Suck.
Vet inte om det bara är jag som känner såhär, men HIF har blivit så… jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men det känns som att det mer har blivit ett ställe där man kan fråga så självklara saker. Alltså, ni som är nybörjare och försöker lära er, ta VERKLIGEN inte åt er. Menar ni som tar kull för att det är "kul" och sedan vet ni inte resten. Ni som köper EN dvärghamster även fast det står över hela internet att de ska MINST VARA TVÅ O TVÅ. Hur bra har man läst på då egentligen? Det har blivit så barnsligt på nått sätt, känns inte lika kul att delta i diskussioner eller annat längre, för det kommer inte upp något roligt att diskutera om. Bara "heeeej jag köpte en dvärghamster igår vad ska jag göra nu", typ. Eller "tog kull på min hona för två veckor sen och igår kom ungarna. har hållt i dom och de är så söta" suck. Jaja bara mina tankar om hur läget känns, ni som inte vill ta åt er behöver inte. :)
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Jag håller med dig. Det är väldigt mycket "hjälp, hur gör jag"frågor just nu, och det är absolut bra att fråga om man inte vet. Men det finns en sökfunktion på den här sidan med, och många av frågorna som kommer upp är ju just såna som blivit svarad på flera gånger.
Men som du säger, det är inte lika roligt att komma hit längre, sitter mer på andra ställen just nu, men det är oftast här det är mest liv och poster.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Oj vad välkomnad man känner sig som "ny" nu. Är det inte bra istället att folk kommer hit och svarar? och känns det inte bra att hjälpa folk som har satt sig lite i klistret genom att impulsivt köpt en hamster? Det här är väl ett forum där man ska kunna diskutera och fråga kunniga människor, utan att bli ivägskrämd av någon som tycker lätta frågor är irriterande. *suck*
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Citat från texten: "Alltså, ni som är nybörjare och försöker lära er, ta VERKLIGEN inte åt er."
Men man ska ju inte impulsköpa en hamster! Vad är det som är svårt? Det är ju då det kan gå så fel, och hur ansvarigt är det? "Åh vilken söt hamster, den köper jag även fast jag inte vet ett skit om hur man tar hand om den"
Justin Bieber - 23/4 13 
#3 men om man nu råkat göra det så kan man ju inte gå till djuraffären och säger 'dom på hamster i fokus tycker jag ska läsa på mer så jag skulle vilja lämna tillbaka hamstern. Dessutom vill jag inte stödja djuraffärer med djur för det är tydligen fel' skadan är ju redan gjort. Att gnälla på personen andras ju inte på någonting mer än att man kanske inte vill ställa frågor i rädslan för att bli påhoppad om hur hemsk människa man är. Sen håller jag med om att det finns en sökfunktion som används för sällan. Man kan ju skriva i gamla trådar inom samma ämne utan att hela tiden skapa en ny ' ny hamster vad ska jag tänka på'-tråd.
Anna och taxen Max
Det är lite så det blir med forum som har funnits länge. Det mesta är sagt flera gånger om och den som kan sina grejer tröttnar. Finns få saker som är så tråkigt att komma in som ny på ett forum, ställa en fråga och få "Sök på det, finns massor av trådar" till svar. Då vet man att engagemanget är minimalt.. …säger jag som precis spontanshoppat min första guldhamster.
