AKUT skadad hamster! Hjälp!
Min ena dvärghamster har fått en skada på ögat, det blöder, jag har ringt & ringt till jourmottagning. Ska ta henne till veterinär imorgon.
MEN hur ska jag sköta ögat under natten? Hon bor såklart med en kompis, de brukar slåss i typ 3 sekunder då & då, KANSKE har den andra råkat bita henne i ögat men jag är tveksam. Jag såg igår att SJÄLVA ÖGAT var svullet & att det var blod INNUTI ögat.
Som sagt hur sköter jag det på bästa sätt i natt? HJÄLP NI SOM KAN DETTA! TACK SNÄLLA
Uppskattar om bara folk som kan detta svarar, vill inte ödsla tid på att läsa gissningar då jag verkligen vill kunna rädda henne om det går. Tack.
Borttaget
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Självklart gör jag det! Hon har inte svarat igen försöker tjäna tid då detta säkert pågått under dagen, får inte bli infektion då är det kört.
HOPPAS på att inga skriver något onödigt i denna tråd nu då jag verkligen ska hålla koll & kunna hjälpa henne. Så snälla skriv bara om ni har någon hjälp. TACK SÅ HJÄRTLIGT

Dela på dem om du inte gjort det redan. Sätt henne på en mindre yta och utan sågspån. Nån fleecefilt som underlag istället så det inte kan komma in damm och spån i ögat.
Du kan tvätta av det med koksaltlösning också. Då får du bort eventuell smuts och det lindrar även ifall det gör ont.
Sen är det bara att vänta på veterinären tyvärr.
Hur gick det??
Med vänlig hälsning, Maria
???
Med vänlig hälsning, Maria
Oj vad länge sen jag var inne i denna tråd! Det gick "bra". Jag åkte till veterinären med henne, fick väl inga direkta svar på vad som hade hänt ned ögat (sämre koll än vad jag själv hade,) Men - hon klarade sig men lever idag med "inga" ögon. Hon öppnar dem inte direkt och konstigt nog har de krympt. I övrigt samma beteende och samma hamster som tidigare. Pigg, glad, rätt vikt, aktiv, samma aptit. Så hon verkar leva normalt med detta. Jag själv tror att detta som hänt med hennes Båda ögon beror på hennes färg. Hon är ljus med röda ögon. Lycklig att hon lever!