Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1136 ggr
mathildamickels
0

Behöver hjälp ang avel

Hej! 

Jag har en guldhamsterhane som är ca 2månader gammal. Han är långhårig rex (offwhite bö, rex står det i stamtavlan). Han är registrerad i Svenska Hamsterföreningen och vi har hans stamtavla här hemma. Nu har jag kommit på att jag jättegärna skulle vilja avla på honom och börjar leta efter en hona att köpa (jag har läst om hur det går till sedan och vet att de ska vara minst 3 månader gamla, vill gärna ha honan från att hon är unge också så det är därför jag letar så tidigt). Nu frågar jag någon som är lite mer insatt i hamstrar än vad jag är:

1) Ska jag först vänta tills pälsen vuxit ut på hela honom, och ställa ut honom, eller går det att ställa ut trots hans unga ålder? Eller kan man avla på en outställd hamster (hans föräldrar är utställda)? 

2) Jag har förstått att man ofta avlar på färgen och valde just min hamster pga att jag kanske skulle vilja avla o ställa ut, vilken färgkombination på honan skulle kunna resultera i fina avkommor?

(Hans mamma är offwhite bö, långhår rex. Hans pappa är silvergrå långhår. Hans farfar är rost umb dominant spot, långhår. Hans farmor är silvergrå homozogyt. Hans mormor är vit bö, långhår rex. Hans morfar är cinnamonn umb, långhår.) 

3) Var får jag tag på en hona? 

4) Ska man ansluta sig till Svenska Hamsterföreningen?

Om du har bra svar så svara gärna här, supertack! Annars kan du maila mig: mathildamickels@gmail.com

wiis
0

Först och främst skulle jag vilja säga att du enligt svenska hamsterföreningens rekommendationer inte ska ta en kull på en hona under 5 månader. Vid tre månader har de inte hunnit växa färdigt och är fortfarande som små barn. ;)

Nu vet jag inte heller om du har haft hamster tidigare, men om detta är din första hamster skulle jag inte rekommendera att ta en kull på honom. Det är mycket bättre att vänja sig vid hamstrar i allmänhet innan man ger sig på att föda upp små bebisar. Sedan är det bara att läsa på, läsa på och läsa på. Detaljer om parningen, hantering av honan under dräktigheten, hållning av hamsterungar och genetik. Det finns jättemycket information att ta del av innan man bestämmer sig för att para sina hamstrar.

1. Du kan avla på en hamster som inte varit utställd. Utställning har ingenting med avel att göra, så det behöver du absolut inte tänka på.

2. Vilken färg du bör ha på honan beror på vilka färger du skulle vilja ha på ungarna. Tänk dock på att eftersom hanen är cremebaserad bör han endast paras med cremebaserade eller vilttecknade hamstrar.

3. Hos uppfödare. Att köpa från djuraffär är inte alls att rekommendera, dels för att du oftast kommer ifrån grossister och du inte har någon som helst aning om hamsternas bakgrund (färger och eventuella sjukdomar), dels för att de oftast inte alls är tama eller handvana, och dels för papovarisken just nu. Här på hif säljs det ofta hamstrar och du kan hitta aktuella kullar hos uppfödare.

4. Det är väl att rekommendera. Du kan på så sätt registrera dina hamsterungar och få stamtavla på dem, och kan dessutom få en massa stöd från andra uppfödare och hamsterägare.

Mvh Isabelle

mathildamickels
0

Hej!

Tack för svaret! :) Ja, tänkte att jag har tid att läsa om hur det praktiska går till medan båda hamstrarna åldras. Ser det som en självklarhet att köpa av uppfödare och inte djuraffär eftersom jag redan har en hamster som jag trivs med från uppfödare. Frågan är väl mer vilka uppfödare… Sedan om det finns "färgscheman" eller dyl. Varför bör man inte para vissa färger med varandra?

