Livslängd & sjukdomar
Jag började fundera lite kring detta med livslängd och sjukdomar som ärvs då två av mina Guldhamstrar fyllde 1 år nu i januari. 1 år är väl inte så gammalt men deras pappa avlivades när han var 1år och 5mån pga en stor tumör i magen och deras mamma avlivades när hon var 1år och 3 mån pga någon okänd sjukdom (hon skrek och kastade sig på rygg och verkade ha väldigt ont)
Vad är eran erfarenhet av livslängd och ärftliga sjukdomar i en släkt/stam?
Jag oroar mig för att någon av mina ska få samma åkommor som någon av sina föräldrar.
Undrar främst för Guldhamster då det är tre Guldhamstrar som huserar här hemma.
Deras livsläng är väl till 2år vanligast.
Och en från min lilles släkt har fått en tumör men jag tror inte det ärvs i släktet.
Jag tror inte att dina nuvarande hamstrar inte kommer dö när de ät runt 1 år
#1 Man brukar ju vilja avla på livslängd.
Har haft en annan hamster som dog ungefär vid samma ålder som sina släktingar.
---------------------------------------------------------------------------------
Jag undrar lite om ni med erfarenhet av lite större hm skara hamstrar som var/är släkt hur länge dom levt dvs om ungarna tex blivit lika gamla som tex sina föräldrar eller om dom blev äldre?
Känner att jag kanske var/är lite virrig i mitt skrivande 😉
Livslängden är absolut viktig inom aveln och man kan märka det lite i linjerna. Hade en hane som blev nästan 2 år gammal innan han dog av ålder, hans son blev 2½ år gammal och fick avlivas pga tumör och hans bror runt 2 år fick avlivas då han blev sjuk. Har en son kvar efter hanen som blev 2½ och han blev nyligen 2 och ser fortfarande relativt fräsch ut. Sen har jag även haft en hane från andra linjer som såg förjäklig ut redan efter han passerade 1 år.
Min hamster blev 3 år gammal och dog av ålder! Däremot, min andr honhamster, fick en stor tumör på bröstkorgen och avled några dagar senare då vi upptäckte det. Hon blev typ 1 1/2 år….? Eller nästan 2! Minns inte exakt
Min äldsta guldhamster blev nästan 3 år! Hon blev ca 2 år och 8 månader, lite mer.
Hon var en liten normalfärgad umb kh hona. Hennes föräldrar var inte långlivade dock, hennes mamma blev strax över 1 år avled pga. en tumör och pappan blev precis under två år innan han fick stroke och var tvungen att avlivas.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund