Dvärghamsterns språk
Eftersom dvärghamstern är ett flockdjur har den några läten som jag ska berätta om.
Pip= när honan inte har lust att träffa hanen, när hamstern säger ifrån och när de kivas om tex maten.
Hacka tänder= " Stick härifrån annars biter jag dig!" Det är början på ett allvarligt slagsmål
Piiiiiip= hamstern är väldigt rädd.
Bop bop = Det ljudet påminner om ett marsvins läte. Äldre människor kan inte höra det. Det är väldigt sällan hamstern säger så. Hamstern låter oftast så om den är väldigt hungrig. Men det kan också betyda att djuret känner sig ensam.
gnissla med tänderna= hamstern vill vara ifred.
Det här är de läten jag är säker på vad de betyder. Det finns fler. Hamstern har också ett kroppsspråk. Skillnaden på hunden och hamsterns kroppsspråk är att hunden visar tillgivenhet när den lägger öronen bakåt. Men det är helt tvärtom när hamstern gör det. Hamstern är rädd, arg eller trött när den gör så. Öronen sänks ofta när hamstern hackar tänder.
Hunden visar dominans, nyfikenhet eller att den är vaksam när den lägger öronen framåt.
Hamstern känner sig lugn, glad och trygg när den har öronen uppåt. Så det är väldigt bra om man håller i sin hamster och öronen är uppåt.
Hoppas att du känner dig mer medveten om hamsterns beteende efter att du har läst mitt inlägg
Du får gärna ge egna kommentarer.
Intressant 
Kul att veta! 
väldigt bra information (:

Hmm, har en fråga nu. Jag brukar kela med min hamster Cheeky, genom att lägga henne på min mage, sen så "masserar" jag henne på sidorna och på ryggen, det verkar som att hon tycker det är skönt då hon blundar och ligger helt stilla och verkar slappna av.. men öronen är alltid bakåt när jag gör så, plus att hon har hackat tänder(eller så kanske hon bara tuggar?) nån gång medans jag gjort det… Hon kanske inte gillar det då? :O
#4 Att öronen är bakåt kan väl betyda att hon är trött eller avslappnad? :)
#5 Ja det kan det göra.
// Sofia
Kroppsspråket hos djur brukar kunna avslöja ganska bra vad deras läten betyder.. det är alltid nyttigt och lärorikt att iaktta sina djur oavsett art. Man kan lära sig mycket av dem.. :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Att öronen är bakåt kan också betyda att de är trötta, avslappnde eller konsentrerade.
Till Sliggis: Klapprade bara tänderna eller påminde lätet om en skallerorms skallra?

Super ! 
Mvh Ellenfyrkant
#8 Vad betyder det om det låter lite som en skallerorms skallra?
Min förra dvärgis hackade också tänder när hon låg och var riktigt avslappnad och hade det mysigt… hmm…
Spännande fakta iallafall! 
//Caroline
De hackar tänder jätte fort så att ljudet liksom flyter ihop.
Först förstod jag inte att det var tänderna som de gjorde ljudet med.
Om de hackar tänder mot en annan hamster så är de deffinitivt arga.

