Genetik hjälp
Jag sitter och försöker lära mig genetik och ritar upp korsningsscheman som bara den; däremot vet jag inte om de faktiskt stämmer.
Jag tänkte bara höra lite med er här för att se om jag är helt ute och cyklar eller om jag i alla fall är någonstans på rätt väg.
Om ni tänker att jag parar en offwhite hona med med en sobel satin hane och vi struntar i att se längre bak i ledet, dessa färger är alltså helt rena; stämmer det då att jag skulle kunna få creme, offwhite, sobel och silvergrå umb då? Med eller utan satin. Kan jag få fler färger? Är det någon av dessa jag inte kan få?
Ni får otroligt gärna rita upp ett eget korsningsschema så jag får se hur ni tänker. Jag har nämligen bara gjort grundläggande korsningsscheman för människor förut och är inte säker på hur jag skriver in olika teckningar och hårlag.
Haha, om detta är helt fel behöver ni inte oroa er; jag försöker bara lära mig, och ska inte faktiskt sätta ihop några hamstrar på ett bra tag! ;)
Mvh Isabelle

Jag är osäker, har inte räknat så mycket med crèmegenerna. Men alla blir ju crèmebaserade, alltså inga silvergrå. Jag ritade ett korsningsschema, men sitter med telefonen och kan tyvärr inte lägga in det, men jag fick fram 25% av vardera silversobel, sobel, crème och offwhite.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
En ren sobel är creme med umborous och en ren offwhite är creme med silver.
Generna som spelar in här:
Sobel: ee sgsg UU eller ee sgsg Uu
Offwhite: ee SgSg uu eller ee Sgsg uu
Om du med helt rena menar att båda päronen är homozygota för resp färg så får du bara ungar som är ee Sgsg Uu, vilket kallas för silversobel. Både silver och umborous kommer till uttryck eftersom båda är dominanta anlag.
Om båda föräldrarna är heterozygota kan du få ee Sgsg Uu, ee Sgsg uu, ee sgsg Uu och ee sgsg uu. Silversobel, offwhite, sobel och creme.
Utifrån ditt resultat så tror jag att vi har tänkt lika här :) Fördelningen i teorin är 25 % av varje.
Om någon förälder är homozygot blir det bara silversobel och (offwhite eller sobel). Inga creme alls.
Med reservation för att jag är heeeeelt grön på hamster och kan ha missuppfattat nånting.
//frida
Mellan en offwhite och en sobel satin kan du ändast få offwhite, silversobel, creme och sobel om färgerna hos föräldrarna är helt "rena". Inge viltbaserat som Lojs säger! 🙂
Tänk dig att du har offwhite och sobel, alltså eeSgsg och eeUu, blandar du runt dem får du, eeSgsgUu(silversobel), ee(creme), eeUu(sobel) och eeSgsg(offwhite). Det går inte att sätta ihop de på ett annat sätt för att få en annan färg utan att lägga till någon genotyp, eller ta ifrån. Det är alltså de färgerna du får. Hoppas jag inte krånglade till det så mycket. :)
När man sen kommer in på SgSg, vilket är 2 anlag silver så är det en liten annan sak, har du tex, en creme(ee) och en vit (eeSgSg) så får du endast offwhite i den parningen, men du får gärna fråga mer via pm om du vill! 🙂
Mycket info när alla skriver samtidigt och ser varandras poster efter postandet!
Jag sysslar med möss och under en liten genetikkurs jag höll i så var det en guldhamsteruppfödare med. Då blev jag jättenyfiken på vilka likheter och skillnader det finns eftersom färgerna ligger såpass långt ifrån varandra utseendemässigt på dessa båda djurslag.
Det man får tänka på i ännu högre grad med hamster är att summera ihop gener för att lista ut vad slutresultatet blir. På möss är det mer rena färger (tycker iaf jag..). På hamster är det mer färg+modifierare+modifierare (ungefär).
Den här sidan underlättade jättemycket för mig som är mer bekväm med genförkortningar än färgnamnen:
http://exentrions.weebly.com/genetik.html
//frida
Får jag kapa tråden gällande en fråga om creme och normalfärg? Annars får någon gärna klippa över detta till en ny tråd.
Om man utavlar ee, är det bättre att använda vilttecknade eller svartbaserade färger?
Vad kallas normalfärgade hamstrar med silvergrå? Antar att de tappar det röda?
//frida
Hrm, okej, offwhite är alltid heterozygot silver. Good to know. Då föll min första teori.
//frida
#4 Va kul att se att du länkat till min hemsida, fint att den kan vara till nytta för fler än bara mig själv :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Tack så mycket allihopa! Då tror jag att jag förstår lite mer i alla fall. Lägg till silversobel och ta bort silvergrå så var det ju ändå någolunda rätt. ;D Är det då så att alla ungarna blir cremebaserade även som hanen skulle vara silversobel, eftersom båda föräldrarna har ee i sig?
Anledningen till att jag ville hålla det "rent" var för att i nuläget göra det lite lättare för mig själv. Jag är ju helt ny inom genetik så jag vill hålla mig till det lite mer grundläggande nu i början.
#1 Åh, du får jättegärna lägga in det senare om du sitter vid datorn och har tid. Det skulle verkligen vara till hjälp! :)
#5 Kapa på du! Alla genetikfrågor är välkomna, då jag säkert vill ha svar på det själv! ;)
Mvh Isabelle
#7 Jag har faktiskt redan spenderat en del tid där och den har verkligen varit till hjälp! Samma sak med Lojs artikel om genetik för nybörjare. Jag får tacka så mycket för att ni delar med er av era kunskaper! Alla er andra också föresten. 😃
Mvh Isabelle
#8: Stämmer att alla ungarna blir cremebaserade eftersom båda föräldrarna är det. Alla ungar ärver varsin bokstav/kombination av sina föräldrar och eftersom båda föräldrarna är ee, nedärver de varsitt e och alla ungarna blir då också ee. 🙂