Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1064 ggr
-Idaoh-
0

Frågor

Kan börja med att säga att ja tänkt skaffa mig en guldhamster 😃

Har tillgång till en gammal gallerbur men eftersom hamstern innan gnagde som *** på gallret och dessutom klättrade i taket - ramlade och bröt ryggen , stackarn :( vill ja inte utsätta den nya för samma sak .

Ska skaffa 2xSamla lådor (130L) och sätta den gamla burens rör emellan .. Det jag undrar nu är ; Kan man köpa ett lock och kapa på mitten och sätta hälften på varsin låda ? Eller kan hamstern rymma då ?

Har tänkt ha endast Sand i ena och spån i andra , Hur ofta ska jag byta ut all Sand ? Vilket spån är de "bästa" för en guldis ?

Anna4077
0

Tass till också veta det där med sanden. Vet att vissa har samla lådor utan lock alls. Men det borde väl bero på vad du har i buren och vart du har det.

Anna och taxen Max

-Idaoh-
0

Tänkte ha lock på de sidor ja har klätter grejer :) lådorna ska stå på golvet

[sara&skrållan]
0

Jag tycker Hampaströ/Lättströ är väldigt bra , dem är luktfria,dammfria och ger inte utslag som vanligt spån kan ge + att det är billigt om man köper det på granngården 😉

-Idaoh-
0

Går det att få tag i lättströ på djuraffärer eller måste man åka till en speciell affär ? Tror inte granngården finns här i sthlm :o

Hamsterlycka
0

Al-spån är det bästa enligt mig! Tyvärr ganska dyrt, betydligt dyrare än spån, men jag tycker det är värt pengarna. :) Och för att det inte ska gå åt på en sekund så brukar jag blanda det med vanligt spån, brukar köpa ett väldigt luftigt/fluffigt i djuraffären! (det är i en väldigt stor påse) och kostar ungefär 200kr. :) Har använd nästintill alla underlagsgrejer man kan ha, haha. Tycker att TOA-LÄTT luktar väldigt mycket om de kissar i det.

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Wellcraft
0

borttaget

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

-Idaoh-
0

#5 vad tycker du om kutterspån ? alspån är lite utanför min spånbudget hehe :)

Hur många liter spån går åt när man ska fylla en samla låda (130L) ?
5 cm , räcker de i höjd ?

Wellcraft
0

#7 Jag skulle säga minst 10 cm spån då hamstrar gillar att gräva lite.

För mig går det åt 30 liter spån för att fylla så jag är nöjd med tjockleken, jag brukar ha 10-15 centimeters spån.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

-Idaoh-
0

Någon som har tips på hur man märker att man ska byta Sand ? Ser man på färgen ? Börjar de lukta ? Klumpar de sig ? :)

-Idaoh-
0

#8 okej ! Bra :) Hade räknat me det dubbla mängden varje vecka 😊
Då blir de ju inte fruktansvärt dyrt i längden då :)

Wellcraft
0

Och sanden börjar lukta lite och klumpa sig och bli mörkare när det är dags att byta :) Även om de går i en låda enbart med Sand så är de väldigt renliga och brukar ha en kisshörna :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

-Idaoh-
0

Så även fast ja har en samla me Sand så ska ja ha toalåda :) ?

Wellcraft
0

Det behövs nog inte, de brukar välja ut ett hörn och ha som toalett, har aldrig haft toalåda till mina. Sen finns det ju de hamstrar som kissar lite överallt men de flesta gör det i ett hörn och det är väldigt bra när det kommer till städning.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

-Idaoh-
0

Härligt :) Men lär nog sno åt mig toalådan ifrån andra buren och ha på spån sidan av buren ifall att ;)

Cafesinner
0

Det beror på - jag måste ha lock för annars klättar Yuki upp på vattenflaskan eller liknande.
Hampaströ är dammfritt och bra.
Ta bort smutsig Sand ofta, och byt hela när den känns ofräsh - typ om du känner att den luktar eller så.

[sara&skrållan]
0

#4 njae har ingen aning om det finns på andra affärer men det går ju att kolla om du kanske frågar personalen eller så 🙂

-Idaoh-
0

Okej okej :) Har fått tillräckligt med råd nu ang. Sand och spån ! Locket är de bara testa sig fram med ;)
**
Tråden kan låsas **🙂

Anna4077
0

Jag ska köpa Sand som strö när mitt spån är slut :)

Anna och taxen Max

msjorand
2

Alltså.. Jag byter ju sanden helt varje gång jag storstädar (1 gång per månad). Annars gör jag såhär varje dag: rensar bajs och kiss med den lilla spaden och fyller på me ny Sand om de behövs.