//frida
ibland har folk brottom och tänker inte på att andra kan ha frågat ungefär samma sak tidigare. om de söker innan de frågar så kan de hitta de svar som de behöver.
men sen är det ju också så att internet har blivit en social funktion- man syns,hörs,får kontakt,svar, nån att prata med. då blir det lätt så att de frågor man kommer på för stunden ställs i hopp om att hitta kontakter.
vissa frågor är lite tjatiga men läser man hur de ställs så kan man mellan raderna se om frågeställaren frågar för att lära sej och har intresse för sitt djur el ställer frågan för att få kontakt.
det finns samma problem på alla forum.
välj vad ni vill läsa, strunta i det andra, sålla.
unga måste få fråga. har de ingen i sin närhet som de kan fråga så måste de få fråga här.
många får ett litet djur av föräldrar av flera orsaker. en vanlig orsak är att föräldrarna har dåligt samvete över att de har för lite tid med barnet och vill kompensera det och barnet får ett djur att vårda, ha kontakt med. det stackars barnet kan inget om omvårdnaden och måste ju fråga nånstans.
andra är glada för sitt djur å vill visa samt berätta.
jag har sålt hamstrar till barn med olika handikapp. de flesta har blommat upp och det har gått bättre för dom i bla skolan. de har hamstern bredvid sej när de gör läxorna och pratar med den. de kan slappna av för med en person vet de inte vilket bemötande de får. de behöver inte känna sej spända och oroliga. lika är det vid datan de lär sej ställa frågor om sin älskling och få svar. de lär sej skriva på ett bättre sätt osv.
istället för att se negativt på att forumet upplevs tråkigt just nu tänk lite längre- svarar ni så hjälper ni nån med svar om hamstern,lär den skriva, hitta på nätet,personen kan känna gemenskap, trygghet osv. mkt som kan ge den ett annat intresse istället för att tex välja gatulivet.
hoppas ni förstår hur jag tänker.
jag har väldigt svårt att i skrift uttrycka mej bra. rösten min saknas samt att jag tänker fortare än jag skriver å då tröttnar på att formulera mej bra, det blir mera svammel då.
#2 Jo, absolut! Som jag skrev är det ju bra att folk ställer frågor och får svar! Men det kan bli lite tjatigt att svara på samma fråga med några dagars mellanrum, just för att sökfunktionen inte används. Men självklart är det ju alltid trevligt att det kommer nytt folk som vill prata hamster!
#6 Jo, jag förstår hur du tänker. Jag försöker svara och vara glad och trevlig när folk frågar saker. Iaf när jag kan svara. Men som jag redan nämnt, ibland kan det bli lite mycket samma sak hela tiden.
Man kanske skulle behöva göra en tävling eller nånting annat, så folk blir lite engagerade och får göra nåt skoj! :D
Mvh,
tävlingar är kul. deltar man inte själv så är de roliga att följa å att få rösta.
på andra sidor jag är på finns det tävlingar ofta.
man måste inte ha bildtävling.
en variant kan vara att hitta runt på i fokus.
tidningar brukar ibland ha en trasig bild eller ett halvt ord sen ska man hitta på vilken sida bilden eller ordet finns. nåt sånt kanske man kunde ha här med.
men vem ska hålla i det för det tar tid att fixa olika tävlingar.
#7 men om det är så irriterande, svara då inte
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#9 Jag säger bara att det är tjatigt. När jag kom hit först och hade lite frågor så sökte jag först för att se om det redan fanns. Men det är klart att jag ställde frågor också när jag inte hittade vad jag sökte, och ibland var det nog såna frågor som alla andra också ställt.
Sen tycker jag att det är ju bättre att ge ett bra svar till dom som frågar än att bara ignorera. För jag tycker det är bättre, för hamsterns skull, att personen får ett svar, då jag antar att den frågar för att den vill hamsterns bästa.
Mvh,
#10 men du måste faktiskt inte bry dig ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#11 Haha, näe, det är sant, men det gör jag iaf. Har svårt att inte bry mig, då det är ett intresse som jag tycker mycket om. :)
Så jag kommer fortsätta svara på frågor som jag kan. :) Och ska även se om jag inte kan ordna en liten tävling med. :)
Mvh,
#12 men om det är ett stort intresse, varför inte svara på dessa frågor istället för att klanka ner på de som skriver? :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Däremot är det även väldigt ledsamt att se att vissa blir påhoppade och idiotförklarade så fort de frågar något som anses vara allmänt kunnande. Jag förstår frustrationen men det är inte rätt att döma dem som man anser "borde läst på mer innan" då man oftast inte vet situationen bakom. Man kan ifrågasätta och diskutera, men i vissa fall här på forumet så blir det lite besserwisser kommentarer som även det är sjukt irriterande att se. Ta nu inte åt er om ni inte känner er träffade, menar forumet i allmänhet och inte nödvändigtvis någon i denna tråd.
