Choklad färgade hamstrar?
Jag undrar om det är ovanligt med Chokladfärgade hamstrar? Korthåriga tänkte jag på då.
Har haft utkik på flera ställen en längre tid och ingen chokladfärgad hamster på annons vad jag sett.
Finns det några uppfödare som föder upp det?
Det är guldhamster jag tänker på.
Finns 2 kullar på gång där ena föräldern är choklad. Dock är de choklada lh. Jag själv har en kull på gång(?) i nästa vecka där mamman är choklad lh (rexbärare och blå bärare)…. min vän har på gång på fredag där pappan är rexbärare och är choklad lh. Kullarna finns i Skåne.
Rax Hamstrar på facebook.
När du skriver Choklad lh menar du då att dom är långhåriga?
Ja lh är långhår.
Rax Hamstrar på facebook.
Okej. Jag vill inte ha en långhårig hamster.
Så du vet: honor som är långhåriga har bara lite längre hår an en korthårig hamster. Det är hanarna som har jättelånga hår.
Så om du vill inte bara ha långhårig går det att köpa en hona också!
Är det så pass kort att man inte behöver kamma det? Jag har redan 2 långhåriga katter och 1 långhårigt marsvin så jag känner att kamma päls gör jag så att det räcker :P
Men sen så tycker jag ju också att korthåriga är sötare, så det är dom som tilltalar mig mest även om dom långhåriga såklart också är fina!
De behöver inte det. Men ja, KH hamstrar har fortfarande även kortare hår så om det är vad du vill ha är det bättre att välja det. ;)
Lycka till!
Jag skulle också köpa en korthårig hamster om jag köpte en annan efter hamstern jag har nu.
Okej, av vilken anledning? Att du inte vill kamma? :)
Tack! :)
Ja precis. Han har fått jättemycket hår och även om jag kamma ofta blir det (matted). Jag har behövt klippa det kortare (inte mycket) och det hjälpte.
Och ingen fara!
Det fanns också två choklad honor i min hanes kull. Så ja, det kommer ofta men de blir tingad snabbt.
Man kan också klippa pälsen, om man inte bryr sig sådär jättemycket om utseendet elelr ska ställa ut =)
#10 Växer pälsen ut exakt likadant igen? Funderar på att trimma min hamster lite då han har sjukt lång och yvig päls, den är skitsnygg och skulle nog få beröm på utställning men eftersom han inte ställs ut (inga guld-utställningar nu pga. papova) så känns det som han päls är lite i vägen, har fått byta från spån till tråkigt toa-lätt strö osv..
Men om jag ska klippa vill jag veta säkert att pälsen kan bli desamma som innan igen heh :)
Hönsmamma var det här.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#11 Ingen aning, har bara haft korthåriga hamstrar =)
Jag har börjat fokusera lite på svartbaserat på KH och fick en kull med 3 silverchoklad bandade i. Så himla söta! 🙂
Åhh så söt ! :D
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
NinniH varför kallas den färgen för silverchoklad. Hamstern ser brun och vit ( bandad ) ut :-)
Förövrigt tycker jag att chokladbandade hamstrar är jätte fina ❤️
Chokladfärgade kh ser ut sm råttor, tycker jag 😃
kan svara på din fråga till ninni.
ungen på bilden är silverchoklad, en ljusare nyans av choklad, för att minst en av föräldrarna är en silvervariant. ungen har ärvt silvret och är därför ljust choklad.
det vita bandet har den också ärvt efter en av föräldrarna.
angående kh och Lh så tycker jag att de kh hamstrarnas färger framträder bättre än hos Lh. upplever att de Lh bara har färgen i topparna. i botten är de ljusare och ger ett sämre färgintryck.
alla tycker vi olika, men mina favoriter är de kh.
Jag har en kull planerad att födas nu på fredag, där kan det komma choklad i både Långhår och korthår, dock kan jag inte garantera något speciellt hårlag eller kön
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Bruden M-buti, är det därför de kallas för silverchoklad bara för att en förälder är silver ? Jag förstår inte riktigt färgenas varianter. Säger man inte bara att den är chokladbrun om den är chokladbrun. Oftast blir dem mörkare ju älder dem blir. Tar man in silver ( namnet) för att ena föräldern är silver. Tycker det är lite konstigt ( men så är jag inte så insatt i just hamstrarsfärger ) Hos andra djur beskriver man aldrig föräldernsfärg. Tror inte ens att man gör det på minkar ( som kan ha många färger ) Man beskriver bara färgen på ungen. Jag kan inget om de olika namnen på hamstrars färger. Jag tycker att många färger ser samma ut men olika namn. För mig är alltid en sobelfärg ( oavsett djurart) en gulbrun färg med mörkbotten och svart tickel i hårspetsarna ( om ni förstår hur jag menar ) Jag känner till de olika arvsgångarna hos olika färggenetik, men just hamstrar så finns det oerhört mkt olika namn. Lite som med fiskar tycker jag. Samma färg på en fisk men olika namn beroendes på vem som har fött upp den, oftast en hybridfärg. Tycker det är mkt samma hos kaniner oxå. Jag har läst och tittat på många olika färger på hamsterbilder, men som sagt många ser samma ut men olika färger.
P.s. att jag skrev att de bruna ser ut som råttor var inget illa menat. Ofatst ser mörka gnagare ut mera som just mörka råttor. Hamstrar är sötare ju ljusare dem är dock ej vita ( det är Inte min färg ) Jag är älskare utav blåa och chokladfärgade djur oavsett art ❤️
jag är så dålig på att förklara i skrift.
ingen unge kan få silver i sin färg om inte minst en av föräldrarna är silver. tex silvergrå,silversvart,silverdove osv.
är båda föräldrarna osilvriga, icke silver, då kommer bara rena färger, tex svart, choklad,nf,dove osv.
i en kull där det finns en silverförälder och en utan silver kan det födas ungar som är silver och syskon som saknar silvret.
saknar de silvret är de mörkare. de med silver är ljusare.
är båda föräldrarna utan silver så kan inga ungar med silver födas. dvs inga ljusa föds. alla blir mörka.
ändå mörkare kan de bli om en förälder dessutom är umbad.
Ungen är silverchoklad för att den har ärvt den dominanta genen av en förälder. Man nämner bara färger/gener/teckningar som kommer till uttryck på hamstern, och man kan alltså se på färgen att ungen inte är ren choklad.
//frida
Vissa djurslag har namn för varje genkombo och vissa har det bara för fenotyp. På råtta klumpar man ihop flera genkombinationer under samma färgnamn medan man på hamster är noga med att hålla koll på anlagen. Men som sagt bara om de faktisk påverkar hamsterns färg.
//frida
Bruden-mbuti och Digitalis har skrivit det bra. Alla färgvarianter finns i silver och icke silver, likaså choklad. Silvervarianter kan det som sagt bara bli om någon av föräldrarna är det. I detta fallet är båda föräldrarna silvergrå.
Måste bara tillägga att jag har massvis, eller ja ett tiotal lh guldhamstrar och här borstas ingenting. Aldrig en tova eller liknande. Så tycker inte det är direkt krävande att ha lh guldhamster!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Tack alla för era svar ( fast jag kapade tråden lite ;-) )
Det är synd att man inte kan ha flera guldhamstrar ihop. Det skulle vara jättekul att ha lite olika färger, dem alla är så oerhört söta. Men i dag räcker det med en liten guldhamster som skall ha kärlek och mkt stimulans :-)
googlade fram en bild. Såhär vill jag att den ska se ut, antingen det eller lite lite mörkare.
Är det svårt att få tag på?
http://migrated.ifokus.se/uploads/1a3/1a3d5ddb5a58f3830763fe3ceba89ae7/2403-09-440.jpg
NinniH: Ja det var allt en liten charmig en! :)
#26: Hamstern på bilden är en brunörad sobel och är nog åtminstone snäppet enklare att få tag på än en choklad på långhår. På korthår är de lika "ovanliga".
Tack! Men brunörad sobel finns dom i korthår?
Vad heter färgen när dom är lite mörkare då?
Det finns ingen specifik färg som är känd för att vara långhår eller korthår.
Alla färger finns i korthår & långhår :)
Jaha okej! Jag är inte så insatt i det här med färgvarianter, det kanske märks ;)
Precis som #30 skriver så kan alla färger förekomma både på korthår och långhår. Däremot är de olika vanliga. Korthåren överlag är ovanligare än långhåren.
Jaha men då var det ju typiskt att det var just en korthår jag ville ha också :P
http://1.bp.blogspot.com/-K5oqur0gxss/TX3gmbrMgjI/AAAAAAAAAH0/tbE-Po8Fy8M/s1600/hamster%2B7.jpg
Vad kallas den där färgen då? Vanlig choklad eller?
#33: Japp, det är en choklad. 🙂
NinniH: Okej! :) Då har jag lite koll på vad jag ska söka efter nu då!
Nakuta: Hade varit intressant om du bott närmare! Såg att du bodde 6 timmar bort så det är lite för långt tyvärr.
#35 Finns djurtransport iFokus som man kan söka transport hjälp, har själv fått transport hjälp både från stockholm och Göteborg
Amor vincit omnia
#33 Det verkar även som en satin umb choklad. Men jag är ingen expert.
#37: Huruvida en svartbaserad är umb går inte att säga genom att titta på den. 🙂Det märker man lite beroende på hur stammen ser ut och vad den ev ger för avkommor. Vad jag fått lära mig i alla fall. Sen ska man komma ihåg att alla färger kommer i olika nyanser också, så precis som det finns ljusa och mörka cremar, finns det även mörka och ljusa choklader. Sen mörkar satinet ner färgen också.
#38 Spännande! På SHFs hemsida står det att man kan kombinera umb med allt utom svart och vitt (där det helt enkelt inte syns). Men det verkar ju som att det syns sämre på icke-tippade.
//frida
#39 Hur menar du? 🙂 Man kan kombinera umb med alla färger. :) En vit umb är en silversobel homozygot tex 🙂
#40 Antar att de menar att vitt=albino då :) Att umb inte syns på svart känns ju rätt självklart.
http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/f%C3%A4rger-teckningar-h%C3%A5rlag/teckningar-1920378
//frida
#41 Fast jag hade tex en champange umb, och hon var mycket mörkare än en vanlig champange. Men på svart och choklad är det nästan omöjligt att se som du säger, ja. 🙂
#42 Jag menar inte svartbaserat utan SVART :) De kommer ju fortfarande vara umb genetiskt och det kommer påverka färgen på alla hamstrar som inte är aa eller albino. Men nu när jag läst igenom Ninnis inlägg en gång till hänger jag med på vad hon menar. Det är svårt att se på hamstern för den kunde lika gärna vara mörk utan umb.
//frida
#43 Aha jag trodde du menade svartbaserat, fel av mig, men då förstår jag vad du menade. 🙂
#36 Jag vill själv hämta ett djur när jag ska köpa. För jag är inte helt 100 på att jag vill ha det djuret förens jag träffat det.
ok
Amor vincit omnia