått hur hög den är.
#2 #3 Ja, jag hade en guldhamster och han lyckades ta sig över rätt så lätt! :)
www.LesPhotos.blogg.se
#4 Åh, okej! kan man sätta något nät över eller så?
#5 Jag testade aldrig det, men ja, det borde man väl i alla fall kunna testa att göra! :)
www.LesPhotos.blogg.se
Eller så kan man ju låta den springa i något annat t.ex nån stor låda eller så låter man den bara springa på golvet med tillsyn såklart. Då kan man ju lägga fram lite olika saker till den på golvet istället?? =)
#7 Det vågar jag nog inte! Hon är väldigt snabb och lyckas alltid hitta dom minsta hålorna som finns…
Jag har en Hybrid, dvärg. Han har inte ens försökt att smita över. Jag vet inte hur det är med guldar. Dom kanske kan smita över?
//Selma
Stay strong, whathever they say.
Jag har också en sån men min lilla dvärg gillar den inte. Blev ganska ledsen för den vaedyr. Jag har en låda med mycket spån i som funkar bättre. Men jag gillar idén. Fattar inte varför han inte gillar den
Anna och taxen Max
min guldis klättrade över hur lätt som helst. rymde varje dag (dock in till soffan och sov där). jag satte anslagstavla och whiteboardtavla över, satte jag ordentligt kunde han inte rymma. nu har jag två st hagar och ska få hem guldis imorgon, får se då. och kanske två dvärgar
Tack för alla svar! Ska sitta och fundera ett tag…
7# aha…okej så är inte riktigt min… men dem e ju olika =) hoppas du hittar någon ide som värkar funka då =)
Hej
Jag har gjort en egen " hage " till min guldhamster. Den är gjord i trä ( klädselbrädor ) måttet på brädan är 19,5 cm hög och 2,2 cm bred. Kostade endast 95 kr. För att hålla ihop brädorna har jag satt buntband. Borrat 2 hål i varje hörn ( brädan ) När inte hagen används är det bara att klippa bort buntbanden och lägga brädorna tex under sängen. Hagen jag gjorde, är 160 cm x 95 cm. Det blev en rejäl hage. Barnen kan sitta i hagen och mysa med guldhamstern och han får mkt motion. Det är väldigt enkelt att bygga ihop en sådan här lekhage. Brädorna hittar man på typ, byggmax, hornbach o dyl. Sågar till längder som man vill ha. Då min bräda låg på 510 cm när jag köpte den, blev hagen just 160 x95 cm. Det är mitt tips till billig enkel lekhage.
#14 super smart med buntband! Har tänkt på något liknande men lite kommit fram till hur man kan fasta så det är hamster tryggt och går att falla ihop. Super fint!
Anna och taxen Max
Jag fick faktist tipset i från en som brukar ha kycklingar 😃 Buntband är väldigt rejäla. Dem drar man åt hårt och enkelt att bara klippa av när man tar isär hagen. Hagen är rejäl och väldigt stadig. Ha ha hamstern springer som en liten iller där i och blir trött efter ett tag. Buren satte vi in för att han skulle gå in och lägga sig när han blev trött och det gjorde han också. Han klättrade in i buren och vilade. Då tar vi och stänger buren och sätter den på sin plats igen. Hagen kan man även dela. Har man har flera hamstrar, kan man sätta en bräda i mitten och borra hål i brädan och mer buntband.
Buntband är bra till mkt :-)
P.s så länge man inte sätter något nära en bräda så verkar dem hålla sig där inne. Sitter det ngt när kanten klättra dem gärna upp. Som det ser ut nu så är brädan rätt hög och glatt och går inte att klättra upp på. Jag satte den fina hyvlade sidan inåt.
#14 Vad smart! Snyggt också!😃
Jag kan antingen ha min hamster i en "galler-lekhage" eller låta honom vara fri. Han är snabb, men dom första 5 minutrarna så kan man ha honom fri eftersom han är väldigt seg då. Sedan hinner jag alltid ta honom innan Kiwi kommer in i dom smalaste hålorna.
//Selma
#17 Haha precis! Men vad har du för lekhage?
#18 Jag har en lekhage från märket Trixie. Den har 9 delar. Jag använder den inte varje dag, då den är ganska svår att sätta upp. För dvärgar så är en bra, men en guldis kan KANSKE smita över.
//Selma
#19 Minns du hur mycket den kostade och var du köpte den? :O
#20 Jag tror att den kostade typ 200. Det är väldigt dyrt. Man kan säkert hitta billigare då den butiken är ganska dyr :). På arken zoo har jag sett en sådan.
//Selma
Jag har tänkt. Jag tror man kan göra samma som #14 fast använda kartong istället :) ville bara dela med mig av mina tankar :)
Anna och taxen Max
Det tror jag också, men det går inte att ha för långa kartongbitar. Dem kommer att vika sig. Brädor eller spånskiva/plywood är väldigt stabilt.
Jag köpte en bokhylla som heter expedit på ikea. Skruvade bara ihop ytterkanterna. Funkar toppen. Dom kan inte ta sig ut om du inte har höga leksaker för nära kanten. Dom kan heller inte äta sig ut. Tror den kostade 199:-
/Eva