Hamsterkakor
Detta receptet bakade jag egentligen till hästarna, men det borde funka till hamstrar också! =)
Det kommer från http:ponnysanning.se.
**- 1 äpple
- 1 morot
- 3 dl havregryn
- 1 dl vetemjöl
- 120 g. ljus sirap (jag använd bara lite vatten, sirap är ju knappast nyttigt)
**
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Riv moroten i ett rivjärn med små hål, så det blir finrivet. Sen kramar du ut all ”saft” så det blir torrt (det gör man för att smeten inte ska bli så blöt). Sen river du äpplet i lite större hål, och kramar ut ”saften” på det också. Sen blandar du ihop morötterna och äpplena.
Sen blandar du ner havregrynen och vetemjölen, tillsist sirapen _(blir smeten för lös är det bara att tillsätta lite mer havregryn, testa dig fram!)
_Rör runt tills allt blivit tillblandat och jämn, då häller du i karamell färgen (om du vill ha det) och blandar igen.
När smeten är klar är det bara dags att klicka upp smeten som små kakor/godisar på plåten, man kan själv bestämma vilken storlek man vill ha på godisarna. Jag brukar göra dem som en 5 krona ungefär, lite större.
Stoppa in plåten med godisarna på i ugnen och låt dem vara där inne i 15 minuter.
Innan jag blandat i mjöl och vatten så tog jag havregryn, morot och äpple och gav till hamstern, det tyckte han var jättegott!
Man kan göra platta kakor eller runda bollar, jag gjorde runda bollar (hade inne dom längre då), men jag vet inte riktigt hur de ska vara. Dom ska antagligen vara hårda och "kexiga", men mina blev ganska mjuka. Ska se imorgon hur de blev i konsistensen.
Kul recept! Ska testa till guldpojkarnan någon dag, känns lite för sött för dvärgpojkarna tyvärr :/
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hm, att ha vatten i istället för sirap låter ju vettigt om man ska ge till hampisarna. Får ta och prova detta nån dag. Är ju trevligt att ha en burk med hamsterkakor på bänken!
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus