Bakbenen hänger inte med?
Min hamster har på senaste tiden haft rätt svårt att klättra upp på även relativt låga saker som han innan har klättrat upp för lätt, och när jag ser honom springa så verkar hans bakben inte riktigt hänga med honom. Föddes i juli 2012, så det är inte en särskilt gammal hamster. Han fick rätt nyligen ett tefat att springa i, men har nu tagit bort det och ska se om det verkar vara det som är boven i dramat.
Undrar om någon varit med om något liknande? Oavsett tefatsrelaterat eller bara helt "random". Funderar på om han kan ha slängt runt sig i buren och sedan råkat vrida till ryggen dumt eller något knepigt. I övrigt är han väldigt pigg!
Prova att ta upp honom och tryck lätt på ryggen och se om han piper. Skulle iaf jag gjort som första åtgärd. Jag är inte erfaren med hamster men haft hand om många andra djur (och själv skadar jag mig hela tiden). Kolla om han springer normalt osv. Om han reagerar eller inte springer normalt skulle jag tagit honom till veterinären omgående. Om han inte reagerar på något eller så så skulle jag ringt en veterinär och rådfrågat dom. Hur länge har det varit så? Har det varit länge (mer än ett par dagar) skulle jag ringt och rådfrågat veterinär. Observera att jag inte kan typ något om hamstrar och andra har säkert bättre råd men det är vad jag skulle gjort i förstahand på min egen.
Anna och taxen Max
Håller med #1, känn försiktigt på hamstern och se om han har ont. Ring sedan veterinären och hör om dom har något råd eller tips. Sedan, beroende på vad denne säger, skulle jag ju ev åka in med hamster. Förhoppningsvis har du en bra vet nära dig.
Det kan ju vara så att han har klättrat och sedan ramlat ner och slagit sig, träffat någon nerv eller så, som gör att hans bakben inte hänger med som dom ska.
Uppdatera gärna så vi får veta hur det går! :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Ja uppdatera gärna!
Anna och taxen Max
Han verkar inte reagera när jag trycker, men tänkte att jag ska kolla en extra gång senare ikväll då han är vaken "på riktigt" och inte bara uppe för att matte har för sig massa ljud i köket ! ;)
Heldumt är jag inte hemma på hela dagen i morgon, för tänkte att jag skulle ringa vetrinär ändå för att höra om det är något de vet om det inte släpper. Märkte det i går kväll, så förhoppningvis är det bara jag som är alldeles för orolig!
Hoppas han bara sträckt sig eller något. Håller tummarna för er
Anna och taxen Max