Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 3546 ggr
The Idizen
1

Min hamster bajsar inte

Hej, min lilla dvärg hamster har inte bajsat sen jag fick hem henne. Fick henne i fredags. Tror inte hon har kissat heller. Hon har ätit ganska mycket och druckit har hon också. 

Är detta normalt? Hur ofta brukar dom bajsa och kissa?

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Anna4077
0

Troligen kissar och bajsar hon i huset nu i början. Det gjorde min. Va lika orolig som du :)

Anna och taxen Max

The Idizen
0

Kollat i huset, där ligger inget bajs. Kan hon gräva ner det tro?

fossingen
0

Hon kanske är förstoppad?

Anna4077
0

Prova att mata med tex gurka, isbergssallad så hon får i sig vätska. Kanske hjälper mot eventuell förstoppning. Vad får hon för mat? Hur länge har du haft henne? Pillar du mycket i boet?

Anna och taxen Max

Elsa
0

Kika lite mer runt, hon kan ha grävt ner det ja. Hade en hamster förut som gjorde så, grävde ner nästan allting hon :)

Bruden-Mbuti
0

viss bajs äter de upp.

från en sån liten varelse kan det vara svårt att hitta bajset om den har djupt med burströ, spån.

The Idizen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 , hon får frö blandning och pellets.

Pillar ibland i boet lite grann för att locka ut henne, vill ju inte lyfta ut henne precis. 

Har tagit ut hennes 2 hus och rotat runt efter bajs, men hittar inget. Andra sidan har hon den här buren: http://i49.tinypic.com/37n01.jpg (Buren finns här på bild också.)

Och har spån på ovan våningen också, därför kanske hon har grävt ner det under ovan våningen, där kanske jag inte ser det. Men har kollat där också en del tycker jag.

Är ganska orolig, tror inte att den lilla tjejen har kissat heller. Hon har bara grävt runt i sandskålen, tror jag ..

Fiona1234
0

Är det inget vatten i flaskan ??

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

The Idizen
1

#8 , jo detta var en bild innan jag fick hem henne. ;)

Rocksey123
3

#9 Måste bara påpeka några saker på bilden om det är okej. För det första så måste jag fråga om det finns någon vadd i buren? Det är farligt då hamstrarna kan fastna i det. Saltstenen som hänger i burtaket är också farlig. Mineralstenar är också dåliga. Även om djuraffären rekommenderar dessa saker så är dom inte bra för hamstrar. Hjulet är också för litet. Jag tog själv det där erbjudandet och kom på allt sen. :)

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Fiona1234
1

#9 Okej! Använd inte vadd,salt/ mineral sten :) Obs inget plasthus heller då det är väldigt dålig luft i det, hjulet går väl bra till dvärgar ?

Rocksey123
0

#11 Nepp! Det är bara 12,5 cm så det är inte bra. Det ska vara 15-20 cm för en dvärg :).

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Fiona1234
0

Jaha okej! Visste inte det :D

Anna4077
0

Jag skulle inte pilla alls i boet utan håll dig till kanten och prassla i spånet eller stick fram en godbit i ingången men jag tror inte du ska pilla alls i boet om du inte städar. Jag gjorde det engång när jag precis fått honom när inte visste om han kissade och han hoppade på mig och bet mig länge efter.

Anna och taxen Max

Frosstis
0

Min guldhamster har jag inte heller sett ifall han har kissat eller bajsat sådär mycket, fick honom den 4 mars. 

Men han äter och dricker som han ska, så det måste ju komma ut någonstans. Han lägger det säkert i ett hörn och sedan gräver runt i det, blää haha.

Men klart din hamster kissar och bajsar, om du inte ser att den mår dåligt eller inte springer och är pigg.

Prova att åka till IKEA och köpa en burk (för 15 kr), jag hade en sådan och en vanlig hundskål med Sand i och hamstern kissade i burken. Kanske känns instängt och tryggt på något sätt.

Anna4077
0

Så tränade jag Roffe att gå på låda. Tog plast huset som kom med buren. Använder easy scoop som är som kattsand. När han blev tryggare tog jag bort överdelen. Eller ja han blev arg på mig och försökte flytta in på toa :p då tyckte jag han var lite väl bekväm där :)

Anna och taxen Max