Hane känner av hona?
Hejsan alla djurälskare!
Jag är lite smått orolig över min hamsterhane. Men samtidigt så misstänker jag att hans udda beteende kan bero på att han känner lukten av en hona.
Såhär är det: Igår adopterade jag en ettåring, en hona. Och det dröjde väl ett par timmar så tyckte jag att min hane började bete sig konstigt.
Han brukar vara väldigt pigg och springa runt som en tok. Istället satt han bara still (då menar jag STILL) och jag kunde klappa på honom hur mycket som helst (han brukar kuta undan). Han verkade inte ha ont någonstans när jag petade lite här och där för att se om han skadat sig. Han kunde springa när jag hade fått igång honom lite med kel, prat och lite godis. För han äter också, och dricker.
Nu på morgonen ser jag hur han verkligen har lekt rövare i buren! Flyttat runt på bottenmaterialet, sitt hus och sin lilla toalett.
Vad tror ni?
enda sedan jag skaffade en till hamster, så har min första guldis pratat jätte mycket på nätterna. Så jag tror att han pratar med den andra hamstern haha… så din hamster kan nog känna av lukten utav en hona i rummet och bli lite ''uppspelt'' :)
Låter som att han är lite förvånad över att få en granne. Nu måste han ju visa hur duktig han är på att inreda och imponera lite😉
Tack för svar! :) Känner mig lugnare, även om jag var ganska lugn innan. Man vet ju aldrig, det kan ju vara så att han omöjligt kan känna lukten utav honan (burarna står inte intill varandra, men visst hör han henne prassla i buren).
#3 hamstrar har väldigt bra luktsinne, så hanen känner säkert att det kommit en ny hona att imponera på. När jag skaffade en hona så blev mina hanar som tokiga ett tag. Det händer fortfarande ibland att honan piper när hon brunstar och får sedan svar från hanen jag har kvar. Båda blir också väldigt energiska och hoppar runt i burarna och river de fullständigt.