Twisted_T
0

http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster-1895075 Gå in på Svenska hamsterföreningens hemsida. Där står det vilka färgkategorier som finns och vad man bör para med vad. Det står om det mesta där. Du bör nog läsa på lite mer om avel innan du tar en kull. Man måste inte ställa ut en hamster för att ta en kull nej, det gör man som man vill med. Eftersom din hamster är offwhite så hör det till creme kategorin. Cremekategorin bör paras med andra creme varianter eller viltfärgat. Vad du skall ha för hona får du bestämma själv. Vad vill du få fram med aveln? Är det bara färg? För de flesta uppfödare har en plan på vad de vill få fram. Som ett bra lynne, stora och friska hamstrar osv. Du bör fundera över en hel del innan du parar din hamster. Mycket kan gå fel och vissa kombinationer är inte bra att avla på. Läs på Svenska hamsterföreningen, där står det mesta.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

LinneaJohaanson
1

Jag tycker du är jätteduktig som verkar så intresserad av allmänheten och inte bara vill ha söta ungar sen sälja. Jag tycker att det är sådana som dig som man ska uppmuntra och fortsätta. 

Jag tycker om personer som ser färgen och utställning som en del av aveln. Även om man kan avla utan att ställa så tycker jag att det är en stor fördel att göra det. Kanske lite skadad av min uppfödning av kaniner. Då födde jag endast upp för utställning. 

Dock så är det inga utställningar för guldhamster nu pga papovan så det planet är ju lite svårt.

Honan ska vara 5 månader och helst 6 månader skulle jag vilja säga. Hanen också. Dom är bara små bebisar vid 3 månader, jag skulle aldrig ens tänka tanken. 

Som sagt är ju uppfödare där man ska köpa sina djur. Så kolla runt lite och sök! 

Och som överstående säger så kolla hamsterföreningen!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

mathildamickels
1

Hej! 

Tack för alla svar. Jag har mailat med uppfödaren av min hamster också och hon kommer att stötta oss om vi väljer att avla, hon själv tycker att han är fin och absolut värd att avla på. Ja jag har förstått att papovan förstör en hel del då man vill ställa ut (har bara erfarenhet av hästavel och där ställer man alltid ut) men nu när det inte går pga sjukdomen får man hitta andra sätt att kommunicera med andra hamsterägare, som här på forumet :) 

Det jag vill få ut med aveln är att få fram friska, livliga individer som är trevliga att hantera och jag vill inte bedriva avel i stor skala utan endast ta någon enstaka kull på mina egna djur under deras livstid. Dels för att föröka sig är ett naturligt beteende vilket jag tycker att alla okastrerade djur som på något sätt har en drift att göra detta ska få utöva. Dels vill jag avla för att jag vet att jag kommer vilja ha hamstrar i många år framöver och ser ingen anledning att inte föda upp mina egna? Dessutom har jag flera vänner som redan förälskat sig i hanen vi har som "tingat" ev framtida ungar så jag kommer inte massproducera hamstrar till små barn som tappar intresset. Hoppas det räcker som svar till varför jag ev vill köpa en hona och ev para henne med min hane. Innan jag gör detta kommer jag självklart fundera ut lösningar för burarna, vilka hårlag och färger jag vill avla fram, leta reda på en lika bra uppfödare som den vi köpte hanen av och sedan läsa på om själva processen para-föda-hantera ungar i det halvår som honan växer upp på. 

Sedan behöver alla fråga frågor, söka stöd och alla är vi nybörjare någon gång :) 

Mvh Mathilda

Twisted_T
0

#5 Självklart är det bra att du ställer frågor, som du sa så är alla nybörjare någon gång. Och man är aldrig fulllärd, jag kan lova dig att jag själv har mycket att lära även om jag läst en del och hållt på med hamstrar. Det viktigaste är att förstå att det är individer och tänker på vad som kan gå fel innan osv. Och jag tycker du verkar seriös i det du skriver. Det verkar inte som att du vill ta kull enbart för att ungar är söta, vilket ofta är ett stort problem. Men länken jag gav dig till Svenska Hamsterföreningen är som sagt en jättebra sida med all möjlig information, läser själv där väldigt ofta. Annars är det bara att fråga frågor, även frågor som känns "dumma". Jag menade inte att du inte bör ta en kull, och jag tror säkert att det kommer gå bra sålänge du är insatt i det och försöker lära dig så mycket som möjligt :)

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)