Tumör? Behöver snabb hjälp!
Min hamster har fått en svullnad i sitt ben så stor som en golfboll (han är troligtvis Rex eller Ryst Vintervit , dock vet jag inte eftersom vi fick honom) så han har svårt att gå lika bra som vanligt. Hans öga har också klibbats igen och torkat så att han inte kan öppna den.
Vi tänkte att om inte hans blivit bättre innan imorgon så skulle få åka till veterinären med honom men han har inte blivit bättre.
Grejen är att vi inte vet vad som är problemet med honom. Är det bara en propp eller är det en cancerknöl? Jag läste att de kan lätt få det men att det gick att operera bort. Fast det är ju inte säkert.
Min hamster har även en "klumpfot" vilket är en fot som inte har tår utan bara är en liten klump. Vi fick honom från min kusin som köpte den till en kompis som sedan inte ville ha honom och jag är ganska säker på att han köpte den i djuraffär och jag har hört att de flesta där är inavel. Det är på det benet han har en svullnat och ögonproblemet är på samma sida.
Bara en veterinär kan ge dig svar. Och som du beskriver det så bör du definitivt uppsöka veterinär genast!
// Sofia
Jag skulle också uppsöka veterinär snarast om jag va du.
Anna och taxen Max
De kan även amputera bort benet och de kan leva med 3 ben helt utmärkt . Är det en guld eller dvärghamster ? Åk till veterinär akut imorgon tycker jag ! Lycka till !
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

En golfboll är ju större än en en hel dvärg, så knölen bör vara lite mindre. Det finns ju godartade tumörer som inte behöver ge hamstern några problem om den inte sitter på ett dumt ställe. Men kan han inte gå som vanligt så är det ju inte ok.
Om ögat har torkat igen så får du tvätta upp det försiktigt. Han ska inte behöva gå så tills imorgon. Ta lite ljummet vatten och tvätta försiktigt.
Och sen ring veterinären imorgon.