Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 889 ggr
Minrandigalama
0

Färg hjälp :)

Hejsan!

Jag har en liten färgfråga då jag inte förstår mig på denna genetik överhuvudtaget haha, alla dessa konstiga benämningar och ja gud vet vad. Dock kan jag en del men långt ifrån allt så tänkte fråga om lite hjälp! :)

Så till frågan, jag tänkte i april/maj para min hane Offwhite ds lh med min mink/silvermink lh satin hona. Så jag undrar vilka färger det kan tänkas komma?

Båda två bär på rö och bö.

Sen undrar jag vad det kan tänkas komma om man parar samma hona fast med en Carmel/creme rö hane istället. Som då om den är Creme bär på bö :)

tacksam för svar!

Mvh

Sandra

Zvintos
0

Mellan offwhite ds och mink/silvermink, med anlag för bö och rö, blir:

- Offwhite
- Creme
- Sobel
- Silversobel
- Mink
- Silvermink
- Offwhite rö
- Creme rö
- Caramel
- Caramel rö
- Koppar
- Silvermink bö (silverkoppar)

Om det är en silvermink istället för mink, kan det även bli Vit sö mö, Vit bö, Vit rö samt homozygot silvermink, silvermink bö samt silversobel. 

Allt med eller utan dominant spot.

Parar du honan med en creme rö / caramel rö (?) blir det samma färger, bortsett från att du inte kan få några homozygota silverminkar, silvermink bö, silversobel eller vita. Om honan nu är silvermink. Är hon istället mink blir det inga silvervarianter alls.

När jag räknar ut vad som kan tänkas komma i en kombination brukar jag sätta upp föräldrarnas genkoder och räkna därefter. 🙂

Minrandigalama
0

Tack så mycket ! Uppskattas verkligen ! :D

Minrandigalama
0

tänkte göra en intresse tråd, så jag kopierar en del av ditt svar ! ^^ tack så mycket för hjälpen ännu en gång!

Roonja
1

sen kan ju offwhite bö, offwhite bö rö och sobel bö komma. 🙂

vit rödögd brunörad kan också komma ifall den honan är silvermink. :)

Zvintos
1

Kort och gott i princip alla cremebaserade färger kan komma. 😛