Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 4307 ggr
Frosstis
0

egengjord hamsterblandning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

är det många av er som gör eran egen hamsterblandning?

hur gör ni då?

eller receptet? funderar på att göra det själv när mitt gamla tar slut :)

Lojs
0

Jag blandar själv, det är lättast så när man har så många som jag har. =)

Jag brukar basera den på Axa grynblandning (innehåller gryn av havre, vete, råg och korn) och någon fågelblandning för parakiter eller papegojor. Huvudsaken är att fågelblandningen består av bara frön och inget annat. Ibland använder jag gnagarblandning med bara frön istället för fågelblandningen.

Jag tillsätter alltid någon sorts katt- eller hundtorrfoder för proteinets skull, just nu har jag Doggy för små hundar.

Sedan blandar jag i lite annat ibland, torkade ärtor, jordnötter med skal mm.

Jag brukar göra två olika, en med mindre fett för de som har lätt för att lägga på sig.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Frosstis
0

okej tack :)

kan man anväända detta i ett recept:

oskalade solrosfrön (inte för många)

små bitar av mariekex

havregryn

musli (AXA den du sa) med lite bär i

? :)

[Em_I_Am]
0

Jag köper ett ganska dyrt Foder som egentligen är för dvärgkaniner. Det innehåller torkade grönsaker, lite torkad frukt, lite fint hö, några fröer osv. Sen blandar jag ut det så det blir mer Foder och mycket drygare.

Jag kommer variera innehållet lite ibland men just nu har jag i:

Kattmatt (torrfoder) av bra kvalitet. Har ju katter själv så det är så enkelt att bara ta lite av deras.

Torkade gröna ärtor.

Röda linser.

Undelatfrön, en sort som är utan Solrosfröer.

Torkade morötter.

Bovete.

Sen blandar jag i lite solrosfrön och hela jordnötter till dom som inte är tjockisar. Men bara lite ;)

Frosstis
0

okej :D

Lojs
0

#2 Jag skulle inte ta i mariekex eller en müsli med bär. Både och innehåller socker och det tycker jag inte är något hamstern ska äta till vardags, utan snarare något till "fest". :) De flesta müslisorter innehåller lite salt med, det ska hamstrar inte heller äta till vardags. (Inte alls om det går Att undvika, men jag erkänner att mina får någon skorpa eller liknande ibland som innehåller lite salt)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Em_I_Am]
0

Mariekex hade jag nog inte blandat i. Det är himla sött. Det funkar nog bättre som lite godis vid speciella tillfällen ;)

Frosstis
0

okej då ska jag inte göra det! :D

[Em_I_Am]
0

Har dålig koll på müsli. Har för mig att det finns osötad müsli men den innehåller kanske massa sötningsmedel istället. Och ja salt är ju som sagt inte heller så bra. Man får läsa på innehållsförteckningarna noga tror jag :)

Lojs
0

#8 Det är ju det, hittar man en som är utan socker, så innehåller den salt istället, och tvärtom… Men de flesta har både och.

Medis på akvariefisk.

Magda
0

fungerar det här ---> http://webshop.gnagarboden.se/rabbit-royale-p-235.aspx + axas osötade musli som bas Foder till hampisar? tänkte prova till mössen nämligen..

Charlie2006
0

Här hemma blandas eget, gillar att veta vad som finns i maten dom får, och då jag har samma mat till mössen som hamstrarna. Mössen är det viktigt att dom får bra mat, och inte något färdigblandat från djuraffären/mataffären.

Har som grund axa grynblandning, som jag har i 30-40% av.

Har i min blandning bl.a finax sunt & gott som inte innehåller någon frukt, försökte hitta idag när jag vart i affären finax med nötter, men utan frukt men fanns inte.  Dinkles, pumpakärnor, puffat ris, quinoapuffar, bovete, sesamfrön (vissa gånger blandar jag i det), linfrön, solrosfrön, undulatfrön m.m

Köpte Dogman fullkornsblandning för smådjur idag, var bra pris, så ska testa om det är bra, isåfall kommer dom få en liten del av det i sin blandning. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

mizuki
0

Vet att tråden är gammal men frågar hellre här än startar en ny tråd.

Jag har köpt en matblandning som innehåller: skalfri havre, johannesbröd, vete, solrosfrön, valsade ärtor, majs, majsflagor, bovete, jordnötter, torkade morötter, safflor, majskroketter. 

Alltså verkar det vara helt okej, men jag tänkte lägga till något för att göra det ännu bättre. Kan jag blanda ut det lite med axa grynblandning och hirsflingor och lägga till torrfoder för hund/katt, eller vad tror ni?

Anna4077
0

Vad heter den? Funderar på att blanda min med lite roligare mat. Använder hamster complete men tycker den ser så tråkig ut :) men den funkar bra för oss men ja lite tråkig är den :)

Anna och taxen Max

Frosstis
0

Detta är för gerbiler, men det kanske skulle funka till hamstrar? Om man byter ut gerbilfodret mot hamsterfoder.

Cirka 2,5 kg färdig blandning.

1 paket Gerbil Nature á 750 gram

500 gram AXA Grynblandning
250 gram torkade fältörter
3 dl undulatfrön
2 dl johannesbröd
1 dl kattmat av finare kvalitet t.ex. Royal Canin

1 dl torkade morötter

1 dl torkad persilja
1 dl ärtplättar
ev. lite torkade insekter

Här är ett till gerbilfoder