Kort sagt: Jag förstår sakfrågan, men man kan inte se allt i svart och vitt heller. Då tycker jag det är mer irriterande med folk som inte tar sitt djur till vetten när det behövs av ren ovilja.
#13 Jodå, jag svarar på frågorna som kommer. Önskar dock bara att folk kunde prova söka lite mer innan dom frågar.
Försöker inte klanka ner eller något sådant, absolut inte. Har man frågor måste man ju få svar.
För att ta ett exempel, om man har en hamster som gnager på gallret, så går det ganska fort att söka här på sidan om "gallergnagning", "hamster gnager på galler" osv och då kan man få massor av svar där, utan att behöva starta en ny tråd.
Sen är det saker som kanske inte händer så ofta, tex att hamster fått en stor knöl, då är det givetvis att man ska göra en tråd och fråga. :)
Mvh,
Detta har jag faktiskt suttit och tänkt på dom senaste dagarna. HIF var ett ställe jag kunde längta till att få komma in och skriva och läsa. Det fanns alltid roliga saker att diskutera och att fundera på med mera. Nu har jag ju varit borta ett tag från skrivandet men är fortfarande inne varje dag. Dock hittar jag inget intressant att skriva på eller liknande. Kan rulla igenom tråd efter tråd och inte en ända sak finner mig intresse.
Detta tycker jag är tråkigt, visst ska nybörjare få lära sig men jag förstår och känner så själv att man tröttnar något så fruktansvärt att alla, eller okej man ska inte dra alla över en kant, men många gör samma misstag om och om och om och om igen. Till slut orkar man nästan inte bry sig längre.. Jag tycker verkligen det är kul att fler och fler kommer till hamstervärlden. Läste någonstans att hamsteriet hade ökat mest av alla smådjur. Jätteroligt verkligen men ja här inne känns det inge kul längre.
Känns tyvärr som om man vill dra sig ur och ha sina hamstrar för sig själv. Riktigt tråkigt, som sagt jag kunde gå in här flera gånger om dagen och skriva och ha kul men nu gör jag det bara av ren vana.. tyvärr.
Riktigt bra skrivet Hanna!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#14 håller helt med!
#15 *känner mig ganska träffad* men om man nu inte hittar de svaren man söker, så gör man ju en tråd. Du vet ju inte om folk sökt eller inte. Och tänk dom som är helt nya, dom vet inte att det finns en sökfunktion alla gånger.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ibland kan det även vara så att man har sökt ibland gamla trådar, men det som tas upp bara delvis hjälper en, att svaret inte räcker till helt eller att man är osäker på om man verkligen fått en lösning på sitt problem.

Forumet består väldigt mycket av nykomlingar just nu. De flesta "gamla" skriver inte längre, har inte hamstrar längre, har inte tid osv. Men det går lite i vågor. Snart blir dessa nybörjare några som kan mer och själva kan svara på frågor. Och äldre uppfödare kanske har mer tid och intresse och kommer tillbaka igen.
Så är det ju på alla forum.
Jag skrev jämt förut och la upp bilder, nu har det inte blivit någonting alls.
#4 Men det är ju det som aldrig ska hända! Man ska väl fatta själv att man köper inte EN LEVADE VARELSE på impuls? Det är inte svårt, och det är det jag blir så irriterad på! Jag har INGET emot personer som planerar att köpa hamster och kommer då hit för att lära sig mer, det är bara roligt. Men när folk kommer hit som har köpt en hamster, och SEN ber om hjälp? Ska man göra så med alla djur då? Eller gäller detta bara de små djuren? Liv som liv säger jag. Tack Linnea, väldigt bra skrivet du också!