Att de har öronen uppåt/framåt kan tyda på nyfikenhet också. 
Mvh Ellenfyrkant
De är som hästar, hästar tar ju bak öronen när de är sura. Fast hästar kan skrämmas genom att ta bak öronen fast de egentligen inte är sura, men för att slippa bli omskötta. Undra om hamstrar också gör så? Luras ibland.. ?
Kanske, men jag tror inte att hamstrar är så smarta.
Och vad betyder det när hamstern kuttrar?? Som duvor typ.. ?
Jag tycker det är svårt att avgöra om hamstern hackar tänder eller gnisslar, för jag är inte säker på vilket läte det är som jag hör. Bara att det komer från tänderna.
Bra information :)
#17 Har aldrig hört en hamster kuttra, bara marsvin.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Hamstrar kuttrar inte, de låter mera så här: bop bop bop
Man måste hålla hamstern nära örat för att kunna höra det, och den måste vara hungrig eller känna sig ensam. Det är inte något positivt ljud.
Hörde ett konstigt läte idag. Jag lät Twix träffa Smurfen med galler i mellan.
Så lät hon ungefär som en fisk. "Blup" kul lät det.
Bra med en liten putt på denna tråden, väldigt intressant :D
#21 Hahahah vet inte vad det kan betyda xD men hon är iaf inte arg, då skulle hon hackat tänder eller fräst. Hon kanske sa hej :P ibland har dem ljud som man bara hör en enda gång.
De har också fler ljud som är för höga eller för låga för oss att höra, för det har man upptäckt bland råttor på labben. Råttor kan skratta om man killar dem! men det hörs bara med speciell ljudapparat.
#23 Haha, vad coolt att råttorna kan skratta. Det visste jag inte. :)
#24 det finns en video om dte på youtube =)
Aha, får man höra själva ljudet då?
#25 LÄNKA haha :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
här e den! hoppas länken funkar =)

finns det ngnkälla till denna artikel, eller kommer informationen från egna studier?
Mvh Ellenfyrkant

finns det ngnkälla till denna artikel, eller kommer informationen från egna studier?
Mvh Ellenfyrkant
vet inte, men såg den på kunskapskanalen först. Kan ju vara sant, eller inte.

Syftar på hamsterartikeln inte skrattande råttan.
Mvh Ellenfyrkant
ok, enga studier. Har haft 18 dvärghamstrar sammanlagt. Men kuttra eller "buppa" (låter lite som marsvin) har jag sett i en bok också. komer inte ihåg vad den hette. men det är sällan de låter så, hade bara en alla mina som ofta lät så, och så brukade min kompis hamster oxå låta så ofta.
Annars hör man mest bara när de piper/fråser/hackar tänder.
Är hamster vakt för tillfället. Ett ljud som den gör väldigt ofta är "bop bop" - ljud. Om jag förstår det rätt så är han hungrig eller ensam? Mat äter han och han bor ensam? Eller har jag missförstått det ljud han gör? Skulle väl kunna beskriva det som "vanligt hamster ljud"
Min hamster knastrar tänder som råttor (har haft 5 stycken) brukar göra när dem trivs och myser… så antar att det är likadant hos hamstern eftersom hon känner sig trygg :)
#34, mina brukade sällan låta så. Men om den du passar ofta låter så, så kanske den bara pratar för att den är nöjd eller bara gillar att prata.
Just nu har jag tammöss, o de boppar också ibland, men inte så ofta, utom en av dem. Hon går alltid runt och boppar, uppfödaren sa att det inte är så många som gör det hela tiden men att vissa bara gillar att gå runt och prata.
Då mina hamstrar låtit (vilket är mycket sällan)så har det oftast haft lite mat eller så har de låtit så när jag varit borta en hel dag, så jag tolkade det som att det hade att göra med ensamhet eller att de ville ha nåt. Men det är mycket möjligt att ljudet har andra funktioner. Annars kanske han vill att du tar upp honom?
#35, om det inte låter högt och hårt och din hamster är trygg hos dig, så är det säkert som när katter kurrar. Det kan ju liksom låta på olika sätt, en av mina hamstrar hackade tänder när hon såg en annan hamster genom gallret, och då var hon arg/rädd. Medan en gång när jag masserade en hamster så mera gnistrade den tänder med ett lugnare och lägre ljud. Så din hamster gnistrar nog tänder av behag :)
Jag hörde faktiskt ett nytt ljud från min tvååriga hamster hane för några dagar sedan. Han stod på två ben och lät som en gummianka fem gånger! det lät jätte gulligt :3 vet dock inte vad det betyder och har som sagt aldrig hört ljudet förut. Han var iaf inte arg eller rädd.
Någon här som hört ett sådant ljud någon gång?