Justin Bieber - 23/4 13 
Håller klart med dig..
Visst är det roligt när ni nybörjare faktiskt vill lära er något. Men det finns ju dom som alltid ska bortförklara sig.
T.ex så får man ofta se trådar där det står likande "Hej jag & min kompis ska starta en uppfödning nu! Vi ska para dom imorgon!" och sedan frågar massa basfrågor, som man SKA kunna innan man planerar något större. Och sedan så kommer dom med en massa förklaringar. Som t.ex: "Nej men asså vi visste det! Men vi var inte säkra.." eller liknande. Och som bara vill ta kull för att ungar är så söta..
Men somsagt, det är roligt när det kommer dom som vill lära sig & som vill ha fakta innan han/hon skaffar hamster.
Men ibland så blir man riktigt irriterad när folk skriver att de har velat ha en hamster JÄTTELÄNGE och så går de en dag till djuraffären och köper en hamster och SEN ställer de en massa frågor.. Ska man inte ta reda på lite fakta osv. innan man köper ett djur..?!?!
OCH VARFÖR sker detta oftast med smådjur?? Det kan ju inte allvarligt hända lika ofta med tex en katt eller häst..
#16 & #20 Håller HELT med! 👍
#20 mobbning eller krig ska inte heller förekomma men det gör det. Var inte sånaiv och tro att bara för att något inte ska hända så händer det inte för att du har bestämt att det är fel. Har du aldrig sagt något som bara blivitriktigt fel av misstag? Eller är väldigdu helt perfekt och aldrig gör något fel?
Det är detta som gör att jag seriöst funderar på att sluta läsa klareller skriva här. MeAtt ge kritik är en sak, jag kan ta kritik. Det jag inte kan ta är påhopp och attitydenaatt saker som inte får hända aldrig ska hända och fall där det har hänt så är man hems. Tänk på vad ni säger åt folk! Och för guds skull hur ni säger det! Bara för att något inte får hända betyder det inte att det inte händer. Små barn blir föräldrar eller kriga där miljoner dör bara för att en man fått för sig att judar är fel. Livet när världen är inte rättvist och funkar inte som det borde göra. Se på den där flickan som blev mobbad och tog livet av sig. Ska sånt hända? Är det rätt?
Anna och taxen Max
Ja håller helt med, det värsta är att vissa som ber om hjälp inte ens tar åt sig råden man ger dem. Oftast tänker man ju bara på hamsterns bästa när man ger tips & råd.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#24 👍
#23 Vänta, va? Har jag (eller någon annan i tråden för del delen) sagt något om att detta är mer fel än något annat? Eller har vi ens tagit upp något annat? Nej, världen är inte perfekt, och ingen har heller påstått det. Om det är någon som tagit illa upp för det jag sagt så ber jag om ursäkt, det var inte min mening att peka ut någon speciell person, om du nu känner det.
Såklart är det inte rätt att en flicka blir så mobbad att hon tar livet av sig, och nu en fråga till dig, har jag sagt något om att det är rätt? Vart kom det ifrån ens? Förstår inte din poäng. Borde inte vi försöka göra världen mer rätt då? Så om jag skulle börja disskutera om flickan som tog livet av sig så skulle du börja prata om att "världen är inte perfekt, tänk bara på andra världskriget", eller?
Justin Bieber - 23/4 13 
ursäkta, men vilket otrevligt forum detta verkar vara. Det finns alltid dumma folk, men dessa som frågat om råd kanske har en anledning till impulsköpet? jag skaffade hamster utan att veta någonting, men för att annars skulle hon blivit ormmat. När jag skaffade hamstern visste jag inte ens vad dom åt. Men jag hade en anledning.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tycker att den här tråden börjar spåra lite..
Jag är säker på att TS inte menar någon specifik person. Men snälla, om ni ska bråka så kan ni göra det i PM.
Ursäkta.. Jag skriver nästan aldrig här inne, tittar in ibland när jag behöver hjälp som idag när upptäckte en knöl på min hona vid hennes kön och det kom vätska och jag fick ren panik.
Ville bara säga som så att jag tycker denna tråd är oerhört tråkig att läsa! Om ni tycker det är så många tråkiga trådar så kan ni väl skapa några "intressanta" istället istället för att sitta och skriva så här.
Jag är ingen nybörjare utan har haft hamster länge men känner mig ändå väldigt ovälkommen kan jag säga. Tack och hej från mig.
#29 Nej, lämna inte!!
Jag tycker det verkar väldigt otrevligt här inne, även om jag bara läst några inlägg i början.
Ingen ska känna sig ovälkommen på hamster iFokus! HiF är en fin och bra sajt! Här ska vi vara trevliga och hjälpsamma mot varandra.
Visst, det är inte ok att starta liksom 10 trådar på en och samma gång, men man kan ju starta en tråd och fråga alla frågor man vill där! Så även om du TS och några andra tycker det är himla onödigt att fråga saker man faktiskt kan söka efter, så är det faktiskt bra att de frågar då vissa "nya" inte vet hur man söker och man kan få reda på bra fakta man inte ens visste att man kunde få veta.
Men saker som #29 frågar, det är ju supernödvändigt att få veta!
Och vad vore ett forum utan frågor?
Känn er inte ovälkommna, känn er välkommna hit istället ❤️
Tycker att det istället kunde startats en tråd ang sök funktionen inte någon tråd som denna som jag tycker är väldigt negativ mot nykomlingar och inte direkt välkomnande.
Ni vet inte vilka som sitter bakom dom där användarnamnen som ber om hjälp!
Det kan vara som tidigare personer skrivit yngre barn som inte har någon annan att fråga.
Jag brukar länka till andra trådar där svaren finns om jag inte orkar svara.
Varför tar ni åt er när jag har skrivit exakt vad jag menar? #29, har jag sagt att man inte får fråga när man tror att sin hamster är sjuk, eller har nån annan sagt det? Det är ju superviktigt att fråga i sådana fall! Vill igen be om ursäkt ifall nån känner sig träffad. Men ta inte åt er, som jag sagt.
Justin Bieber - 23/4 13 
#31 Håller med dig! Och jag brukar också länka till trådar, oftast till "snabbguide till hamsterfakta"
#32 Jag tycker inte man skriver en sådan här negativ tråd. Skulle jag vara helt ny här med ny hamster och ha massor med frågor skulle jag trycka mig genast tillbaka till MIF..
Varför startade du inte upp en tråd om sökfunktionen istället för denna negativa tråd som får nykomlingar att känna sig ovälkomna?
Alla har vi varit nybörjare någon gång med djur.
Om ni tycker "hjälp" frågor är jobbiga behöver ni inte svara på dem. Men utan frågor och diskussioner har vi ingen nytta av forumet. Eller hur? :)
Men tråden handlar ju inte bara om det..
Personligen tyckte jag inte det var något fel med första inlägget Hanna skrev, man kan bli lite itrriterad när folk frågar de som man "ska" veta när man skaffar hamster, men man behöver inte skriva en tråd om det hela.
Har man inget bra att säga så säg inget alls. 🙂 Tråden gör inget bättre på något sätt, utan leder endast till bråk.
För alla vet inte, och kanske inte tänkte på att ta sig tiden att läsa på innan. Och därför är det bra att hif finns som kan hjälpa till och hjälpa personer till rätt spår. 👍
Men tycker man att det blir jobbigt så kan man bara gå till en annan tråd. Så kan andra hjälpa till. 🙂
Jag tycker någon ska låsa tråden, den har spårat ur lite för mycket. 🙂 Gör en massa possitiva trådar istället! 👍
Ville bara berätta hur jag kände om läget.
Vill bara fråga också varför nybörjare skulle känna sig ovälkomna? Jag menar, jag skrev ju i huvudinlägget att nybörjare inte skulle ta åt sig eftersom det bara är kul när sådana frågar. Så förstår inte varför ni tjatar om det? :)
Menmen, någon kan låsa tråden.
Justin Bieber - 23/4 13 
Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg. Men efter ha läst första inlägget från trådskaparen, kan jag bara konstatera, att det är synd att man inte vill entusiasmera nya hamsterägare oavsett ålder. Om #Hamsterlycka förra året ställde x antal frågor, för att lära sig, varför inte välkomna frågor från nya hamsterälskare? Nu lägger jag inte några värderingar gällande personer som borde göra sig pålästa innan man öppnar munnen…den värderingen lämnar jag till trådens följare i övrigt! Om man ska ställa sig kritisk till HiF så tycker jag man ska fokusera på det allmänna angripandet som förekommer mot personer som från tid till annan ställer frågor…
#39 Du kan väl länka till de inlägg som jag har lagt upp som nu gäller dethär? Där jag skrivit självklara frågor efter att jag skaffat hamster? Har jag tagit hamsterkull utan att veta grunderna? Well, bring it on. Citera gärna det!
Justin Bieber - 23/4 13 
Känns som de flesta inte läst Hamsterlyckas första inlägg så bra, råder er att läsa om noggrannare!
Har inte yttrat mig så mycket i denna tråd, var bara irriterad över nybörjare som ber om råd men inte tar till sig de råd de får, för att de väljer lita på djuraffären eller andra anledningar.
Måste bara säga att jag tror inte heller någon på hif är irriterade på nybörjarna utan snarare på okunnig djuraffärspersonal som informerar helt fel, oansvariga föräldrar som impulsköper djur till ett barn som är för ungt för det ansvaret osv.
Den här tråden var inte ämnad åt nybörjare som ber om hjälp, det skrev Hamsterlycka klart i första inlägget.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#40 som sagt, jag gjorde bara en sökning på ditt nickname och fick en hel del undringar. Men om Du läser vad jag skriver, så välkomnar jag dessa inlägg, och jag är den sista som sätter mig på höga hästar :-) Är det inte väldigt kul, att nya personer tillkommer och i hamstervärlden som behöver ställa frågor och förlitar sig på den kunskap som finns på HiF? Vill du utesluta dem?
Jag väljer att låsa denna tråd då jag tycker att stämningen har blivit väldigt dålig. Tänk på att hålla en bättre ton gentemot varandra här på forumet, det blir mycket trevligare för alla då / Medarbetare.
#41 Tack för att du förtydligar! :)
#42 Då kan du väl länka till de trådarna? För jag skulle gärna vilja se dessa. Du kan skriva här eller skicka PM.
Men snälla nån. Jag har sagt säkert EN MILJON gånger nu att jag har inget emot sådana som är nybörjare och försöker lära sig mer. Jag har även sagt att det är jättekul med sådana inlägg. Folk som villlära sig mer. Har jag varit nog tydlig nu? Eller ska jag förklara en gång till?
Justin Bieber - 23/4 13 
Det enda jag vill kommentera om huvudinlägget, vill/orkar man inte svara eller läsa kanske man bör låta bli.
Men däremot undrar jag om inte HIF kanske behöver lite mer aktiva admins för att göra hela sidan mer aktiv och trevligare? Kanske kunde bidra till ett mer trevligt och roligt forum, och kanske dessutom kan förhindra att det blir 17 nya trådar av samma skapare på raken som exempel 🙂
(kanske överdrev liite med siffran 17 då då)
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se